• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۴۰۷۱۳۹۳
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۳
اقتصادی » صنعت

تامین اتوبوس برقی از تولیدکنندگان داخلی و واردات

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران می‌گوید: برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی قرارداد ۳ هزار دستگاه امضا شده و ناگزیر باید از اتوبوس‌های وارداتی هم استفاده کنیم.

آقای محسن هرمزی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صداوسیما گفت: نیاز شهر تهران به اتوبوس برای حمل و نقل عمومی حدود ۷ هزار دستگاه است، اما  هم اکنون ۲ هزار و ۵۰ اتوبوس در تهران فعال است، یک فاصله معنادار بین نیاز ما با واقعیت وجود دارد و باید این فاصله برطرف شود.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

وی افزود: نوسازی و بهسازی ناوگان اتوبوسرانی در چهار سال گذشته به خوبی انجام نشد و تنها ۱۳۰ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان اضافه شد.

هرمزی گفت:  الان ۸۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران فرسوده است و این هم شامل اتوبوس‌های شهرداری تهران است و هم اتوبوس‌های بخش خصوصی. 

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: برای بهسازی اتوبوس‌های فرسوده با ۱۶ شرکت قرارداد داریم و سهم اوراق مشارکت امسال را هم که ۵۰۰ میلیارد تومان بود به بهسازی اتوبوس‌ها اختصاص دادیم، اما مشکل را باید اساسی حل کرد.

هرمزی با بیان اینکه از ابتدای کار مدیریت جدید شهری تاکنون ۶۶۲ دستگاه اتوبوس جدید خریداری شده است، گفت: برای نوسازی ناوگان از زمستان گذشته تاکنون قرارداد خرید حدود ۳ هزار دستگاه برای تامین اتوبوس و ون از تولیدکنندگان داخلی منعقد شده است.

وی افزود: توان خودروسازان داخلی بالا نیست و از زمان سفارش‌گذاری تا تحویل، زمان زیادی صرف می‌شود، این درحالیست که ما با شرکت عقاب، اسنا، عماد خودرو، سبلان خودرو، شتاب در زیرمجموعه مپنا و با ایران خودرو دیزل قرارداد بسته‌ایم، هم در حوزه اتوبوس برقی و هم دیزلی‏,، اما ظرفیت تولید داخل همین است و با تولیدکنندگان خارجی فاصله بسیار زیادی دارند. 

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: مردم امروز در خیابان‌ها از نظر حمل و نقل شهری دچار مشکل هستند، زیرا سیستم حمل و نقل کارآمد نداریم، لذا در گام نخست باید عرضه سیستم حمل و نقل عمومی را واقعی و پس از آن ممنوعیت‌ها و موارد دیگر را لحاظ کنیم. 

هرمزی افزود: نیاز اول ناوگان حمل و نقل شهری، نوسازی و بهسازی است، برای رسیدن به ۷ هزار دستگاه، علاوه بر قرارداد با تولیدکنندگان داخلی با همراهی دولت و توجه ویژه‌ای که رئیس جمهور به موضوع اتوبوس‌های برقی دارند، واردات را در دستور کار قرار داده ایم. 

وی گفت: با کمک وزارت صمت، نیرو و شهرداری به سمت برقی کردن سیستم حمل و نقل شهری حرکت می‌کنیم ضمن اینکه، قرار شد ۲ هزار دستگاه اتوبوس برقی را از چین خریداری کنیم. 

هرمزی افزود: در این بخش اتوبوس برقی به اندازه اتوبوس دیزلی تولید نشده است و تولیدکنندگان توان قابل توجهی در آن ندارند به عنوان نمونه ما قرارداد‌هایی با تولیدکنندگان داخلی برای تولید اتوبوس برقی بسته‌ایم، اما به نتیجه نرسیده. 

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: در چین ما از کارخانجات تولید اتوبوس برقی بازدید کردیم آن‌ها در یک شیفت کاری ۴۵۰ دستگاه اتوبوس برقی تولید می‌کنند، اما در قرارداد با یکی از شرکت‌های داخلی تولید اتوبوس به ما اعلام کرده در سال اول دو دستگاه اتوبوس به ما می‌تواند تحویل دهد؛ با یک شرکت دیگر هم که ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی ۹ متری و ۱۲ متری قرارداد بستیم؛ برای اتوبوس‌های ۱۲ متری ضمانت نامه‌ای ارائه نکرد و برای اتوبوس‌های ۹ متری هم که ضمانت نامه ارائه کرده بود اکنون بعد از ۶ ماه با توجه به پرداخت ۲۳۰ میلیارد تومان پیش پرداخت از سوی شهرداری، اعلام کرده نمی‌تواند اتوبوس‌ها را تولید کند و شهرداری ناگزیر باید ضمانتنامه را ضبط کند.

هرمزی اضافه کرد: به لحاظ قیمتی، اتوبوس ایرانی در بعضی مواقع گران‌تر از تولید خارجی است با وجود همه تعرفه‌های وارداتی، ما با یکی از شرکت‌های داخلی قرارداد تولید اتوبوس برقی امضا کردیم به ارزش هر اتوبوس ۱۲ متری ۳۱۶ هزار یورو، اما قیمتی که همین شرکت به ما اعلام کرد برای واردات اتوبوس برقی حدود ۲۵۰ هزار یورو با همه تعرفه‌ها بود، حتی برخی شرکت‌ها هر اتوبوس وارداتی را ۲۰۰ هزار یورو هم به ما قیمت دادند. 

وی گفت: تولید کننده داخلی می‌گوید ما باید هزینه سرمایه گذاری و سرمایه در گردش را تامین کنیم و این منطقی نیست که تولیدکننده بخواهد با سرمایه مردم خودروساز شود.
 
هرمزی افزود: ما هزینه خرید اتوبوس را از جیب مردم تامین می‌کنیم و باید دقت فراوانی داشته باشیم.
 
وی گفت: ما با ایران خودرو دیزل هم از طریق وزارت کشور قرارداد بسته ایم و شهرداری تهران سهم پرداختی خود را انجام داده، اما اتوبوس‌هایی که از این شرکت دریافت کرده ایم کیفیت لازم را نداشت.
 
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: برای قرارداد با چینی‌ها به دنبال انجام کار‌ها هستیم و شرط ما مشارکت در تولید است تا خودروی برقی را به معنای واقعی در داخل کشور تولید کنیم و این موضوع را وزارت صمت پیش می‌برد و قرارداد با چینی‌ها را تولیدکننده داخلی امضا می‌کند.
 
هرمزی گفت: برای واردات ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی ۱۲ متری روال کار این است که پس از پیش پرداخت، بعد از سه ماه ۵۰ درصد حجم قرارداد وارد و بعد از ۶ ماه همه خودرو‌ها تحویل میشود.
 
وی افزود: در زمینه زیرساخت شارژ خودرو، شهرداری تهران برای احداث ۷۳ دستگاه شارژ در ۱۵ نقطه با مپنا قرارداد امضا کرد تاکنون دو ایستگاه برق دار شده و وزارت نیرو پیگیر کار است.

هرمزی ادامه داد: برای احداث ۵ هزار دستگاه شارژ در ۱۷۰۰ نقطه با مپنا قراردادی را امضا خواهیم کرد و تا دو هفته آینده نهایی می‌شود و تا سال آینده انجام می‌شود که قرار است در این ایستگاه‌های تاکسی، اتوبوس و موتور شارژ شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: وزارت صمت برای خودرو‌های برقی خودروسازان را پای کار آورده و قرار شد این شرکت‌ها تعدادی را وارد و از شهرداری خطوطی را دریافت کنند و در این خطوط فعال کنند. 

هرمزی افزود: شهرداری هم تامین ۱۰ هزار دستگاه ون برقی و تاکسی برقی را دنبال می‌کند با یک خودروساز چینی توافقاتی داشتیم که وزارت صمت هم در جریان است و قرار است بخشی از تامین مالی آن را خریداران و بخشی را هم  دولت انجام  دهد.

وی ادامه داد: تاکسی در دنیا جزء حمل و نقل لوکس به شمار می‌آید؛ با حذف هزینه‌های گمرکی و تعرفه‌ها برای تاکسی‌های برقی، استفاده از این خودرو‌ها را برای خریداران توجیه پذیر میکند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: قرارداد برای واردات تاکسی به صورت سه ماهه و شش ماهه است و پیش بینی می‌شود تا پایان سال حجم قابل توجهی از تاکسی‌های برقی وارد کشور شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
سهیلا منصوریان: آماده‌ایم و فردا برای فینال می‌جنگم
افلاکی: مردم ایران لایق خوش رنگ‌ترین مدال‌ها هستند
بیش از ۴۷۰ هزار اتباع غیر مجاز در تهران خودجوش مراجعه کردند
پیش بینی بارش باران در نواحی شمالی سمنان
فشارهای مردمی مسئولان را برای حل مشکلات زیرساختی پردیس به میدان آورد
گلباران مزار شهدای فیروزکوه با حضور دانش‌آموزان آینده‌ساز
رقابت سهیلا منصوریان در نیمه نهایی ششمین دوره بازی‌های هم‌بستگی اسلامی ۲۰۲۵
حضور تمامی کشور‌های حوزه خزر در اجلاس استانداران قطعی شد
عمارت کلاه فرنگی کاربری فرهنگی خواهد داشت
درخشش بوکسورهای خردسال قمی در رقابت های کشوری
نشست تنش آبی و برق آذربایجان شرقی با حضور وزیر نیرو
آغاز عملیات ایمن‌سازی سه‌راهی حادثه‌خیز آیدانه در محور چالدران – خوی
معاون رئیس‌جمهور: لزوم تدوین طرح جامع گردشگری برای روستای تاریخی حسنلو
انتصاب سرپرست جدید مدیریت صدا اداره کل صداوسیمای کیش
خوی یک شهر تاریخی با ریشه‌های فرهنگی غنی است
پرواز هواپیمای بارورسازی ابر‌ها بر فراز حوضه آبریز دریاچه ارومیه 
طرح اصلاح دور برگردان‌های مسیر مسکن مهر کهک در بسته «به کسی برنخوره»
تجهیزات خدمات شهری ملکشاهی؛ به روزرسانی شد
آغاز دومین مرحله بهسازی مسیر گردشگری باغ فین کاشان
بسته خبر‌های کوتاه ۲۴ آبان ۱۴۰۴
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
استقبال از شناگر شیرازی تاریخ‌ساز کشور در فرودگاه شیراز
بارش باران در برخی از مناطق خوزستان
میدری: شیوه جدید کالابرگ از آذرماه اجرایی می‌شود
بارش باران با ورود سامانه بارشی به کشور
برگزاری قرعه کشی فروش فوق العاده سایپا
نیروی دریایی سپاه پاسداران یک نفتکش را توقیف کرد
با پیروزی مقاومت؛ عراق در آستانه استقلال بیشتر
انتصاب سرپرست جدید شهرداری اهواز
نتایج قرعه‌کشی سایپا فردا اعلام می‌شود
انتخاب کریدور ریلی چابهار- زاهدان- بیرجند به عنوان طرح پیشران وزارت راه و شهرسازی
اردوهای دانش‌آموزی؛ اوج نشاط و ثبت زیباترین خاطرات
کتاب مهربان ترین وفراموش شده ترین دوست در قفسه ها
پیرغلام حسینی لرستان چهره برتر کشور شد
هوشمند سازی دوربین‌های ثبت تخلفات در زنجان
هوای اصفهان برمدار قرمز آلودگی
اجرای طرح تعریض آزادراه کرج قزوین  (۳ نظر)
اطلاعیه کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوای استان مرکزی  (۳ نظر)
نیروی دریایی سپاه پاسداران یک نفتکش را توقیف کرد  (۲ نظر)
رفاهیات در فیش‌های حقوقی بازنشستگان، مشمول کسور نمی‌شود  (۲ نظر)
اجرای ۳۰ برنامه برای ترویج کتابخوانی در مازندران  (۲ نظر)
گروسی: ایران دسترسی به سایتهای غیرهدف را فراهم کرده است  (۱ نظر)
تجدید دیدار استاد و دانشجویان پس از ۳۴ سال در مشهد  (۱ نظر)
موافقت وزیر کشور با استعفای شهردار اهواز  (۱ نظر)
دشمن را در صورت هرگونه خطا به زانو درخواهیم آورد  (۱ نظر)
رد ادعا‌های بی‌اساس گروه ۷ در رابطه با جمهوری اسلامی ایران  (۱ نظر)
درخواست آیت‌الله جوادی آملی از عموم مردم برای خواندن نماز باران  (۱ نظر)
ولایتی: آینده‌ای روشن در انتظار ایران و عراق است  (۱ نظر)
تمدید نمایش آیینی محرمانه در اصفهان  (۱ نظر)
طرح‌های پیشگیرانه انتظامی جدی پیگیری و اجرایی می‌شود  (۱ نظر)
افتتاح طرح‌های نوین گردشگری در هفته کیش  (۱ نظر)