• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۵۶۴۶۸
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۷
سیاسی » عمومی

گزارش / مزیت های روسازی جاده با بتن

طرح روسازی های بتنی،با جایگزین کردن بتن به جای آسفالت قیر در روسازی ها از حدود ۲و نیم سال پیش در وزارت راه اجرایی شده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر ، بیش از 200 هزار کیلومتر راه در کشور داریم که تاکنون فقط  15 کیلومتر با بتن ، روسازی و به صورت آزمایشی در یک سال اخیر زیر بار ترافیک رفته و نتایج خوبی هم داشته است.
خیراله خادمی معاون شرکت ساخت و توسعه آزاد راه های کشور می گوید : بتن با طول عمر خوبی که دارد ، هزینه نگهداری جاده ها را کاهش می دهد و گسترش این روش در اولویت قرار دارد اما تاکنون به دلیل تولید بالای قیر درباره روش بتنی روسازی ها کار زیادی نشده است.
وی می افزاید : با توجه به افزایش قیمت قیر و تولید سیمان کشور هدف ما این است که از روش های بتنی در بخش راه سازی کشور استفاده کنیم ، محدودیت منطقه ای هم ندارد و وزارت راه و شهرسازی تلاش می کند ان را توسعه دهد.
خادمی می گوید : روسازی با بتن در حدود یکصد کیلومتر محور بیرجند به قائن به پیمانکار ابلاغ شده و 32 کیلومتر کنار گذر ساوه هم در حال اجراست و بقیه طرح ها نیز می تواند از این روش استفاده کند.
خادمی اعلام می کند: همچنین طرح سنگین و بزرگی به صورت انبوه با روسازی بتنی در برنامه کاری وزارت راه و شهرسازی است و آزاد راه اصفهان به شیراز هم مصوب است.
مزیت های روسازی جاده ها با بتن
طول عمر بتن زیاد و3 تا 4 برابر آسفالت قیر است ،  مقاومت بسیار بالایی دارد و در برخی جاها که مشکلات تأمین مصالح داریم در دسترس است.
آقای کلهر معاون توسعه راه های شمال شرق کشور با بیان این مطلب معتقد است : این روش در مناطق شوره زار و مناطقی که سطح آب های زیرزمینی بالاست ، ممکن است جواب ندهد اما در 60 درصد مناطق کشور قابل اجراست و از لحاظ هزینه ای با توجه به روش های مختلف مانند روش خاک - سیمان با قیمت آسفالت قیر برابری می کند و نوع پیشرفته و مقاوم تری که با شبکه آرماتوری اجرا می شود شاید 20% گران تر باشد اما با توجه به زمان استفاده بیشتر و نگهداری کم هزینه آن ، بسیار باصرفه است.
کلهر می افزاید : یکی از مشکلات ما در اجرا کمبود ماشین آلات است و شرکت ها باید بپذیرند که دستگاه های جدید وارد کشور کنند و تضمین می کنیم که سرمایه گذاری انها به هدر نخواهد رفت.
کلهر می گوید : به صورت محدود برخی تجهیزات وارد شده ودر روسازی بتنی در فرودگاه مهرآباد تهران در حال استفاده است و در باند فرودگاه تبریز هم کار می شود.
این دستگاه ها در سه نوع و در جاهای دیگری مانند شهرداریها  وارد کشور شده است اما به صورت انبوه نیست.
خادمی هم می گوید : به کارخانه های تولید انبوه بتن با ظرفیت بالا و مشخصات ویژه نیاز است و باید دستگاه های پخش و کوبش بتن هم تامین شود.
طرح روسازی بتنی جاده ها در درازمدت در کشور قابل توسعه است و باید درکل فرایند راه سازی برنامه ریزی شود ، اما اگر فقط روسازی را در نظر بگیریم ، روسازی آسفالتی زودتر انجام می شود.
خادمی می افزاید : مورد مهم این است که در روسازی بتنی در همه شرایط به خوبی می توانیم کار کنیم و در شمال کشور به خاطر رطوبت ، محدودیت استفاده از آسفالت داریم که حتماً باید خشک باشد اما این رطوبت برای بتن بهتر است. همچنین  محدودیت فصلی و زمانی برای بتن ریزی وجود ندارد و بومی سازی این فناوری و روش به نفع کشور است.
اما پرسش اینجاست که وقتی روکش بتنی این همه مزیت داره پس چرا باید فقط 15 کیلومتر از 200 هزار کیلومتر راه های کشور روکش بتنی دارد؟
استفاده از روکش بتنی در بیش از 60 درصد جاده های کشور قابل اجراست و مشکل فقط در سرعت اجرای این طرح است که باید سرعت گیرها برطرف شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
زنجان، قطب نوآوری هوش مصنوعی و استارتاپ‌های فناور
تصادف مرگبار در محور فرعی دهگلان - قروچای
نیم صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۱۱ آبان
اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان برای تعریض جاده قره پشتلوی زنجان
قانون کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی در انتظار اجرا
ایران به دنبال صلح در سودان؛ غرب و صهیونیسم در پی تجزیه
مدال طلا را برای سربلندی کشورم کسب کردم
پیگیری رفع آلودگی دره خرگوش دراستان زنجان
هفته نهم سوپرلیگ یونان؛‌ پیروزی المپیاکوس با گلزنی طارمی
آخرین وضع مصدومان سپاهان
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۱۱ آبان ۱۴۰۴
هفته نهم فوتبال بوندس لیگا؛ باواریایی ها همچنان می تازند
اختتامیه سی‌وهفتمین جشنواره تئاتر آذربایجان‌شرقی
رقابت ۲۵۰ ورزشکار جانباز در مسابقات تنیس روی میز کشور
تقویم و اوقات شرعی یکشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
مسابقات اتومبیلرانی قهرمانی استان در بروجرد
بازدیداستاندار قم از محل احداث نیروگاه خورشیدی در جاده قم به گرمسار
رزمایش ارزیابی آمادگی مولدهای برق اضطراری در مراکز حیاتی لرستان
معرفی برترین‌های مسابقات بومی محلی دختران بسیجی استان قم
پیروزی النصر با درخشش رونالدو
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
جهاد نهاجا برای دفاع از مرز‌های هوایی ایران مایه افتخار است
تایید قهرمانی کشتی آزاد ایران در رقابت‌های جهانی ۲۰۱۵
فرصت طلایی ایران در عصر چندقطبی شدن جهان
بدرفتاری کارمندان دولت را گزارش کنید
اعلام نتایج اولویت بندی طرح مادران ایران خودرو؛ ۱۱ آبان
پاسخ دانشگاه علوم پزشکی یزد درباره فوت مادر مهریزی
کشور فلسطین ظرف ۵ سال تشکیل می‌شود
نتانیاهو برای اهداف داخلی، به دنبال از سرگیری جنگ است
آتش‌سوزی در مراتع شمال معلم‌کلایه
دیدار تیم‌های صنعت نفت آبادان و برق شیراز در مرحله سوم جام حذفی
امضای قرارداد‌های بزرگترین طرح جمع‌آوری گاز‌های مشعل
بررسی پیش‌نویس موافقتنامه همکاری‌های قضایی بین ایران و عربستان
میدان امیر چخماق یزد
عراقچی: موشک هایمان را در نبردی واقعی آزمایش کردیم
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۱۰ آبان ۱۴۰۴
کالابرگ به شیوۀ جدید عرضه می شود  (۱ نظر)
قهرمانی بلند قامتان ایران در والیبال بازی‌های آسیایی جوانان  (۱ نظر)
تصادف در اتوبان تهران کرج با ۱۱ مصدوم و ۳ فوتی  (۱ نظر)
پیش ثبت نام ۷۳۰ نفر برای تشرف به حج تمتع ۱۴۰۵  (۱ نظر)
قطع درختان صنوبر در چمستان قانونی بود  (۱ نظر)
بازی‌های آسیایی جوانان؛ ایران در رده چهارم آسیا قرار گرفت  (۱ نظر)
یادواره شهدای سلامت در خرم‌آباد  (۱ نظر)
پیام تسلیت رئیس مجلس در پی درگذشت مادر شهیدان عاکفی  (۱ نظر)
کشور فلسطین ظرف ۵ سال تشکیل می‌شود  (۱ نظر)
قصه آموزش در تنها مدرسه روستای نرگس‌زمین ساری  (۱ نظر)
انتشار فراخوان برای پیشنهاد شعار مشترک فاطمیه ۱۴۰۴  (۱ نظر)