• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۵۷۴۹۹۰
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۸
خراسان رضوی » علمی فرهنگی
مدرس دانشگاه فردوسی مشهد؛

خطر خصوصی سازی آموزش و پرورش برای کشور

مدرس دانشگاه فردوسی مشهد: الگو‌های موجود در کشور برای خصوصی سازی آموزش و پرورش مورد پسند حاکمیت دینی نیست.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، رقیه فاضل امروز در نشست بررسی طرح حذف تنوع مدارس در مشهد با بیان خطر خصوصی سازی آموزش و پرورش برای کشوراینکه عنصر تعلیم و تربیت مربوط به حاکمیت است و باید در دست حاکمیت باقی بماند گفت: خصوصی‌سازی باید در کشور روند قانونی و طبیعی خود را طی کند اما جریان کلی حاکم بر آموزش و پرورش به سوی خصوصی سازی است که این روند برای کشور خطرناک است و این الگو همگام با الگوی بومی نیست و توام با الگوهای عرضه شده در بازار جهانی است.
وی اظهار داشت:نسخه‌های موجود در عرصه جهانی برای خصوصی‌سازی با الگوهای قانونی کشور ما همخوانی ندارد و باید نسبت به بومی‌سازی آن اقدام نمود.
فاضل ادامه داد: بخش تصدیگری‌های آموزش و پرورش را می‌توان و باید به بخش خصوصی واگذار نمود اما این بخش همچنان در دست حاکمیت و دولت باقی مانده حال آنکه بخش فنی تعلیم و تربیت که باید در دست حاکمیت باقی بماند بدون هیچ نظارتی به بخش خصوصی واگذار می‌شود.
وی با بیان اینکه جریان حاکم فعلی در این مسیر دغدغه تربیتی ندارد افزود: اگر این روند با سرعت فعلی ادامه پیدا کند نفوذ در عرصه تعلیم و تربیت، آثار و تبعات منفی خواهد داشت.
وی با بیان اینکه مصوبه حصر تنوع مدارس که از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب شد در حقیقت تنوع را از مدارس دولتی حذف نکرد بلکه مدارس را به سوی خصوصی شدن هدایت کرد گفت: بهتر است قانون الزام آوری برای مسئولان برقرار شود تا فرزندانشان صرفا در مدارس دولتی تحصیل کنند زیرا تنها از این طریق است که مسئولان می‌توانند به آگاهی نسبت به مسائل و مشکلات مدارس دولتی برسند و نسبت به حل و رفع آنها اقدام کنند.
این مدرس دانشگاه افزود: سیر شکل‌گیری مسائل، انتخاب اولویت مسائل و پرداختن به مسائل در سیاست‌های آموزش و پرورش به شکلی است که موجب فساد می‌شود و در شرایطی است که نمی‌توان آن را نقد هم کرد.
وی گفت: جریان حاکم بر آموزش و پرورش به گونه‌ای است که نمی‌توان سیاست‌های موجود در آن را به صورت جداگانه بررسی کرد بلکه باید با نوعی هم بینی در سیاست‌های کشور این روند را بررسی نمود.
فاضل افزود: الگوی خصوصی سازی آموزش و پرورش در کشور باید به صورت بومی و همخوان با سیاست‌های قانون اساسی طراحی و برنامه‌ریزی شود.
مجلس شورای اسلامی در ۲۱مهر ۱۳۹۸ تصویب کرد که دولت(وزارت آموزش‌ و پرورش)مکلف است حداکثر تا پایان سال تحصیلی ۹۹-۹۸ تمام واحدهای آموزشی تحت مدیریت را منحصراً به ۲صورت دولتی و غیردولتی اداره کند، به‌گونه‌ای که به جز مدارس استثنایی، مدارس دولتی متنوع در کشور نباشد و ملاک ثبت‌نام در مدارس دولتی متناسب با فاصله محل سکونت با مدرسه باشد.
تبصره این ماده نیز تأسیس هر نوع مدارس خاص را صرفاً با مجوز مجلس شورای اسلامی امکان‌پذیر دانسته است.
این در حالی است که مرکز پژوهش‎‌های مجلس مصوبه حذف تنوع مدارس را موجب رشد خصوصی‌سازی آموزش و پرورش و کاهش عدالت آموزشی، مغایر با اصل ۷۵ قانون اساسی، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و مطالبات رهبری در خصوص مدارس سمپاد و شامل چندین ابهام می‌داند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
پاییز حبله رود و رونق گردشگری در فیروزکوه
گرامیداشت یاد شهیدان ابراهیم هادی و مهدی زین الدین
دانش آموزان باید روایتگر توانمندی‌ کشورمان در دفاع مقدس ۱۲ روزه باشند
خاموشی ۲۰ فلر نفتی در خوزستان
عزاداری مردم کیش در شب شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)
حال و هوای شب شهادت حضرت زهرا(س) در حرم بانوی کریمه
شرایط اقتصادی برای دولت و مردم قابل قبول نیست
پیام تسلیت رئیس جمهور در پی شهادت دکتر مرتضی رضیعی
مراسم عزاداری شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در قرارگاه منطقه‌ای کربلا
آیین وداع با پیکر مطهر شهدای گمنام
دیدار بسیجیان پلدختر با نماینده ولی فقیه در لرستان
همایش فاطمی هیئت‌های مذهبی دانش‌آموزی زنجان
تکمیل و پایش اطلاعات انبارها و مراکز نگهداری کالا در شهریار
واگذاری زمین به ۱۲۲ هزار خانواده مشمول قانون جوانی جمعیت
تشکیل کمیسیون هنر و رسانه بنیاد شهید
تاکید نمایندگان مجلس بر افتتاح بیمارستان شهدای اسلامشهر تا دهه فجر
لاریجانی: برای دنیا راهی جز مقابله با رژیم صهیونی نمانده است
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، ۳ آذر ۱۴۰۴
تقویم و اوقات شرعی زنجان در ۳ آذر ۱۴۰۴
تقویم و اوقات شرعی دوشنبه ۳ آذر ۱۴۰۴ به افق قم
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
تصاویر ناسا از منطقه آتش سوزی در جنگل الیت چالوس
راه‌اندازی بازارچه‌های میوه و تره بار درون شهری در همدان
مدارس استان البرز غیر حضوری شد
افتتاح واحد تولیدکارتن‌ در ارومیه
چندین شهید و زخمی در حمله رژیم‌صهیونیستی به ضاحیه بیروت
چاقوی زنجان؛ تلفیق مهارت، هنر و تاریخ ۱۷۰۰ ساله
ضرورت حفظ اتحاد و انسجام ملی
عزاداری شب شهادت حضرت زهرا (س) در حسینیه امام خمینی
«اذان نگو بلال»، کاری از گروه هوش مصنوعی شبکه نمایش
مدارس ابتدایی استان تهران ۴ و ۵ آذر مجازی شد
پیچیدن عطر شهید گمنام در زنجان
خط و نشان رئیس کل بانک مرکزی برای ملاکی بانک‌ها
ایست به اتلاف انرژی
سنگ اندازی مقابل اجرای طرح حمایت از رانندگان اینترنتی
وجود ۱۲۰ اندیشکده برای براندازی نظام و رخنه در بنیان خانواده 
غیرحضوری شدن مدارس در سه شهر و چند روستای استان مرکزی  (۲ نظر)
کشتی فرنگی المپیک ۲۰۲۵ ناشنوایان؛ دزفولی طلایی شد  (۲ نظر)
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به یک باشگاه سیاسی تبدیل شده  (۱ نظر)
بامداد مرگبار در پایتخت؛ ۴ فوتی در تصادفات آخرین جمعه آبان ماه  (۱ نظر)
آمریکا و سه کشور اروپایی «توافق قاهره» را کشتند  (۱ نظر)
مصرف ۳ تا ۵ برابری برق در کولر‌های گازی  (۱ نظر)
رکورد ۸۸ کیلومتر ریل‌گذاری درطرح چابهار – زاهدان  (۱ نظر)
مدنی‌زاده: نوسان کوتاه‌مدت بورس نباید سرمایه‌گذاران را بترساند  (۱ نظر)
ترک‌ فعل در اجرای قانون جوانی جمعیت جرم است  (۱ نظر)
۱۵ متر سقوط برای نجات یک زندگی در کوه صفه اصفهان  (۱ نظر)
«آخرین دیدار»، در خبر‌های امروز رسانه  (۱ نظر)
بالا گرفتن تنش میان اروپا و آمریکا بر سر اوکراین  (۱ نظر)
تقویت هویت ملی و دینی دو محور کلیدی وزارت آموزش و پرورش است  (۱ نظر)