• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۱۶۹۰۰۶۱
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
یادداشت پژوهشی:

نقش تبلیغات در" نه گفتن به کالای خارجی"

بی شک،با توسعه دنیای رسانه ­ای و فناوری در دهکده جهانی، سهم خواهی تبلیغات،در تغییر رفتار مصرف کننده از سمت و سوی تولیدات خارجی به تولیدات ملی بسیار گسترده است.

پژوهش خبری صدا وسیما:بارها و بارها موفقیت ها و کسب و کار پرسود شرکت های بزرگ دنیا نظیر ماکرو سافت، کوکاکولا، بنز،... یا از تغییر فرهنگ کشور ژاپن به استفاده از تولیدات ملی دیده و شنیده ­ایم؛آیا از خود پرسیده ­ایم دلیل این موفقیت ها چیست!؟ یا هسته ماندگاری، چنین اندیشه خوشایندی در رفتار مصرف کننده چه چیزی می تواند باشد!؟ واینکه چرا این موفقیت ­های بزرگ در سیطره کشورها و شرکت های خاصی است!؟

به یقین؛ درست است که عوامل بسیار زیادی نظیر: کیفیت، فرهنگ سازی، اعتماد، نوآوری، ضمانت، تعهد و...در رشد این کشور ها و شرکت ها تاثیرگذار است ولی عاملی که سهم بسیار زیادی را به خود اختصاص داده و رفتار مصرف کننده ها را به نفع خود تغییر داده "تبلیغات" می باشد.

در قرن 21 با مشاهده هزینه های میلیارد دلاری در تبلیغات، می توان به راحتی پی برد که چه گستره پهناوری را تبلیغات به خود اختصاص داده است. بی شک،با توسعه دنیای رسانه ­ای و فناوری در دهکده جهانی، سهم خواهی تبلیغات،در تغییر رفتار مصرف کننده از سمت و سوی تولیدات خارجی به تولیدات ملی بسیار گسترده است.

در روش و چگونگی تبلیغات اثربخش­، به راحتی می توان با جستجو در منابع،از شیوه ها مطلع شد، اما هدف از این تبلیغات چیست؟ آیا هدف، صرفا جذب مصرف کننده به هر قیمتی می باشد؟ مطمئنا اگر هدف از تبلیغات در تولید ملی، اغوای مصرف کننده و جذب مشتری به هر قیمتی باشد خواهیم دید که "اعتماد کسب شده"به سادگی، به سمی مهلک در تضعیف اندیشه ملی و حس موطنی در نگاه مصرف کننده تبدیل خواهد شد. 

طی تجربه زیسته پس از انقلاب،متاسفانه با برخی از این ناخشنودی ها، مانند تغییرات ناپایدار و کم­دوام رفتار مصرف کننده که ناشی از تبلیغات غیر واقعی بود مواجه گشته ایم، که این خود تلاشی ناخودآگاه در راستای منفعت کشورهای بیگانه بود. پس بنابراین بحث اخلاقیات بخصوص در تبلیغات، از جنبه رعایت مسئولیت های اجتماعی و وجدان فردی،و همچنین از دید تاثیر بلند مدت آن در وفاداری مشتریان بسیار حایز اهمیت است.

بسیج همگانی و اهتمام ملی در مدد به تبلیغ کالای داخلی باعث بروز رفتارهای ملی ­گرایانه در مصرف­ کننده می گردد ولی مهمتر از این تغییر رفتار،حفظ ثبات و پایداری در چنین تغییری ارزشمندترمی­ باشد. جذب یک مصرف­ کننده در برخی موارد به اندازه تولید، نیاز به هزینه دارد ولی سلب اعتماد از مصرف کننده و جذب دوباره آن، هزینه­ هایی به مراتب بیشتر از جذب اولیه آن دارد، لذا با اطلاع از اینکه مصرف­ کنندگان سرمایه های ماندگار تولید ملی می­ باشند "تبلیغات صادقانه" و توجه بیشتر نهادهای نظارتی در تبلیغات متناسب با محتویات تولید می ­تواند، نه تنها حس اعتماد را به تولیدات ملی افزایش دهد، بلکه می­ تواند حس تفکر ملی­ گرایانه را به صورت تصاعدی بالا ببرد و دقت به این امر مهم یعنی تبلیغات صادقانه هسته اصلی در "نه گفتن به کالای خارجی و بله گفتن به تولید ملی" می باشد.

پژوهش خبری //نویسنده مسئول:علی اکبر سادین، مدرس دانشگاه

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
طرح اصلاح قانون محکومیت‌های مالی، تعرضی به قانون مهریه نکرده است
آغاز بارش برف در جاده کرج کندوان
 اقدام خیرخواهانه پزشک زنجانی؛ دو کودک نیازمند رایگان جراحی شدند
افزایش ۹۶ درصدی تسهیلات مشاغل خانگی چهارمحال و بختیاری
رقابت هنرمندان چهارمحال و بختیاری برای دریافت مهر اصالت ملی
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۱۲ آذر ۱۴۰۴
تقویم و اوقات شرعی زنجان در ۱۲ آذر ۱۴۰۴
تقویم و اوقات شرعی چهار شنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۴ به افق قم
همت اهالی روستای مصر آباد زنجان قنات قدیمی را زنده کرد
بررسی راهکار‌های استفاده از ظرفیت نخبگان در تولید و صنعت
پیام ما به مردم دنیا صلح و تعامل است
انجام ۴۳۱ پرواز خارجی از فرودگاه تبریز
تاکید فرماندار شاهین‌دژ بر تقویت خدمات شهری با اولویت مطالبات مردمی
برگزاری همایش تخصصی اردستان شناسی
ایران تجربه بسیار کلاسیکی در مبارزه با تروریسم دارد
یازدهمین جشنواره «به‌یت و حه‌یران» در سردشت آغاز شد
هشدار محیط‌زیست درباره روایت‌های نادرست از آتش‌سوزی الیت
تاکید فرماندار چهاربرج بر احیای بافت فرش برای حفظ معیشت و ایجاد اشتغال
صید بیش از ۵ هزار تُن ماهی قزل آلا در استان اصفهان
آغاز فعالیت سامانه بارشی در سمنان
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
فعالیت مدارس و دانشگاه‌های فارس فردا هم مجازی است
شاخص هوای شیراز امروز ۱۱ آذر ۱۴۰۴
مدارس و مراکز آموزشی غیر حضوری شد؛اداره ها دور کار
دانش‌ قرارگاه‌خاتم‌الانبیا به‌بخش‌های دولتی‌وخصوصی منتقل‌شود
بارش باران در غرب، شمال غرب و شمال کشور
کالابرگ الکترونیک؛ تضمین قیمت ثابت برای دهک‌های هدف
مدارس و دانشگاه‌های تهران فردا ۱۲ آذر حضوری شدند
۱۰۰ هزار میلیارد تومان کالابرگ پرداخت شد
کشف باند توزیع شیشه در فیروزکوه با شگرد پنهان‌سازی در لوازم آرایشی
آسمان قم تا پنج شنبه بارانی است
تقویم و اوقات شرعی سه شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۴ به افق قم
مدارس و دانشگا‌ه های کهگیلویه و بویراحمد فردا ۱۲ آذر غیرحضوری شد
از شکنجه تا خلق شاهکار؛ هنرمندی که قلم به لب، نقاشی‌ می‌کشد
استان یزد فردا بارانی می شود
برگزاری جشنواره ارتقای شفافیت در زمینه سند تحول قوه قضاییه
بازیکن دهدشتی برترین گلزن نیم فصل لیگ برتر امید‌های کشور  (۴۵ نظر)
پدافندهوایی ارتش همیشه در حالت آماده‌باش کامل است  (۲ نظر)
امروز؛ آخرین فرصت ثبت نام آزمون استخدامی سرایداران  (۱ نظر)
فرزندان مصدوم معاون رئیس جمهور به تهران منتقل شدند  (۱ نظر)
دشمن خطا کند هزینه سنگینی به او تحمیل می‌کنیم  (۱ نظر)
تردید‌ها درباره سلامتی ترامپ با انتشار‌ام‌آر‌آی وی  (۱ نظر)
اقدام استرالیا علیه سپاه در جهت اهداف آمریکا و اسرائیل است  (۱ نظر)
بیانیه‌ ونزوئلا در محکومیت‌ آمریکا برای بستن حریم‌ هوایی  (۱ نظر)
سرعت غیرمجاز، رکن اصلی تصادفات جاده‌ای  (۱ نظر)
فراهم شدن امکان ثبت نام سهام برای متولدین ۱۴۰۱ به بعد  (۱ نظر)
میرزا کوچک جنگلی بزرگمرد پرآوازه‌ گیلان  (۱ نظر)
غیرحضوری شدن مدارس و دانشگاه‌های خراسان جنوبی  (۱ نظر)
ساخت مسابقه «عائله اَل اَله» در رادیو چی چست  (۱ نظر)
ابلاغ شیوه نامه مراقبت و کنترل آنفلوانزا در مدارس استان  (۱ نظر)
پایان عملیات تعریض پل و آماده‌سازی کامل زیرگذر فیجان  (۱ نظر)