• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۷۶۲۷۶۵
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
یادداشت پژوهشی

چرایی موفق نبودن سیاستهای قیمت گذاری خودرو و راه حل های پیش رو

این روزها شاهد آشفتگی و تلاطم در بازار خودرو هستیم. نوسان قیمت خودروهای داخلی سیر صعودی به خود گرفته و مصرف کنندگان واقعی را سردرگم کرده است. به باور کارشناسان ورود نقدینگی لجام گسیخته به بازارها سبب این مسئله شده است.

پژوهش خبری صدا وسیما: این روزها شاهد آشفتگی و تلاطم در بازار خودرو هستیم. نوسان قیمت خودروهای داخلی سیر صعودی به خود گرفته و مصرف کنندگان واقعی را سردرگم کرده است. به باور کارشناسان ورود نقدینگی لجام گسیخته به بازارها سبب این مسئله شده است.

برای درک این موضوع فهم سه نکته ضروری است:
1- سیاستگذاری های وزارت صنعت عموما ناظر بر صنعت خودرو و قیمت تمام شده خودرو در کارخانه است. اما موضوعی که مردم را آزار می دهد، قیمت خودرو در بازار است.
2- قیمت کارخانه یا هزینه تمام شده شامل دستمزد، مواد، هزینه سربار و ... است که این هزینه های تمام شده قابل مدیریت است و تا یک چهارم و حتی تا یک سوم قابل کاهش دادن است..
3- سیاست اشتباه افزایش عرضه برای کنترل قیمت به جای مدیریت تقاضا. قطعا افزایش تولید به کنترل قیمت کمک میکند اما قیمت خودرو در بازار بیش از آنکه متاثر از کمبود عرضه باشد متاثر از افزایش سفته بازی در بازار است. انتظارات تورمی و تا حدودی شدت گرفتن تحریم ها و ضرورت حفظ ارزش دارایی ها در شرایط تورمی موجب شده تقاضای سفته بازی و ظرفیت دلالی در جامعه، افزایش یابد.

اما راه حل چیست و چه باید کرد؟
صاحب نظران بازار خودرو چهار راه حل زیر را برای ساماندهی بازار خودرو ضروری میدانند:
1-تشکیل سامانه جامع معاملات خودرو برای مدیریت تقاضای سفته بازی
وقتی اطلاعات کامل در دست دولت قرار گیرد‏، سیاستگذار قادر خواهد بود، تصمیمات صحیحی با ابزارهایی مانند مالیات، کنترل تقاضا و ... در خصوص مدیریت بازار (مدیریت تقاضای بالای سفته بازی) اتخاذ کند.
2- حل ساختاری معضل صنعت خودرو به جای استفاده از نهادهایی مانند شورای رقابت و ...
ورورد شورای رقابت و یا هر نهاد دیگر مانند این نهاد (ستاد تنظیم بازار) در واقع تنها نشان دهنده رسمیت بخشیدن به افزایش قیمتها در بازار است. تنها راهکار صنعت خودرو یک اصلاح بنیادی- ساختاری در مدیریت این صنعت است تا این صنعت که ساختاری شبه دولتی دارد، بتواند قیمت تمام شده اش را پایین بیاورد. هزینه های اضافی و غیرشفاف در این صنعت فراوان است که شاید حتی با کنترل شدید هم قابل ردیابی نباشد.
3- ضرورت خصوصی سازی واقعی در این صنعت
یکی از شروط لازم برای رشد بهره وری در صنعت خودرو و حضور در بازارهای صادراتی، واگذاری شرکتهای خودروسازی به بخش خصوصی به معنای واقعی کلمه است. واگذاری سهام شرکتهای خودروسازی در قالب صندوق های ETF ، صرفا به نفع دولت است چرا که با حفظ سهام خود، درآمدزایی میکند.
4- پرهیز از حرکت های ایضایی در بازار (برخوردهای انتظامی و قضایی)
برای حل معضل بازار خودرو به جای مبارزه با دلال ها باید با انگیزه دلالی مبارزه کرد. برای حل مشکلات اقتصادی باید از راهکارهای اقتصادی بهره گرفت. مصداق این مدعا سیستمی عمل کردن تمامی بانکها برای دادن دسته چک به متقاضیان است.

پژوهشگر: مریم سمردپی

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
درخشش ورزشکار چهارمحال و بختیاری در مسابقات بوکس آزاد بین المللی
اولین کمیسیون مشترک کنسولی ایران و لهستان برگزار شد
پایان زمین‌خواری با سامانه هوشمند مدیریت زمین
حماسه حضور در زنجان
گوترش: جنگ سودان از کنترل خارج شده است
پلتفرم‌های دیجیتال ناجی امنیت غذایی
راهپیمایی ۱۳ آبان زنجانی ها در قاب تصویر
دارایی‌های فراموش شده دولت، امید‌های نیمه تمام
پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در لرستان در پی شهادت جانباز، مرادعلی صدیق
گیجگاه ۱۴۰۴/۰۸/۱۳
از چالش‌های صادرات تا حلقه مفقوده در سرنوشت ارز‌های صادراتی
طلب باران از ایزد منان
امضای میثاق‌نامه توسعه نیروگاه‌های خورشیدی و تولید انرژی برق در قم
تقویت نظام مدیریت زمین برای مقابله با زمین‌خواری و تخریب محیط زیست
قریاد انزجار دانش آموزان از استکبار جهانی در مقابل لانه جاسوسی
مجازی شدن مدارس و دانشگاه‌های ۶ شهرستان خوزستان در ۱۴ آبان
قم عزادار سالروز شهادت بانوی دوعالم
بارش استعداد و خلاقیت دانش‌آموزان گیلانی در جشنواره باران
خبر‌هایی از برنامه ریزی آیین پاسداشت هزاره مناره جامع سمنان
برگزاری راهپیمایی ۱۳ آبان در روستای قوپی باباعلی مهاباد
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
نتایج قرعه کشی طرح عادی ایران خودرو اعلام شد
تعطیلی مدارس برخی مناطق هرمزگان
اطلاعیه دعوت به راهپیمایی ۱۳ آبان در سراسر کشور
به جزایر ایران حمله شود همانجا پاسخ کوبنده می‌دهیم
اختلاف جمهوری اسلامی و آمریکا، ذاتی است و نه تاکتیکی
با قاطعیت از حاکمیت خود دفاع می‌کنیم
سفر هیئت عالی رتبه نیروی هوایی ارتش کشورمان به بلاروس
زمین لرزه در شمال افغانستان تاکنون ۳۰ قربانی گرفته است
تأسیسات حساس نظامی اسرائیل زیر ضربات موشک‌های ایران
اعمال محدودیت‌های ترافیکی راهپیمایی ۱۳ آبان زنجان
عراقچی: غنی سازی صفر امکان ندارد
تازه‌ترین وضعیت پیش ثبت نام حج ۱۴۰۵
تجمع دانشجویان و مردم در اعتراض به کشتار مردم سودان
فرآوری غلات و حبوبات زنجان با ۵۰ واحد بوجاری فعال
قلم های کوچک؛ یادآور یک روز بزرگ تاریخی
تعطیلی مدارس برخی مناطق هرمزگان  (۳ نظر)
کرملین: مسکو از نزدیک تحولات ونزوئلا را زیر نظر دارد  (۲ نظر)
عراقچی: غنی سازی صفر امکان ندارد  (۲ نظر)
نتایج قرعه کشی طرح عادی ایران خودرو اعلام شد  (۱ نظر)
به جزایر ایران حمله شود همانجا پاسخ کوبنده می‌دهیم  (۱ نظر)
افشای هویت جانیان صهیونی به دست گروه سایبری حنظله  (۱ نظر)
قهرمانی تیم رباتیک دانش آموزی ایران در آسیا  (۱ نظر)
تظاهرات مخالفان رئیس جمهور صربستان  (۱ نظر)
دیدار عراقچی با پدر زندانی ایرانی در ترکیه  (۱ نظر)
انتقاد افغانستان از نقض حریم هوایی این کشور از سوی آمریکا  (۱ نظر)
بازتاب درخشش طلایی والیبال دختران ایران در تارنمای شورای المپیک آسیا  (۱ نظر)
سخنگوی سپاه: ما غافلگیر نشدیم و آرایش سپاه جنگی بود  (۱ نظر)
گلنور به دیدار پاس کردستان می‌رود  (۱ نظر)
برگزاری راهپیمایی ۱۳ آبان در مشهد، متمرکز در میدان شهدا  (۱ نظر)
ارتش رژیم اشغالگر محور «فیلادلفیا» را بست  (۱ نظر)