شهردار تهران با بيان اينکه سهم وسايل خانگي در آلايندگي هوا 2/2 درصد است، افزود: اينکه در مصرف گاز بايد صرفهجويي کنيم شرط عقل است.
قاليباف گفت: اگر اين 80 درصد آلايندگي در دستگاه هاي متحرک بررسي شود 50 درصد اين آلايندگي فقط مربوط به 400 هزار خودرو است و وسايل ديگر کمتر از 10 درصد را شامل ميشود.
وي ادامه داد: يعني اگر 4 ميليون وسيله نقليه و محرک در تهران داشته باشيم 50 درصد آلودگي شهر را فقط 400 هزار خودرو توليد ميکند.
قاليباف گفت: چطور اتوبوس ها و مينيبوسي هايي که تردد آن ها در جاده ها و روستاها ممنوع است از آن ها به عنوان سرويس وزارتخانه و دستگاههاي عمومي دولتي استفاده مي شود.
شهردار تهران افزود: اين خيلي خوب است که دولت مصوب کرده از برج شش سال 95 موتورسيکلتهاي کاربراتوري توليد نشود و همه انژکتوري باشند اما حرف ما اين است آيا واقعا نميتوانيم تصميم بگيريم از همين امروز با موتور انژکتوري حرکت کنيم.
قاليباف ادامه داد: ما ميتوانيم 100 هزار خودرو به مردم بدهيم اما نميتوانيم 8 هزار پيکان را نوسازي کنيم.
شهردار تهران در ادامه با بيان اينکه ما صورت مساله (آلودگي هوا) را خوب ميشناسيم، گفت: ما ميدانيم منشاء اصلي اين ذرات معلق 2/5 ميكرون آلاينده در تهران کجاست؟ در واقع منشا آن ها دستگاههاي متحرک از جمله بنزيني و گازوييلي است.
شهردار تهران 10 درصد خودروها را عامل نيمي از آلودگي هواي تهران اعلام کرد.
محمد باقر قاليباف در حاشيه چهارمين همايش مديريت آلايندگي هوا وصدا در جمع خبرنگاران گفت: براساس ارقام اثبات شده 80 درصد از آلودگي هواي تهران را وسايل محرکه شهري (موتورسيکلت و خودرو) ايجاد مي کنند.
شهردار تهران با بيان اينكه مصوبه مجلس شوراي اسلامي و هيات دولت براي رفع اين مشکل وجود دارد، اضافه کرد: در شرايطي که وسايل حمل و نقل عمومي کافي نيست، نمي توان هر روز به مردم و کارمندان اجازه آوردن خودرو نداد.
قاليباف گفت: يک روز براي تبليغ و فرهنگ سازي مي توان از مردم خواست که خودرو نياورند اما طرح زوج و فرد از درب منزل معني ندارد و شهروندان نيز حقوقي دارند.
وي با بيان اينکه مشکل آلاينده ها ظرف پنج سال قابل حل است، افزود: در سال 80 مشکل گاز منواکسيد کربن وجود داشت که اکنون رفع شده است و مي توان آلايندگي ذرات کمتر از دو و نيم ميکرون را نيز با برنامه ريزي رفع کرد چرا كه در جهان نيز قابل حل بوده است.
شهردار تهران گفت: از تجربه شهرهايي همچون استانبول، توکيو، پاريس و مکزيکوسيتي که شبيه تهران با جمعيت بيشتر است استفاده کرده ايم .
قاليباف افزود: يک موتورسيکلت کاربراتوري در هر کيلومتر 15 گرم مواد آلاينده توليد مي کند در شرايطي که يک خودرو استاندارد يک و 18صدم گرم توليدآلايندگي دارد.
شهردار تهران اضافه کرد: نبايد با طرح زوج و فرد خودرو هيبريدي نيز اجازه تردد نداشته باشد اما موتور سيکلت با اين ميزان آلايندگي آزاد باشد.
آلودگي هوا قابل حل است
شهردار تهران گفت : معتقدم موضوع آلودگي هوا قابل حل است .
قاليباف افزود: آلودگي هوا چالشي است که بقيه شهرها و کشورهاي دنيا نيز با آن درگيرند و مختص ايران نيست.
وي با بيان اينکه در ايران پنج تا شش شهر ديگر جز تهران دچار اين مشکل هستند، گفت : تا چند سال قبل فکر مي کرديم فقط تهران آلوده است اما امروز برخي شهرها وضعيت بدتري نسبت به تهران دارند.
شهردار تهران گفت : بحث اين است که منابع و عوامل خطرساز آلودگي بر ما مسلط و تثبيت شده اند .
وي با بيان اينکه گاهي با اطلاعات درست، آدرس غلط به مردم داده ميشود، افزود : براي مثال در رابطه با خودرو، ساخت اتوبان، تعداد ماشين ، بلند مرتبه سازي و باد صحبت ميشود و بعضي اطلاعات هم درست است، اما نتيجه گيري و آدرس آن غلط از آب در ميآيد.
قاليباف با بيان اينکه آيا ميتوان گفت ساخت اتوبان موجب آلودگي هوا ميشود ، گفت : مثل اين است که بگوييم ساخت چاقو باعث کشته شدن آدمها ميشود.
وي با تاکيد بر اينکه معتقدم موضوع آلودگي هوا قابل حل است، افزود : اين مسئله طي دو دهه ايجاد شده است و در کمتر از يک دهه ميتوان آن را حل کرد.
وي ادامه داد : ميتوان طي 10 سال بر وضعيت آلودگي مسلط شد و در طي پنج يا شش سال به وضعيت قابل قبولي رسيد.
شهردار تهران گفت : اگر در 20 سال به اين وضعيت رسيده ايم در کمتر از 20 سال ميتوان شرايط را تغيير داد و به شرايط قابل قبولي دست يافت.
وي افزود : در اين عرصه تجربيات بسياري نيز وجود دارد، مکزيکوسيتي شهري است که شرايط اقليمي يکساني با تهران دارد و دچار مسئله آلودگي بود که تا سال 2006 به وضعيت قابل قبولي دست يافت.
قاليباف با اشاره به اينکه در کمتر از چند سال اين مسئله قابل حل است، گفت: نيازمند بحث کارشناسي و اطلاع رساني دقيق به مردم هستيم.
وي افزود : طي 22 روزي که تهران دچار آلودگي هوا بود ، شهرداري از اطلاع رساني کافي به مردم دريغ نکرد.
شهردار تهران با بيان اينکه براي مسئله آلودگي هوا بايد در جمع کارشناسي تصميم گيري شود، گفت : تصميم گيري درباره اين مسئله نبايد در گفتگوهاي سياسي مديران صورت گيرد ، بلکه بايد مديران تصميمات کارشناسان را پيگيري کنند.
وي با بيان اينکه شهرداري درباره اين مسئله شناخت کافي پيدا کرده است، افزود : نبايد بگذاريم آلودگي توليد شود و بعد از آن به فکر مهار آلودگي باشيم بلکه بايد از ابتدا در انديشه پيشگيري از توليد آلودگي باشيم.