بهره برداری از 591 کیلومتر طرح ریلی اقتصاد مقاومتی تا پایان سالجاری
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل از پیشرفت طرحهای ریلی اقتصاد مقاومتی به بیش از 50 درصد خبر داد.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما ؛ مسعود نصر آزادانی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت : 591 کیلومتر از خطوط ریلی در قالب طرحهای اقتصاد
مقاومتی در صورت تامین منابع مالی تا پایان سال جاری به بهرهبرداری میرسد.
وی با اشاره به میزان پیشرفت پروژههای زیربنایی ریلی در قالب طرحهای اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: عزم ما در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل تکمیل و بهرهبرداری از طرحهای ریلی اقتصاد مقاومتی ازجمله طرح ملایر-فیروزان، مهاباد-نقده، تهران-ساوه، یزد - مهریز حتیالامکان تا پایان سال جاری است.
وی بابیان اینکه در سال جاری591 کیلومتر خطوط ریلی در قالب طرحهای اقتصاد مقاومتی به بهرهبرداری خواهد رسید، گفت: علیرغم اینکه اولین تخصیص منابع مالی در نیمه دوم مهرماه به دست پیمانکاران رسید و فصل کار را بدون منابع مالی به پایان رساندیم؛ اما طرحهای اقتصاد مقاومتی تاکنون بیش از 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و در صورت تزریق منابع مالی تا انتهای سال به بهرهبرداری خواهد رسید.
معاون ساخت و توسعه راهآهن شرکت ساخت تصریح کرد: درحالیکه متوسط ریلگذاری در دولت قبل بین 100 تا 120 کیلومتر در سال بود، اما در دولت یازدهم و باوجود کمبود منابع مالی طی دو سال اخیر میزان ریلگذاری به 160 و 176 کیلومتر در سالهای 1393 و 94 رسیده است.
نصر آزادانی همچنین به کریدور ریلی شرق کشور (چابهار - زاهدان) اشاره کرد و گفت: بخشی از این پروژه حدفاصل چابهار و ایرانشهر به طول 300 کیلومتر با شدت بیشتری در حال اجراست بهطوریکه از مجموع 300 کیلومتر حدود 100 کیلومتر آماده اجرای عملیات بالاستریزی و ریلگذاری است و همچنین از سمت زاهدان عملیات اجرایی قطعه یک ایرانشهر - زاهدان نیز آغازشده است.
وی در ادامه از اتمام مطالعات فاز 2 مسیر ایرانشهر - زاهدان خبر داد و گفت: مطالعات ابنیه فنی فاز دو این بخش نیز در حال تکمیل است.
معاون ساخت و توسعه راهآهن شرکت ساخت با اشاره به تأمین منابع مالی این پروژه گفت: حدود 680 میلیارد تومان از محل فروش سهام نیروگاه چابهار و فولاد خوزستان به این طرح تخصیصیافته بود که با توجه به بدهی افزون بر 200 میلیارد تومانی نیروگاه چابهار، این مقدار بدهی از اعتبارات نیروگاه چابهار کسر شد و حدود 180 میلیارد تومان از آن باقی ماند و به این طرح اختصاص یافته است.
نصر آزادانی در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین برای تأمین بقی ه منابع با سرمایه گذاران هندی تفاهمنامهای به امضا رسیده است و هماکنون آنها در حال مطالعه وضع موجود برای ارائه پیشنهاد تأمین منابع مالی هستند. البته تا این لحظه پیشنهادی برای تأمین منابع مالی و نحوه حضور خود در پروژه به ما ارائه نکردهاند.
این مقام مسئول یادآور شد: هندیها تقریباً تا انتهای سال جاری برای بررسی، تکمیل مطالعات روسازی و ارائه گزارش توجیه فنی - اقتصادی موردقبول بانکها به منظور تهیه اسناد مناقصه و پیشنهاد مدل مالی و روش اجرایی مسیر زمان دارند.