• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۶۴۹۲۴۰
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵
کهگیلویه و بویراحمد » اجتماعی
سالروز سقوط هواپیمایی ای تی آر

سقوط ای. تی. آر ۷۲ زخمی همیشگی بر پیکر کوه دنا

بیست و نهم بهمن سالروز سقوط هواپیمای‌ ای. تی. آر72 تهران - یاسوج است حادثه‌ای که تلخی آن را کمتر کهگیلویه و بویراحمدی فراموش کرده باشد.

سقوط هواپیمای تهران-یاسوج؛ زخمی همیشگی بر پیکر کوه دنابه گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز کهگیلویه و بویراحمد، دو سال پیش در چنین روزی (۲۹ بهمن ماه سال ۹۶) با سقوط هواپیمای تهران یاسوج، کهگیلویه و بویراحمد را در غمی بزرگ فرو برد روزی تلخ که می‌توان به جرات گفت به عنوان تلخ‌ترین روز تاریخ این استان است.
از همان ساعت‌های نخستین سانحه، تیم‌های امداد و نجات هلال احمر و مردم منطقه در محل حادثه حضور یافتند و تلاش کردند تا شاید بتوانند از وضعیت سرنشینان باخبر شوند و در صورت امکان به حادثه دیدگان این سانحه کمک برسانند.
امدادگران، تکاوران، اسکی بازان و کوهنوردان در تکاپو برای یافتن سرنشینان هواپیما بودند اما سرمای منفی ۴۰ درجه آن روز‌ها مانع از تجسس نبود.
با این حال بارش بی وقفه برف، کولاک و مه سنگین عملیات جست و جو را متوقف و به روز‌های آینده موکول کرد.
روز سوم لاشه هواپیمای ATR۷۲ شرکت آسمان در ارتفاع ۴ هزار متری پیدا شد.
طبق گزارش سازمان هواپیمایی نقص فنی هواپیمای تهران-یاسوج رد شد و کاهش ارتفاع به زیر ۱۵۰۰۰ پایی مغایر با اصول مجاز بوده است.
دوم اسفند ماه نخستین محموله پیکر‌ها به پایین کوه انتقال داده شد و با انتقال اولین محموله کار پزشکی قانونی آغاز شد چرا که هیچ یک از پیکر‌ها قابل شناسایی نبودند.
پس از گذشت ۱۲۷ روز و هزار و ۲۶۰ عملیات توسط نیرو‌های امدادی، کوهنورد و نیرو‌های محلی در منطقه عملیات جستجوی پیکر جان باختگان هواپیمای‌ تهران - یاسوج پایان یافت.
در این عملیات بیش از ۳۴۶ تیم امدادی و کوهنورد از ۲۵ استان کشور به صورت دوره‌ای حضور داشتند و کار جستجوی پیکر‌ها را با تمام قوا انجام دادند.
پس از آن که پیکر‌های جان باختگان به خانواده هایشان تحویل داده شد کار بررسی علت این حادثه شتاب بیشتری گرفت و در فاصله یک روز پس از دریافت اطلاعات دستگاه‌های ثبت و ضبط اطلاعات پروازی (جعبه سیاه)، برخی از یافته‌های اولیه به شرح زیر قابل بیان است:
اطلاعات جعبه‌های سیاه شامل ضبط صدای کاکپیت (CVR) و ضبط اطلاعات پروازی (FDR) با موفقیت استخراج شده است.
اطلاعات تا زمان برخورد هواپیما به کوه در دستگاه‌ها ثبت شده اند.
هواپیما در زمان عبور ازنقطه OBTUX در حال پرواز برمسیر W ۱۴۴ و ارتفاع ٢١ هزار پا قرار داشته و خلبان خودکار نیز فعال بوده است.
پرواز برای نزول به ارتفاع ١٧ هزار پا توسط مرکز کنترل تهران مجاز شده و تحویل واحد اطلاعات مراقبت پرواز یاسوج می‌شود.
خلبانان پرواز، با انتخاب ارتفاع ١٥ هزار پا، تنزل از ارتفاع ١٧ هزار پا را آغاز می‌کند.
در هنگام کاهش ارتفاع و در زمان گذر از ارتفاع ١٥٦٠٠ پا، سیستم یخ زدایی هواپیما توسط عوامل پروازی برای ٢ دقیقه و ٢٦ ثانیه روشن و پس از آن خاموش میشود.
پس از رسیدن به ارتفاع ١٥ هزار پا، ارتفاع سنج هواپیما با فشار ١٠٢١ هکتو پاسگال تنظیم میشود.
هواپیما در ارتفاع ١٥ هزار پا تثبیت می‌شود، تا زمان یک دقیقه، در حالی که اهرم موتور بسته می‌شود (تُرک موتور در حدود ١٠%) سرعت هوپیما در حدود ٢٠٠ نات و وضعیت گردش طول محور افقی (pitch) منفی و بیشتر سقوط هواپیمای تهران-یاسوج؛ زخمی همیشگی بر پیکر کوه دنادر حدود ٥- درجه قرار دارد، بعد از یک دقیقه، سرعت هواپیما شروع به کاهش و زاویه حمله شروع به افزایش می‌کند.
اهرم‌های موتور به تدریج به پیش برده شده و تُرک موتور افزایش می‌یابد.
در زمان ٠٩:٣٠:٤٤ یعنی ٢٥ ثانیه پس از تنظیم اهرم موتور، سرعت هواپیما به ١٢٩ نات می‌رسد (در شرایط عادی، کمترین سرعت مناسب مانور و گردش مختصر هواپیما با این وزن ١٣٢ نات است)، وضعیت گردش حول محور افقی (pitch) در حدود ١٥+ درجه بوده و تُرک هر دو موتور ٦٧% بوده است، سپس هواپیما آغاز به تنزل به ارتفاع تنظیم شده ١٥ هزار پا و با نرخ نزول ٦٠٠- پا در دقیقه مینماید.
در زمان ٠٩:٣١:١٤، سرعت هواپیما به مقدار حداقلی ١١٧ نات میرسد.
یک ثانیه بعد از دریافت اخطار واماندگی (Stall)، خلبان خودکار توسط عوامل پرواز غیر فعال شده و هواپیما آغاز به پیچش به چپ در حدود ٢٠ درجه کرده و زاویه حمله به ٩- درجه کاهش می‌یابد.
در زمان ٠٩:٣١:٢٣ در ارتفاع ١٤٢٠٠ پا و سرعت ١٣٧ نات، خلبان خودکار مجدداً فعال می‌شود.
زاویه حمله ٥- درجه افزایش یافته و هواپیما به زاویه ١٢ درجه راست پیچش می‌کند.
در زمان ٠٩:٣١:٢٤ هشدار EGPWS آغاز می‌شود (! Terrain Ahead! , Pull Up).
در زمان ٠٩:٣١:٣٣ خلبان خودکار غیر فعال می‌شود و هشدار EGPWS تا زمان انتهای ثبت اطلاعات که
١٢ ثانیه دیگر است ادامه می‌یابد و هواپیما با کوه برخورد می‌کند.
هواپیما تا آخرین لحظه در اختیار خلبانان بوده و مکانیزم‌های مختلف آن مطابق اقدامات و هدایت گروه پروازی عمل می‌کرده اند.
سیستم‌های هواپیما نیز اطلاعات صحیح را در اختیار خلبان قرار میداده اند، لذا نقص فنی هواپیما تاکنون منتفی است.
لازم به ذکر است موتور‌های هواپیما نیز مطابق با خواست خلبان عمل کرده اند.
خلبانان تا ثانییه‌های قبل از برخورد به دلیل پوشش ابر متوجه وجود کوه در روبرو نشده اند و در لحظه آخر با مشاهده کوه، سعی در انجام مانور شدید گردش به چپ جهت پرهیز از برخورد داشتند که بی نتیجه بوده است.
خلبانان تنزل به ارتفاع ١٧٠٠٠ پا را مطابق با طرح تعریف شده پروازی انجام داده اند، لیکن تنظیم ارتفاع ١٥٠٠٠ پا و بعد از آن ١٤٠٠٠ پا بر روی سیستم خلبان خودکار مغایر با ضوابط پروازی مجاز بوده است.
ترکیب خدمه پروازی (خلبان و کمک خلبان) برای این پرواز در مغایرت با محدودیت‌های تعیین شده توسط سازمان بوده است.
خلبانان پرواز دارای صلاحیت لازم برای پرواز با هواپیما بوده اند، لیکن به دلیل وجود محدودیت پزشکی برای خلبان، ایشان مجاز به پرواز همزمان با یک کمک خلبان نبوده و موضوع می‌بایست مورد دقت ایشان و واحد عملیات شرکت قرار می‌گرفت.
سیستم‌های ضد یخ در بال و بدنه هواپیما مطابق با استاندارد‌های طراحی در اروپا بوده و چنانچه خلبان درزمان زم نسبت به فعال نمودن سیستم ضد یخ (Anti-Ice) در بال و بدنه اقدام نماید توانایی کنترل هواپیما محتمل می‌شود، لیکن عدم انجام آرایش فنی برای استقرار سیستم هشدار به خلبان قابل قبول نبوده و باید در آخرین تعمیرات کلی (C-check) در آبان ١٣٩٦ انجام می‌گرفت.
روز 29 بهمن یک فروند هواپیمای ای تی آر 72 شرکت هواپیمایی آسمان در ساعت 7 و 55 دقیقه فرودگاه تهران را به مقصد یاسوج ترک کرده و 50 دقیقه بعد هیچ‌گونه امواجی از طریق رادارها دریافت نشد.
در این روز 66 نفر از هم‌وطنانمان در این حادثه جان باختند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
تجلیل از برترین‌های رقابت‌های کیک بوکسینگ در وردنجان
خاک هرمز متعلق به جزیره نشینان است
چهاردهمین یادواره سالروز شهادتِ حاج حسن طهرانی‌مقدم
پایین بودن سبزینگی مزارع کلزا در گلوگاه
رفاهیات در فیش‌های حقوقی بازنشستگان، مشمول کسور نمی‌شود
اختتامیه دوره توانا در یزد
رقابت گروه های نمایشی استان سمنان
مسابقات مدهامتان در همدان
هواشناسی استان زنجان هشدار زرد صادر کرد
فوت کارگر شهرداری در حادثه برق‌گرفتگی
فردا آغاز مهلت استعفای داوطلبان انتخابات شورای اسلامی روستا
جان باختن سه کودک براثر انفجار مین در افغانستان
آغاز نام‌نویسی دانشگاه عالی دفاع ملی
۱۰ تا ۱۵ درصد ناترازی موجود به دلیل استخراج غیرمجاز رمز ارز در کشور است
ساخت مسجد روستای صنوگان در کهگیلویه
راهکار‌های عملیاتی برای رفع چالش‌های صنعت خرما بررسی شد
رونمایی از خانه کشتی پوریای ولی در اصفهان
همایش پیاده روی خانوادگی
درخشش دختران فارس در بازی‌های فکری قهرمانی کشور
اطلاعیه فرمانداری تبریز درباره صدای انفجار‌های اخیر
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
جمعه چه پیامی روی تلفن همراه شامل مناطق رزمایش پدافند غیرعامل ظاهر می‌شود؟
صعود ایران به رده پنجم جدول مدالی بازی‌های همبستگی اسلامی
هشدار هواشناسی کشاورزی در زنجان از شنبه ۲۴ آبان
گروسی: ایران دسترسی به سایتهای غیرهدف را فراهم کرده است
توضیحات سردار فدوی درباره برد موشک‌های بالستیک ایران
اقتدار پهپاد ایرانی
قانون حذف چهارصفر از پول ملی اجرایی می‌شود
پیروزی تیم ملی فوتبال ایران در ضربات پنالتی مقابل کیپ‌ورد
اعلام نتایج اولیه انتخابات مجلس عراق
نامه عراقچی به گوترش درباره حمله آمریکا به ایران
بسته هنر و سینما ۱۴۰۴/۰۸/۲۲
الگوی آشوب
ضرورت اصلاح کتاب‌های درسی و نگارش کتاب‌های جدید
یادواره شهدای نیروی هوافضا در چهاردهمین سالگرد شهادت حاج حسن طهرانی‌مقدم
دشمن را در صورت هرگونه خطا به زانو درخواهیم آورد
تیزپروازان نیروی هوایی با همه وجود به میدان آمدند  (۵ نظر)
اجرای ۳۰ برنامه برای ترویج کتابخوانی در مازندران  (۲ نظر)
جشنواره ملی برنج در آمل  (۲ نظر)
روزی که نیرو‌های مسلح از دستور رهبری «شوکه شدند»  (۱ نظر)
گروسی: ایران دسترسی به سایتهای غیرهدف را فراهم کرده است  (۱ نظر)
مادورو به آمریکا اولتیماتوم داد  (۱ نظر)
حدود ۴۰ درصد جمعیت کشور در معرض دیابت قرار دارند  (۱ نظر)
موافقت وزیر کشور با استعفای شهردار اهواز  (۱ نظر)
دشمن را در صورت هرگونه خطا به زانو درخواهیم آورد  (۱ نظر)
رد ادعا‌های بی‌اساس گروه ۷ در رابطه با جمهوری اسلامی ایران  (۱ نظر)
درخواست آیت‌الله جوادی آملی از عموم مردم برای خواندن نماز باران  (۱ نظر)
طرح‌های پیشگیرانه انتظامی جدی پیگیری و اجرایی می‌شود  (۱ نظر)
ولایتی: آینده‌ای روشن در انتظار ایران و عراق است  (۱ نظر)
صیانت از مرز‌ها با استقرار دستگاه‌های اپتیکی و الکترونیکی  (۱ نظر)
تمدید نمایش آیینی محرمانه در اصفهان  (۱ نظر)