• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۷۸۷۱۷۲
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۴

لاستیک خودرو‌های آینده؛ بدون نیاز به باد و بدون پنچری

کارشناسان معتقدند نسل آینده خودرو‌ها دارای لاستیک‌هایی بدون نیاز به هوا هستند.

به گزارش سرویس وبگردی خبرگزاری صدا و سیما ، پنجر شدن خودرو‌ها یکی از رایج‌ترین مشکلات رانندگان محسوب شده و همه کسانی که تجربه پنچر شدن خودرویشان را دارند از خود می‌پرسند آیا روزی فرا می‌رسد که همه ما به طور معمول با لاستیک‌های بدون نیاز به هوا در حال رانندگی باشیم؟ فناوری‌های جدید این رویا را فراهم کرده و کارشناسان معتقدند نسل آینده خودرو‌ها دارای لاستیک‌هایی بدون نیاز به هوا هستند.

لاستیک خودرو‌های اینده نیازی به باد ندارد

 سازندگان تایر چند سالی است که ایده اختراع مجدد این وسیله را در دستور کار داشته و البته این موضوع با چالش‌هایی جدی نیز همراه است. این ایده در ابتدا زاییده افکار دانشمند اسکاتلندی یعنی رابرت تامسون و بعد‌ها جان بوید دانلوپ بود که مخترعان لاستیک پنوماتیک محسوب می‌شوند.

در ماه ژانویه، شرکت لاستیک سازی میشلن اعلام کرد که نوع مفهومی جدید این شرکت برای یک تایر ضد پنچری، در سنگاپور با ناوگانی از ون‌های شرکت پستی DHL آزمایش خواهد شد. لاستیک‌های بدون هوا آپتیس در طول سال ۲۰۲۳ معرفی خواهند شد، این طرح برای غلبه بر مشکل پرهزینه خرابی و لاستیک‌های از بین رفته از طریق پنچری در خودرو‌های تحویل آخرین مایل است.

آزمایش این سوال را مطرح می‌کند: آیا لاستیک‌های ضد پنچری می‌توانند برای رانندگان خودرو مزیتی داشته باشند؟ میشلن می‌گوید: این لاستیک‌ها برای خودرو‌ها و همچنین وانت‌های سبک در نظر گرفته شده‌اند و می‌گوید که نسبت به لاستیک‌های معمولی در برابر خطرات جاده‌ای مقاوم‌تر هستند.

از آنجایی که هوا در این لاستیک‌ها وجود ندارد، آپتیس همچنین مشکل فشار باد لاستیک‌ها و عدم توازن خودرو را نیز برطرف می‌کند، زیرا تایر‌های پنوماتیکی تا حد زیادی به کارکردن در فشار‌های صحیح برای عملکرد مناسب متکی هستند.

باید توجه داشت نگهداری ضعیف لاستیک‌های فعلی همچنین باعث سایش زودرس و ناهمواری لاستیک شده و فشار نامتوازن لاستیک در اطراف خودرو می‌تواند بر پایداری در هنگام ترمز، به ویژه در جاده‌های خیس تأثیر بگذارد؛ بنابراین در مجموع، تعمیر و نگهداری ضعیف لاستیک‌های بادی همواره سخت و هزینه زا است. در این راستا مانند بسیاری از شرکت‌های تایرسازی، میشلن به شدت روی پایداری لاستیک‌های خود، به ویژه در رابطه با طول عمر آن‌ها کار کرده و در حال آزمایش با استفاده از مواد پایدار است.

این شرکت فناوری لاستیک بدون هوا را با شعار تایر‌های کاملاً پایدار تا سال ۲۰۵۰ در دستور کار خود قرار داده و اشاره می‌کند که ۱۲ درصد از لاستیک‌ها به دلیل پنچری و عدم تنظیم باد و ۸ درصد دیگر به دلیل سایش زودرس یا ناهموار به دلیل نگهداری ضعیف فشار تایر، از بین می‌روند.

این شرکت تخمین می‌زند که تایر‌های بدون هوا می‌توانند در از بین رفتن سالانه ۲۰۰ میلیون لاستیک جلوگیری کند.

پیش از این طرح مفهومی، گودیر مفهوم تایر بدون هوا Aero خود را در سال ۲۰۱۹ نشان داد. این لاستیک دارای پره‌های تغییر شکل شعاعی برای پشتیبانی جریان هوا بین آج و چرخ است. در حال حاضر لاستیک جدید Aero یک گام بسیار بزرگ جلوتر رفته و پره‌های داخلی لاستیک به تیغه‌های فن تبدیل می‌شوند تا نیروی رانش ایجاد کرده و سرعت خودرو را بیشتر کنند.

مترجم: مهگل غفاری 

منبع:  سیناپرس به نقل از autocar 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
مصاف خیبر و استقلال تهران فردا در خرم‌آباد
ضرورت پرداخت تسهیلات برای دوگانه سوز کردن واحد‌های نانوایی شهرستان خرم‌آباد
اجرای طرح مایه کوبی یک میلیون رأس دام در پلدختر
اصفهان میزبان دانه‌های سفید برف می‌شود
استمرار فعالیت سامانه بارشی در سمنان
صدور گواهی حصر وراثت از ثبت احوال در استان سمنان
غیر حضوری شدن برخی مدارس در استان سمنان
بسته خبر‌های کوتاه ۲۳ آذر ۱۴۰۴
سطح عمومی قیمت ها در لرستان کمتر از میانگین کشوری
ورزشی با قدمتی ۱۰۰ ساله در دنیا
دعوت ورزشکاران هوراندی به تیم ملی سرکل کبدی
تظاهرات صد‌ها فرانسوی در اعتراض به سیاست‌های دونالد ترامپ
حمایت از بانوان کارآفرین اولویت‌ وزارت جهاد کشاورزی
آمادگی ۱۵۰ مسجد لرستان برای میزبانی معتکفان
راهیابی نمایش خیابانی چهارمحال و بختیاری به جشنواره تئاتر
مهر و موم تعدادی واحد صنفی متخلف در آبادان
موفقیت فست فودهاي بومی مالزی در حذف برند‌های حامی رژیم صهیونی
حمایت از طرح‌های توسعه‌ای شرکت‌های دانش بنیان اولویت دولت
حماس: رژیم صهیونیستی مسئول پیامد‌های نقض آتش بس است
هفته بارانی در خراسان شمالی
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
ادامه بارش‌ها و هشدار نارنجی هواشناسی برای ۵ استان
امنیت ملی آمریکا بر محور «منافع صرفاً آمریکایی» استوار شده است
امروز ؛ آخرین مهلت ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۵
کشف انبار احتکار روغن و شکر به ارزش ۱۲۰ میلیارد ریال در زنجان
جشن ازدواج ۹۰۰ زوج از فرزندان بازنشستگان نیرو‌های مسلح
دستور آماده‌باش به استانداران کرمان، فارس، بوشهر و هرمزگان
مصاف سرخ‌پوشان در تهران؛ تقابل تراکتور با پیکان در تبریز
­غلامرضا فرخی برترین فرنگی کار جهان شد
تصمیمات عملیاتی بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز اعلام شد
ثبت همه املاک فاقد سند الزامی شد
از فردا؛ ثبت نام یازدهمین مرحله خرید محصولات ایران‌خودرو
­بازگشت جمعی از افتخار آفرینان کشورمان از بازی‌های پاراآسیایی جوانان
دو وب‌سایت فروش بلیت الکترونیکی هواپیما مسدود شد
نیم صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۲۳ آذر
هشدار دیوان محاسبات کشور درباره افزایش زمان ترخیص کالا در گمرکات ایران
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج  (۳ نظر)
در نور آباد ممسنی ۱۰۱ میلیمتر باران بارید  (۲ نظر)
آمار جنجالی زندانیان مهریه صحت ندارد  (۲ نظر)
عراقچی: آمریکا در هیچ موضوعی صادق نبوده است  (۲ نظر)
نورآباد ممسنی با ۹۵ میلیمتر باران، در صدر بارش‌ها  (۱ نظر)
دشمن توان مقابله نظامی با ایران ندارد  (۱ نظر)
اعلام اسامی مسافران حادثه واژگونی اتوبوس یاسوج در جاده سمیرم  (۱ نظر)
بازگشت آموزش حضوری به تمام مدارس مازندران از شنبه ۲۲ آذر  (۱ نظر)
هشدار قرمز وقوع مه گرفتگی در خوزستان  (۱ نظر)
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج با سه کشته و ۱۵مصدوم  (۱ نظر)
بازی‌های پاراآسیایی جوانان؛ ثبت ۸۱ نشان دیگر به نام فرزندان ایران  (۱ نظر)
پاراآسیایی جوانان ۲۰۲۵؛ چمسورکی راهی فینال پاراتکواندو دختران شد  (۱ نظر)
اعلام وضعیت فعالیت مدارس در چهارمحال و بختیاری  (۱ نظر)
مدارس ابتدایی هرمزگان غیر حضوری شد  (۱ نظر)
آغاز پیش ثبت نام اعتکاف دانش آموزی در استان کرمان  (۱ نظر)