• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۱۹۶۴۵۶۱
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۲
اقتصادی » اقتصاد کلان
گزارش مکتوب و تصویری؛

اسقاط خودروهاي فرسوده؛​ کليد گم شده مقابله با آلودگي هوا

هر روز هزار و 33 خودروي جديد یعنی هر ساعت 43 خودرو تنها وارد شهرتهران مي شود در حالیکه روند خروج خودروهای فرسوده به قدری کم است که اعلام نمی شود.

به گزارش خبرگزاري صداوسيما؛ پليس مي گويد از حدود 20 ميليون خودرو درحال تردد درسراسر کشور، حدود 8 درصدآن يعني چيزي حدود يک ميليون و 350 هزار خودرو در سن فرسودگي قراردارند.

آن طور که سردارمهري رئيس پليس راهور ناجا مي گويد: با توجه به افزايش خودروهاي درحال تردد کشور در دهه 80 و 90 بزودي با حجم زيادي از خودروهاي فرسوده مواجه خواهيم بود که ازرده خارج کردن آنها هزينه هاي زيادي خواهد داشت. ازديگر سو براساس اعلام مرکز کنترل کيفيت هواي شهر تهران ، منشآء 85 درصد آلودگي هواي شهر تهران ، ناشي از وسائل نقليه ايست که در اين شهر تردد مي کنند.

وحيد حسيني رئيس مرکز کنترل کيفيت هواي تهران مي گويد: منشاء اصلي آلايندگي ها در کلان شهري تهران ، ناشي ازمنابع متحرک شامل خودروهاي سواري ، موتور سيکلت ها، کاميون ها و خودروهاي خدمات عمومي شهرداري هاست که از اين ميان سهم خودروهاي فرسوده قابل ملاحظه است.

حسيني مي افزايد: خودروهاي فرسوده بين 60 تا 100 درصد مدل صفر نوع خودشان سوخت مصرف مي‌کنند و آلايندگي اين خودروها 50 برابر خودروهاي با استاندارد يورو4 و 22 برابر خودروهاي با استاندارد يورو2 است و برابر آمارهاي اعلام شده 50 درصد سوانح رانندگي کشور نيز مربوط به همين خودروهاست.

بنابراين يکي از راه حلهاي معضل آلودگي هواي تهران ، از رده خارج کردن خودروهاي فرسوده است. براساس قانون بطور ميانگين بايد به ازاء هر خودروي وارداتي 4 خودرو و به ازاء هر ده خودرو توليد داخل 1 خودروي فرسوده از رده خارج شود. اما حالا هفت ماهي است دولت جلو واردات خودرو را گرفته و هيچ گواهي اسقاطي با هدف واردات خودرو صادر نشده است. ازطرف ديگر خودروسازان داخلي هم سال هاست از عمل کردن به اين بند از قانون طفره مي روند. سال گذشته شرکت ايران خودرو نزديک به يک ميليون خودرو به بازارعرضه کرده که براساس قانون بايد 300 هزارخودرو فرسوده را اسقاط مي کرد. اما آمارها نشان مي دهد ، اين شرکت تنها 50 هزار خودرو فرسوده ، آن هم در طرح نوسازي تاکسي از رده خارج کرده است.

ايمان فر يکي از کارشناسان مراکز اسقاط خودرو مي گويد: توجيه خودرو سازان داخلي براي اسقاط نکردن خودروهاي فرسوده در ازاء توليدات جديد، افزايش قيمت محصولات داخلي و تحميل هزينه به خريداران اين خودروهاست که معمولا از قشر ضعيف و متوسط جامعه هستند.

طبق گزارش بانک جهاني هزينه خسارت آلودگي هوا در ايران سالانه معادل 2.3 درصد توليد ناخالص داخلي کشور يعني معادل 80 هزار ميليارد تومان است يعني مبلغي معادل 3 برابر بودجه عمراني کشور.

بر اساس همين گزارش مرگ و مير زودرس ناشي از آلودگي هوا در ايران نيز در دو دهه گذشته رشد کرده و از 17 هزار نفر در سال 1990 به بيش از 21 هزار نفر در سال 2013 رسيده است.

با اين حال سرپيچي خودرو سازان داخلي براي از رده خارج کردن خودروهاي فرسوده در ازاي توليدات جديد، کار را به جايي رسانده که حتي مصوبه هيات دولت که خودرو سازان را ملزم مي کرد در ازاء شماره گذاري خودروهايي که بيش از 8.5 ليتر بنزين در 100 کيلومتر مصرف مي‌کنند بايد يک گواهي اسقاط صادر مي‌ شد هم با فشار خودرو سازان توسط وزارت صنعت، معدن تجارت ملغي شد تا بدين ترتيب روند نوسازي ناوگان حمل ونقل در کشور تقريبا متوقف شود.

موضوعي که علاوه بر افزايش عامل آلاينده ها در کلان شهرهاي کشور، مراکز اسقاط خودرو را هم با مشکلات عديده اي مواجه کرده است.

مصطفي جودي رئيس هيئت مديره صنف مراکز اسقاط خودرو مي گويد: در حال حاضر 210 مرکز اسقاط خودرو در سراسر کشور فعال هستند و ظرفيت اسقاط خودروي آنها تا دو ميليون دستگاه افزايش پيدا کرده است، اما متاسفانه اخيرا روند نوسازي خودروهاي فرسوده به شدت کاهش پيدا کرده به شکلي که ظرف شش ماه گذشته هيچ خودرويي اسقاط نشده و مراکز اسقاط خودرو تنها با 15 درصد ظرفيت خود کارمي کنند و 85 درصد اين ظرفيت عملا کارکردي ندارد.

جودي با تاکيد براينکه بايد دولت و مسئولان به موضوع اسقاط خودروهاي فرسوده ، به عنوان شاه کليد حل معضل آلودگي هوا و حفظ محيط زيست نگاه کنند مي گويد: متاسفانه بار نوسازي خودروهاي کشور بر دوش وارد کنندگان گذاشته شده در حاليکه تنها 7 درصد خودروهاي شماره گذاري شده وارداتي هستند.

وي مي افزايد: قوانين ، مصوبه ها و راهکارهاي زياد و کارآمدي براي اسقاط خودروهاي فرسوده وجود داردکه عملياتي هم هستند اما متاسفانه عزم جدي براي اجراي آنها وجود ندارد و بسياري از اين قوانين مصوب، سال هاست رنگ اجرا به خود نديده اند .

رئيس هيئت مديره صنف مراکز اسقاط خودرو با بيان اينکه ايجاد ساز و کارهايي براي از رده خارج کردن خودروهاي فرسوده جزو اولويت دار ترين اقدامات در کاهش آلودگي هواي شهر تهران است مي گويد: اين اقدام نياز به افزايش تقاضا براي گواهي اسقاط دارد، زيرا اگر تقاضا براي خريد گواهي اسقاط وجود نداشته باشد، مراکز اسقاط خودرو نيز توانايي خريد خودروهاي فرسوده اعم از کاميون و اتوبوس و ميني بوس و سواري براي اسقاط ندارند و در نتيجه چرخه ي اسقاط تکميل نمي شود.

وي مي افزايد: الزام توليد کنندگان داخلي به اسقاط خودرو در ازاي توليدات جديد، الزام خودروهاي واردشده به مناطق آزاد به اسقاط خودرو فرسوده ، لحاظ کردن قانون اسقاط خودرو براي محصولاتي که به صورت CKD وارد کشور مي شوند و حتي اسقاط خودرو فرسوده در ازاي واردات قطعات خودرو ، همچنين الزام مصرف گواهي اسقاط براي واردکنندگان خودروهاي ديزلي و بسته حمايتي دولت با اعطاء تسهيلات کم بهره بخشي از راهکارهايي است که مي تواند با افزايش روند اسقاط خودرو هاي فرسوده، باعث کاهش آلودگي هوا درکلان شهرها و رونق نوسازي ناوگان درکشور شود.

موضوعي که اگرچه اصلي ترين و اساسي ترين راهکار حل معضل الودگي هواي کلان شهرهاست اما درمقام اجرا دراين سال ها همواره در اولويت آخر قرارگرفته است.
گزارش: امير شايانمهر

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
تصویب ۶۲ مصوبه در میز خدمت معدن و صنایع معدنی وزارت صمت
هیدج ،شهری با گام های کتانی
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به یک باشگاه سیاسی تبدیل شده است
برپایی نمایشگاه اسوه بسیج در اهر
لزوم حفظ وحدت و اطاعت از رهبری در جامعه اسلامی
رتبه برتر شهرستان میانه در جذب اعتبارات بانکی
معاون وزیر صمت: سیاست کاهش توقف تولید در فولاد و صنایع معدنی در صدر دستور برنامه‌های ایمیدرو است
رونمایی از مجموعه وصایای کامل شهدای آذربایجان‌شرقی
مقاومت پیروز اصلی انتخابات عراق بود
راه اندازی سامانه راه نیکان مراکز نیکوکاری در استان زنجان
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان؛ ۳۰ آبان ۱۴۰۴
تقویم و اوقات شرعی جمعه ۳۰ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
رقابت‌های بین‌المللی تنیس ساحلی کیش از دریچه دوربین
معرفی تیم‌های راه یافته به مرحله نیمه نهایی تنیس ساحلی BT۵۰
درخشش دانش آموز شاهین‌دژی در مسابقات کشوری قرآن، عترت و نماز
بهسازی و آسفالت راه‌های روستایی در شهرستان باروق
منطقه آزاد ارس پیشانی توسعه اقتصادی آذربایجان شرقی
ثبت‌نام بیش از ۴۰ هزار دانش‌آموز آذربایجان‌غربی در طرح ملی ایران دیجیتال
استمرار غبارآلودگی هوا در مناطق صنعتی سمنان
پیام تسلیت استاندار آذربایجان شرقی در پی درگذشت خبرنگار تبریزی
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
اعلام آمادگی دولت برای اجرای کالابرگ الکترونیک
­کشتی آزاد بازی‌های همبستگی اسلامی؛ ۱ نشان طلا و ۱ برنز ایران در ۲ وزن نخست
سومی ایران در جدول مدالی بازی‌های همبستگی اسلامی تا پایان روز دوازدهم
از بلاتکلیفی اردوگاه دانش آموزی خراسانلو تا آب آشامیدنی ارمغان‌خانه
­رحمان عموزاد نخستین آزادکار طلایی ایران
تازه ترین تصاویر حضور وزیر میراث فرهنگی در زنجان
پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب درپی درگذشت فرزند حجت‌الاسلام صدیقی
شهادت دو تن از پاسداران در حین آموزش سلاح نیروهای پاسدار جوان
تصویب قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام
حل مشکلات ترافیکی شرق مازندران با ساخت یک پل
بزرگداشت هفته بسیج در زنجان با ۲ هزار عنوان برنامه
همکاری ایمیدرو با شرکت روسی برای هوشمندسازی معادن
دیدار معاون رئیس جمهور با خانواده شهیدان صفاییان و محمدی
وزیر دفاع: نباید فولاد و ذوب‌آهن را به اصفهان می‌بردیم
بازگشت مس سونگون به صدر جدول لیگ دسته یک کشور
غیرحضوری شدن مدارس ابتدایی چند شهر و روستای استان مرکزی  (۲ نظر)
خط و نشان کشیدن وزیران خارجه آلمان و انگلیس برای روسیه  (۱ نظر)
راه اندازی خط تولید موتور‌های کم مصرف در سمنان  (۱ نظر)
دیپلمات روس: قطعنامه آمریکا درباره غزه بسیار مبهم است  (۱ نظر)
جامعه ایران در آستانه ورود به «سیاه‌چاله جمعیتی»  (۱ نظر)
دورکاری پنجشنبه‌ها در ماه‌های سرد سال در استان‌های خراسان جنوبی، رضوی و شمالی  (۱ نظر)
ادامه خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان هزارانی  (۱ نظر)
استقبال ترامپ با تشریفاتی کم‌سابقه از ولیعهد عربستان  (۱ نظر)
رکوردشکنی پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد در تأمین انرژی شمال شرق کشور  (۱ نظر)
کاهش ۴ میلیون لیتری مصرف روزانه گازوئیل  (۱ نظر)