سیدضیا هاشمی در اجلاس سراسری مدیران دانشگاه فنی و حرفهای:
لزوم ایجاد سامانه پایش برای ارزیابی خروجی دانشگاهها
سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: یکی از اولویتهای ما ایجاد سامانه پایش دقیق برای ارزیابی خروجی دانشگاههای وزارت علوم است.

به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، سیدضیا هاشمی در اجلاس سراسری مدیران دانشگاه فنی و حرفهای افزود: حدود ۴۰ درصد از جمعیت بیکار کشور را فارغ التحصیلان دانشگاهها تشکیل میدهند و باید روش شود که کدام دسته از واحدهای آموزشی در جهت دهی جوانان به سمت بازار کار موفقتر بوده اند.
وی گفت: دوران تقاضای گسترده برای ورود به آموزش عالی کشور به خصوص در مقاطع کاردانی و کارشناسی به سررسیده است.
هاشمی افزود: بسیاری از رشتههای دانشگاهی خالی از ظرفیت باقی مانده است و ناگزیریم به سمت بازآرایی و آمایش مجدد نظام آموزش عالی کشور حرکت کنیم.
وی گفت: یکی از مهمترین شاخصهای ما در این بازآرایی هدایت جوانان تحصیل کرده به سمت بازار کار است و این مهمترین رسالت واحدهای فنی و حرفهای از بدو تحصیل آنها بوده است.
سرپرست وزارت علوم افزود: واحدهای فنی و حرفهای حدود ۵۰ سال قبل با هدف رفع نیاز کشور به نیروی ماهر در سطح کاردانی و تکنسین تاسیس شده اند و سال ۱۳۹۰ نیز دانشگاه فنی حرفهای زیر مجموعه وزارت علوم قرار گرفت.
وی گفت: تا سال ۱۳۹۰ حدود ۱۵۰ هزار دانشجو در بیش از ۱۶۵ دانشکده دانشگاه فنی و حرفهای مشغول به تحصیل بودند که این رقم تا سال ۱۳۹۴ به حدود ۱۸۰ هزار نفر افزایش یافته است.
ضیا هاشمی افزود: اکنون و پس از شش سال از فعالیت دانشگاه فنی و حرفهای باید به این پرشس پاسخ دهیم که واحدها و تربیت نیروی ماهر و جهت گیری نیروی جوان به سمت بازارهای کار تا چه اندازه موفقتر بوده اند.
وی گفت: به علت آن که سالهای گذشته نتوانستیم پیوند منسجمی میان علمای رشتههای مختلف دانشگاهی برقرار کنیم از ارائه سامانه دقیق برای ارزیابی خروجی دانشگاهها بازمانده ایم.
ضیا هاشمی افزود: اگر رابطه میان دانشمندان در حوزههای فنی با علمای علوم اجتماعی و انسانی منسجمتر شکل گرفته بود، امکان انجام پیمایشها و مطالعاتمان درباره دانش آموختگان و به طور کلی نظام آموزش عالی و مقایسه دورههای مختلف با یکدیگر و ارزیابی واحدها و دورههای آموزشی فراهم میشد.
تقویت واحدهای موفق دانشگاه فنی و حرفهای در اولویت است
سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تقویت واحدهای موفقی که توانسته باشند نیروی ماهر متناسب با اقتضائات بازار کار تربیت کنند از اولویتهای مهم این وزارتخانه است.
هاشمی افزود: تجهیز آزمایشگاهها و کارگاه ها، در اختیار قرار دادن امکانات برای توسعه واحدهای موفق و معرفی واحدهای موفق به جامعه از اجزای برنامهای است که باید در دانشگاههای فنی و حرفهای اجرا شود.
وی گفت: براساس تغییرات صورت گرفته در ارزشها و نگرشهای جامعه تا حدی ارزشهای مادی گرایانه در جامعه ما تقویت شده است و نگاهی که در بخشهای مهمی از دانشجویان برای ورود به دانشگاه وجود دارد عمدتا کسب علم برای علم نیست.
هاشمی افزود: گروهی علم را برای کسب منزلت اجتماعی از طریق مدرک دانشگاهی و عدهای هم علم را برای تامین زندگی و معاش میخواهند که این بخش میتواند مزیت نسبی دانشگاههای فنی و حرفهای باشد.
سرپرست وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه فنی و حرفهای نتوانسته است به اندازه کافی در جامعه تصویری از خود عرضه کند تا جوانانی که هدف آنها از ورود به دانشگاه تامین معاش است به سمت خود جذب کند.
وی گفت: از سویی همچنان قاعده اصلی هدایت تحصیلی دانش آموزان، جهت دهی دانش آموزان ممتاز به سمت دکتر و مهندس شدن است؛ در چنین فضایی و با چنین ساختار هدایت تحصیلی دانش آموزان فقط بر اساس عناوین و القاب دانشگاهی به رشتههای دانشگاهی گرایش پیدا میکنند؛ در حالی که انتظار این است دانشگاه بر اساس نیاز صنعت و کشاورزی و نیاز جامعه نیرو تربیت کند.
هاشمی افزود: ما نمیتوانیم بخش مهمی از نیروهای مستعد خود را روانه رشته هایی کنیم که متناسب با نیاز جامعه طراحی نشده اند و همچنین انتظار داشته باشیم در حوزه اشتغال فارغ التحصیلان بتوانیم موفقیتی داشته باشیم.
سرپرست وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: امیدواریم دانشگاه فنی و حرفهای بتواند ارتباط و گفتگوی مستمری با جامعه و دانش آموزان برقرار کند تا بر نظام هدایت تحصیلی با ارائه کارنامه عملی موفق خود غلبه کند.
وی افزود: انتظار داریم دانشکدههای فنی وحرفهای در کنار آموزش هایی که مهارتهای عملی نیروی تحصیلکرده را افزایش میدهد، آگاهیهای آنها از حقوق شان در محیطهای کار، ضوابط مختلف حاکم بر عرصه هایی مانند تشکل یابی، بیمه، بازنشتگی و نحوه انعقاد قرارداد را نیز افزایش دهد.
هاشمی افزود: اگر قرار باشد که در دهه آینده به سمت آموزش کیفیت محور، پژوهش مساله محور و دانشگاه گفتگو محور حرکت کنیم باید بر اساس ارزیابی میزان موفقیت واحدهای دانشگاه فنی و حرفهای نقاط موفق و علل آن را شناسایی کنیم و همچنین این واحدها را به جامعه و دانش آموزان معرفی کنیم.
اجلاس مدیران دانشگاه فنی و حرفهای در هتل المپیک برگزار شد.