پخش زنده
امروز: -
طرح روسازی های بتنی،با جایگزین کردن بتن به جای آسفالت قیر در روسازی ها از حدود ۲و نیم سال پیش در وزارت راه اجرایی شده است.
به گزارش واحد مرکزی خبر ، بیش از 200 هزار کیلومتر راه در کشور داریم که تاکنون فقط 15 کیلومتر با بتن ، روسازی و به صورت آزمایشی در یک سال اخیر زیر بار ترافیک رفته و نتایج خوبی هم داشته است.
خیراله خادمی معاون شرکت ساخت و توسعه آزاد راه های کشور می گوید : بتن با طول عمر خوبی که دارد ، هزینه نگهداری جاده ها را کاهش می دهد و گسترش این روش در اولویت قرار دارد اما تاکنون به دلیل تولید بالای قیر درباره روش بتنی روسازی ها کار زیادی نشده است.
وی می افزاید : با توجه به افزایش قیمت قیر و تولید سیمان کشور هدف ما این است که از روش های بتنی در بخش راه سازی کشور استفاده کنیم ، محدودیت منطقه ای هم ندارد و وزارت راه و شهرسازی تلاش می کند ان را توسعه دهد.
خادمی می گوید : روسازی با بتن در حدود یکصد کیلومتر محور بیرجند به قائن به پیمانکار ابلاغ شده و 32 کیلومتر کنار گذر ساوه هم در حال اجراست و بقیه طرح ها نیز می تواند از این روش استفاده کند.
خادمی اعلام می کند: همچنین طرح سنگین و بزرگی به صورت انبوه با روسازی بتنی در برنامه کاری وزارت راه و شهرسازی است و آزاد راه اصفهان به شیراز هم مصوب است.
مزیت های روسازی جاده ها با بتن
طول عمر بتن زیاد و3 تا 4 برابر آسفالت قیر است ، مقاومت بسیار بالایی دارد و در برخی جاها که مشکلات تأمین مصالح داریم در دسترس است.
آقای کلهر معاون توسعه راه های شمال شرق کشور با بیان این مطلب معتقد است : این روش در مناطق شوره زار و مناطقی که سطح آب های زیرزمینی بالاست ، ممکن است جواب ندهد اما در 60 درصد مناطق کشور قابل اجراست و از لحاظ هزینه ای با توجه به روش های مختلف مانند روش خاک - سیمان با قیمت آسفالت قیر برابری می کند و نوع پیشرفته و مقاوم تری که با شبکه آرماتوری اجرا می شود شاید 20% گران تر باشد اما با توجه به زمان استفاده بیشتر و نگهداری کم هزینه آن ، بسیار باصرفه است.
کلهر می افزاید : یکی از مشکلات ما در اجرا کمبود ماشین آلات است و شرکت ها باید بپذیرند که دستگاه های جدید وارد کشور کنند و تضمین می کنیم که سرمایه گذاری انها به هدر نخواهد رفت.
کلهر می گوید : به صورت محدود برخی تجهیزات وارد شده ودر روسازی بتنی در فرودگاه مهرآباد تهران در حال استفاده است و در باند فرودگاه تبریز هم کار می شود.
این دستگاه ها در سه نوع و در جاهای دیگری مانند شهرداریها وارد کشور شده است اما به صورت انبوه نیست.
خادمی هم می گوید : به کارخانه های تولید انبوه بتن با ظرفیت بالا و مشخصات ویژه نیاز است و باید دستگاه های پخش و کوبش بتن هم تامین شود.
طرح روسازی بتنی جاده ها در درازمدت در کشور قابل توسعه است و باید درکل فرایند راه سازی برنامه ریزی شود ، اما اگر فقط روسازی را در نظر بگیریم ، روسازی آسفالتی زودتر انجام می شود.
خادمی می افزاید : مورد مهم این است که در روسازی بتنی در همه شرایط به خوبی می توانیم کار کنیم و در شمال کشور به خاطر رطوبت ، محدودیت استفاده از آسفالت داریم که حتماً باید خشک باشد اما این رطوبت برای بتن بهتر است. همچنین محدودیت فصلی و زمانی برای بتن ریزی وجود ندارد و بومی سازی این فناوری و روش به نفع کشور است.
اما پرسش اینجاست که وقتی روکش بتنی این همه مزیت داره پس چرا باید فقط 15 کیلومتر از 200 هزار کیلومتر راه های کشور روکش بتنی دارد؟
استفاده از روکش بتنی در بیش از 60 درصد جاده های کشور قابل اجراست و مشکل فقط در سرعت اجرای این طرح است که باید سرعت گیرها برطرف شود.