پخش زنده
امروز: -
رئیس دیوان عدالت اداری گفت: تعاملات خوبی میان دیوان عدالت اداری و وزارت بهداشت برقرار است .
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ حجتالاسلام و المسلمین محمد کاظم بهرامی صبح امروز در مراسم پنجمین همایش حقوقی علمی کاربردی مدیران دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور که در دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد، افزود: تعاملات خوبی میان دیوان عدالت اداری و وزارت بهداشت برقرار است و ایران در مرجع قضایی بینالمللی نیز در احقاق حقوق خود اقدامات لازم را انجام داد و در نهایت دیوان لاهه به نفع کشور ما رأی صادر کرد.
وی گفت: تعداد شکایتهای مردمی از وزارت بهداشت در سال های 94 تا 96 افزایش داشته و متأسفانه باید بگویم که میزان شکایتها در حدود 60 درصد رشد پیدا کرده است.
بهرامی افزود : در اصل 172 قانون اساسی پیشبینی شده است که مردم میتوانند از دستگاههای دولتی شکایت کنند و این موضوع افتخاری برای قانون اساسی ما در راستای حاکمیت قانون محسوب میشود. در اصل 170 پیشبینی شده است اگر مصوبهای در دستگاههای دولتی و غیره صادر شود و آن بخشنامه بر خلاف قانون باشد، قضات نمیتوانند بر خلاف قانون عمل کنند و هر کسی میتواند از بخشنامه خلاف قانون شکایت کند.
وی با اشاره به اینکه نهادهایی مانند شهرداری حق ندارند مصوباتی خلاف قانون داشته باشند، افزود: متأسفانه شکایت از دستگاههای دولتی در حال افزایش است و سوالی که اینجا مطرح میشود این است که چرا این همه شکایت و نقض قانون انجام میشود. نکته مثبت این است که مردم مراقب هستند تا خلاف قانون اجرا نشود و یکی از وظایف دستگاه قضایی احقاق حق مردم است.
بهرامی گفت: بیشترین شکایتها به دیوان عدالت اداری مربوط به الزام به پرداخت وجوه مرخصی است که در این زمینه هزار و 347 پرونده، پرداخت کارانه هزار و 287 پرونده، پرداخت حق بیمه 966 پرونده، پذیرش و احتسابات سوابق 880 پرونده و مسائل قانونی دیگر 680 پرونده تشکیل شده است.
وی افزود: ما باید تلاش کنیم تا مردم مجبور نشوند برای احقاق حق خود شکایت کنند زیرا شکایت از دستگاههای دولتی در حدود 2 سال وقت مردم را میگیرد و این کار به نظرم جالب و موجه نیست و همه ما باید تلاش کنیم تا اشکال کار را پیدا کنیم و جهت رفع آن برنامه ریزی انجام دهیم تا مردم مجبور نباشند به دیوان عدالت اداری مراجعه کنند.
رئیس دیوان عدالت اداری ادامه داد: یکی از مسائل موجود نبود شفافیت قوانین و برداشتهای متعدد از سوی مدیران است زیرا برخی از مدیران عمدا حقوق مردم را ضایع نمیکنند و این کارشان به دلیل شفاف نبودن قانون و برداشت مختلف از آن است.
وی گفت: به تازگی کتابی با 4 موضوع مربوط به شکایتهای استخدامی و اداری تهیه و تدوین شده است و قضات بر اساس موضوعات این کتاب عمل کنند.