به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی معاونت ترافیک شهرداری تهران؛ محسن پورسیدآقایی افزود: حرکت به سمت «حملونقل پاک»، نهتنها یک هدف همیشگی بلکه یک راهبرد برگشتناپذیر در مدیریت شهری است.
وی گفت: تحقق این هدف نیازمند تغییر نگرش به موضوع حملونقل و اتخاذ دو رویکرد توسعه حملونقل عمومی و ایجاد محدودیتهای تردد است.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: اهتمام مدیریت شهری، حرکت در مسیر حملونقل پاک با استفاده از وسایل نقلیه بدون آلایندگی یا با حداقل آلایندگی است که مقصد این مسیر به شهری با هوای سالم و بهاصطلاح «شهر پاک» میرسد.
پورسیدآقایی با اشاره به اینکه پیشنیاز تحقق شهر پاک، دستیابی به حملونقل عمومی پاک است، گفت: این راهبرد حیاتی، نیازمند اختصاص یارانه مناسب به ناوگان حملونقل عمومی و بهینهسازی مستمر این ناوگان، توسعه ناوگان حملونقل عمومی پاک همچون مترو، دوچرخه و موتورسیکلت برقی است.
وی افزود: توانستهایم با کاهش سرفاصله قطارها به ۳.۵ دقیقه، ظرفیت ناوگان مترو را تا ۵۴ درصد افزایش دهیم، این در حالی است که پیش از این سرفاصله حرکت قطارها بیش از ۶ دقیقه بود که اکنون به ۳.۵ دقیقه کاهشیافته است.
معاون شهردار تهران در ادامه به بهرهبرداری از ایستگاههای جدید خط ۷ مترو اشاره کرد و گفت: از ابتدای مهرماه تاکنون که سرفاصله حرکت قطار در این خط از ۱۵ دقیقه به ۱۲ دقیقه کاهشیافته است آمار مسافران خط ۷ متروی تهران هم از ۵۰ هزار نفر در روز عبور کرده است.
پورسیدآقایی بر ضرورت توسعه دوچرخهسواری و رویکرد مدیریت شهری نسبت به توسعه مسیرهای دوچرخهسواری بهعنوان یک مُد حملونقلی پاک در پایتخت تاکید کرد و گفت: ایجاد زیرساختهای لازم در توسعه مسیرهای دوچرخهسواری، توجه به فرهنگ استفاده از این وسیله نقلیه و آشتی دادن مردم با دوچرخه در تحقق این هدف اهمیت دارد.
معاون حملونقل شهرداری افزود: در هشت ماهی که دوچرخههای اشتراکی راهاندازی شده از آزادسازی ۱۴ تن کربن در هوای پایتخت جلوگیری کردهایم. همزمان با توسعه حملونقل عمومی میبایست محدودیتهای ترافیکی نیز ایجاد کنیم، چراکه میزان مسافران مترو با اینکه ظرفیت ۵۹ درصد افزایش یافته، کمتر از پنج درصد رشد داشته است. در کنار توسعه حملونقل عمومی باید محدودیتهایی برای خودروهای شخصی اعمال کنیم.