• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۹۲۶۷۸۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۵
اقتصادی » صنعت

سبقت خودروسازان برای واردات در ۷۰ سالگی این صنعت

صنعت خودروسازی کشور امسال ۷۰ ساله شد، در حالی که دو خودروساز بزرگ کشور با زیرساخت‌های فراوان و نیروی انسانی که ۷ دهه تجربه را یدک می‌کشند، به جای تولید محصولات جدید حالا مشغول واردات شده اند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، اخیرا شرکت ایران خودرو از محصول وارداتی دانگ‌فنگ شاین مکس با حضور مدیرعامل این مجموعه رونمایی کرد، خودرویی که قرار است به صورت کامل وارد شود، شرکت سایپا نیز در حال واردات خودروی چانگان CS ۳۵ است و این در حالیست که ۲ خودروساز بزرگ کشور هیچ برنامه‌ای حتی در حد مونتاژ و افزایش عمق داخلی سازی این خودرو‌ها ارائه نکرده اند.
پیش از این فاطمی امین وزیر سابق صمت گفته بود:براساس قانون ساماندهی صنعت خودرو شروطی برای واردات خودرو تعیین شده است، کسی که خواستار واردات است حتما باید انتقال فناوری را انجام دهد، حال ممکن است برخی واردکننده‌ها که قبلا خودرو وارد می‌کردند امکان اجرای این شرط را نداشته باشند. این شرط یک الزام قانونی است و تمام کسانی که امکان اجرای شروط قانون را داشته باشند مجاز به واردات خودرو هستند.
 
اوایل سال ۱۴۰۱ وزارت صنعت، معدن و تجارت از سند طرح تحول در صنعت خودروسازی رونمایی کرد، بر اساس این سند، برنامه‌ای مشتمل بر سه‌گام اساسی برای صنعت خودرو طراحی شد که تا سال ۱۴۰۴ این صنعت بتواند وضعیت رقابت‌پذیری داشته باشد. بر اساس این سند بنا بود حتی مونتاژکاری هم از خطوط تولید خودروسازان حذف شود، اما حالا حتی از مونتاژ هم خبری نیست و خودروساز تبدیل به وارد کننده خودرو شده است.
 
عبدالله توکلی لاهیجانی مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صمت در زمان تبیین این سند گفته بود: عارضه اصلی در صنعت خودروی کشور تمرکز بر مونتاژکاری و داخلی سازی یک محصول خارجی در طی سالیان متوالی بود، به‌گونه‌ای که حتی اگر پس از چند سال متوالی به عمق داخلی سازی بالا در یک محصول هم می‌رسیدیم دیگر آن محصول به‌روز و قابل رقابت نبود، پس باید نگاه مبتنی بر مونتاژکاری محصولات خارجی را با نگاه مبتنی بر فعالیت‌های دانش بنیان طراحی و توسعه محصولات بر پایه (بن سازه) پلتفرم‌های بومی جایگزین کنیم.
 
با توجه به اینکه بازار خودرو در کشور از سوی شورای رقابت انحصاری شناخته شده است، برای شکستن این انحصار تردیدی نیست که نیاز به واردات خودرو داریم، اما این موضوع نباید باعث شود که خودروسازان بزرگ با توجه به سرمایه گذاری‌های عظیمی که در ایجاد زیرساخت‌های کارخانجات شده، تبدیل به وارد کننده محصولات چینی شوند.
 
بیش از یک ماه است که عباس علی‌آبادی سکان وزارت صمت را در دست گرفته و در این مدت هیچ برنامه مشخص و حتی اظهار نظری از سوی این وزارت خانه برای صنعت خودروسازی کشور مطرح نشده است، بیشترین انتقادات به وزیر سابق که منجر به استیضاح وی شد در خصوص صنعت خودروسازی بود، حالا باید دید آیا وزارت صمت بنا دارد همچنان صنعت خودروسازی را با همین فرمان پیش ببرد یا بر اساس سند تحول در خودروسازی عمل خواهد کرد و یا اینکه برنامه مشخص دیگری را ارائه خواهد کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
خودمان را مضحکه خاص و عام کردیم بابت این معجزه های خودرو سازان و واردکنندگان
میدونم نظرایی که مد نظر خودتونه تایید میکنید
آقای رئیسی دولت مردمی شما داره خودرو وارد میکنه بالای یک میلیارد برای کدوم قشر؟
نظر شما
آخرین اخبار
یادواره سرداران، فرماندهان و ۱۴۳ شهید لردگان
دو ورزشکار سبزواری در فهرست هندبالیست‌های اعزامی به تونس
تجدید بیعت دانش آموزان قمی با آرمان های شهدا
پایان سومین دوره مسابقات مینی فوتبال جام اتحاد اشکور
برگزاری راهپیمایی ۱۳ آبان در مشهد، متمرکز در میدان شهدا
برگزاری مراسم تحلیف کارآموزان وکالت در قزوین
استقلال راهی اردن شد
شهید علم الهدی، نماد استکبار ستیزی و حماسه آفرینی در راه میهن
کیفیت هوای کرج خطرناک اعلام شد
اکران مستند «بیدخُد» در یزد
برگزاری راهپیمایی یوم الله ۱۳ آبان در بیش از ۵۰ نقطه استان
تشییع پدر شهید صالحی مقدم در جونقان
شهر خبر ۱۲ آبان ۱۴۰۴
تحقیر استکبار با همان قلمی که تسخیر را سرمشق زد
نیرو‌های مسلح نماد عزت، استقلال و محبوبیت مردمی
تامین زیرساخت‌ها برای طرح‌های بلوار پیامبر اعظم قم 
فرسایش و تخریب بنای تاریخی هتل آبعلی
برگزاری طرح لبیک ۳۱ رزم آوران در تیپ ۳۶۴ شهید نصیرزاده ارتش مهاباد
شهرکسازی غیرقانونی صهیونیست‌ها در مناطق پیرامونی نقب و الجلیل
با قاطعیت از حاکمیت خود دفاع می‌کنیم
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
ایران به دنبال صلح در سودان؛ غرب و صهیونیسم در پی تجزیه
تصادف مرگبار در محور فرعی دهگلان - قروچای
بازار روز شهید عراقی آمل؛ نگین ۳۴ ساله گردشگری مازندران
نیم صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۱۱ آبان
هفته نهم سوپرلیگ یونان؛‌ پیروزی المپیاکوس با گلزنی طارمی
پیگیری مشکلات نوبت دهی در درمانگاه‌های بیمارستان‌ها
عکس‌های منتخب خبری جهان / ۱۱ آبان
اختلال در واردات و تامین نهاده‌های دامی
افشای هویت جانیان صهیونی به دست گروه سایبری حنظله
ضوابط فعالیت سکو‌های خارجی
کرملین: مسکو از نزدیک تحولات ونزوئلا را زیر نظر دارد
قهرمانی تیم رباتیک دانش آموزی ایران در آسیا
تظاهرات مخالفان رئیس جمهور صربستان
دیدار عراقچی با پدر زندانی ایرانی در ترکیه
اطلاعیه دعوت به راهپیمایی ۱۳ آبان در سراسر کشور
کرملین: مسکو از نزدیک تحولات ونزوئلا را زیر نظر دارد  (۲ نظر)
قطع درختان صنوبر در چمستان قانونی بود  (۱ نظر)
پیام تسلیت رئیس مجلس در پی درگذشت مادر شهیدان عاکفی  (۱ نظر)
کشور فلسطین ظرف ۵ سال تشکیل می‌شود  (۱ نظر)
قصه آموزش در تنها مدرسه روستای نرگس‌زمین ساری  (۱ نظر)
افشای هویت جانیان صهیونی به دست گروه سایبری حنظله  (۱ نظر)
قهرمانی تیم رباتیک دانش آموزی ایران در آسیا  (۱ نظر)
تظاهرات مخالفان رئیس جمهور صربستان  (۱ نظر)
بلیت فروشی دیدار تراکتور_الشرطه  (۱ نظر)
دیدار عراقچی با پدر زندانی ایرانی در ترکیه  (۱ نظر)
انتقاد افغانستان از نقض حریم هوایی این کشور از سوی آمریکا  (۱ نظر)
بازتاب درخشش طلایی والیبال دختران ایران در تارنمای شورای المپیک آسیا  (۱ نظر)
راه اندازی مرکز همسان گزینی هلما در مازندران  (۱ نظر)
گلنور به دیدار پاس کردستان می‌رود  (۱ نظر)
عراقچی: غنی سازی صفر امکان ندارد  (۱ نظر)