• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۴۴۹۳۵۶۸
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۴ - ۱۷:۱۴
اجتماعی » جامعه و شهری

تشکیل کنسرسیوم مهارتی فنی و حرفه‌ای

رییس سازمان فنی و حرفه‌ای از تشکیل کنسرسیوم مهارت، برای ارائه آموزش‌هایی متناسب با تقاضای صنایع و بنگاه‌های اقتصادی خبر داد.

 

** تشکیل کنسرسیم مهارتی فنی و حرفه ای

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست خبری با بیان اینکه کنسرسیوم مهارت می‌تواند خلأ ارتباطی بین صنایع و این سازمان را جهت رفع نیازمندهای نیروی کار ماهر رفع کند، افزود: از مهم‌ترین مزایای این اقدام، حرکت به سمت تقاضامحوری و تسریع در پاسخ به نیازهای مهارتی و آموزشی فضای کسب‌وکار، نیازسنجی جامع، تأمین شرایط امکانات مادی و زیربنایی جهت آموزش نیروی کار، صرفه‌جویی در هزینه‌ها بخصوص برای اقشار کم درآمد، است.
غلامحسین محمدی، تصریح کرد: بر اساس داده‌های ملی و جهانی، یکی از عوامل مهم در حوزه اشتغال، میزان مهارت افراد است و نرخ بیکاری در میان افرادی که واجد مهارت‌های متناسب با نیازهای روز بازار کار هستند، به‌مراتب کمتر است و این امر اهمیت و ضرورت «مهارت‌آموزی» را تأیید می‌کند.

وی با اشاره به تجربیات موفق جهانی در برقراری ارتباط میان آموزش مهارتی، نیروی کار و بازار و تأثیر بسزای آن در ارتقاء مهارت‌و توانمندسازی نیروی کار برای بهبود اشتغال پذیری و همگام‌سازی مهارت‌های نیروی کار با نیازهای بازار، افزود:  حرکت به سمت تقاضامحوری و تسریع در پاسخ به نیازهای مهارتی و آموزشی فضای کسب‌وکار، نیازسنجی جامع، تأمین شرایط امکانات مادی و زیربنایی جهت آموزش نیروی کار از مهم‌ترین مزایای این طرح است و سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای فراهم‌سازی فضای آموزشی، ارتقاء مربیان و تدوین استانداردهای آموزشی برای تحقق اهداف این پروژه را به عهده دارد.

با این هدف، در کرمان ۴۶ شرکت معدنی و صنعتی، در سیستان و بلوچستان ۱۱ شرکت، در بوشهر ۱۲ شرکت پتروشیمی و در هرمزگان هم ۱۶ شرکت عضو کنسرسیوم آموزش مهارتی استان شدند. در کرمان ۸۰ درصد از افراد آموزش دیده مهارتی جذب کار شده در سیستان و بلوچستان این رقم به ۳۰ درصد رسیده است.

 

طرح همنوا؛ زیرساخت‌های آموزشی سازمان در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ی کشور از اجرای «طرح همنوا» با هدف یکپارچه سازی زیرساخت‌های  «غلامحسین محمدی» با اشاره به وجود تعامل دیرباز وزارت آموزش و پرورش و سازمان آموزش فنی و حرفه ای در امر مهارت آموزی، گفت: تاکنون بسیاری از فرصت های همکاری مشترک بین این دو نهاد مغفول مانده است، ولیکن در راستای تأکیدات مقام معظم رهبری و رئیس جمهور مبنی بر لزوم مهارت آموزی دانش‌آموزان و آماده سازی آنان برای ورود به بازار کار و تحقق تکالیف مشخص شده در برنامه هفتم پیشرفت مبنی بر افزایش سهم آموزش‌های فنی و حرفه ای به ۵۰ درصد طرح نوینی، این طرح اجرا می شود. 
وی تصریح کرد: طرح «همنوا» بر پایه به اشتراک‌گذاری ظرفیت‌های هر دو طرف با هدف رشد و توسعه آموزش‌های مهارتی و نیز گسترش عدالت آموزشی تدوین شده است که با ترکیب منابع و امکانات موجود، نه تنها بهره وری را افزایش می‌دهد بلکه امکان ارائه آموزش‌های مهارت محور با کیفیت بالاتر را نیز فراهم می‌آورد.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآورد شد: این طرح با استناد به قوانین جاری کشور و با بهره‌گیری از نمونه‌های موفق جهانی، گامی عملی در جهت تحقق اهداف کلان نظام آموزش مهارتی و حرفه‌ای کشور خواهد بود.

 

 

اتصال مهارت‌آموزان به بازار کار در طرحی به نام کارآفن
در طرحی به نام کارآفن که مقدماتش فراهم شده و راهی برای توسعه زیرساخت‌های خوداشتغالی کارآموزان، و اتصال سریع‌تر مهارت‌آموزان به‌ویژه برای زنان و جوانان به بازار و اشتغال را از اهداف این طرح است که به صورت جدی در حال پیگیری برای توسعه زیرساخت‌های خود اشتغالی کارآموزان هستیم تا بتوانیم بازار مهارت را به اشتغال با سرعت بیشتری وصل کنیم.

 

تشریح برنامه‌ها، هدفگذاری و اولویت‌های مهارتی در سال ۱۴۰۴
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای با اشاره به چالش‌های حوزه آموزش و ارتباط آن با اشتغال و بازار کار و تولید کشور به ویژه در حوزه مهارت، اولویت‌های اساسی، برنامه‌ها و طرح‌های این سازمان را در سال‌جاری تشریح کرد.
«غلامحسین محمدی» امروز ۱۹ فروردین در جریان نشست خبری، بیان داشت: : در سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای سیاست‌هایی را در گذشته شاهد بودیم که این سازمان را به سازمانی مهم در حوزه آموزش‌های فراگیر در کشور تبدیل کرده و طبق قانون، این سازمان زیست بوم آموزش‌های غیررسمی در کشور است.
وی افزود: ما بدون توجه به چالش‌ها، کاستی‌ها و مسائل مرتبط با آموزش نمی‌توانیم به موضوع آموزش بپردازیم. کمبود نیروی کار ماهر در دو فصل تابستان و پاییز سال قبل در زمره ریسک‌های بازار کار کشور قرار گرفته است؛ در جهان هم چنین وضعیتی دیده می‌شود. فقر مهارتی در این ارتباط مطرح می‌شود؛ به این معنا که فرد برای کسب یک شغل یا مهارت کافی ندارد یا مهارت او به کار موردنیاز مرتبط نیست.
به گفته معاون وزیر؛ طبق گزارش‌های معتبر بین‌المللی تا سال ۲۰۳۰ حدود ۹۲ میلیون شغل در جهان حذف می‌شوند و این به دلیل فقر مهارت موردنیاز بازار کار است. بیش از ۴۰ درصد افراد باید ارتقای مهارت پیدا کنند تا امکان حفظ نقش خود در بازار کار را داشته باشند.
رئیس سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای افزود: بالغ بر ۹۵ درصد کارفرمایان ارتقای مهارت نیروی کار را در اولویت قرار داده‌اند و بیش از ۷۰ درصد کارفرمایان نیز مهارت‌های جدید متقاضیان کار را در اولویت‌های استخدام جای داده‌اند.
وی همچنین تاکید کرد: ما در کشور دارای یک آموزش فراگیر و متنوع هستیم. رتبه ما در شاخص میانگین تعداد سالهای تحصیل ۶۱ جهانی و در مهارت‌های فارغ‌التحصیلان وضعیت مناسبی ندارد و ۱۳۶ جهان است. خروجی این موارد در بازار کار نمایان شده است.

کمبود بیش از ۳۰۰ هزار نیروی کار در کشور
محمدی توضیح داد: در حال حاضر کارایی و سازگاری آموزشی کشور بین ۴۲ تا ۴۸ درصد برآورد می‌شود. طبق برآوردها و به دلایل مختلف نظیر سرکوب دستمزد، سالانه با کمبود بیش از ۳۰۰ هزار نیروی کار در کشور مواجه‌ایم.
وی در ادامه گفت: مهارت را باید تضمین‌کننده پایداری شغل دانست. ما در آموزش عالی و در بخش‌های علمی و کاربردی و در سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای به عنوان متولی آموزش‌های غیررسمی با چالش تناسب بین تقاضا و عرضه آموزشی مواجه‌ایم.

معاون وزیر کار بیان کرد: براساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، آموزش در درون فعالیت‌های اقتصادی رخ می‌دهد؛ در واقع بیش از ۹۰ درصد آموزش‌ها در این محیط‌ها در حال انجام است. باید به آموزش‌های تقاضامحور و همراه با صنایع و فعالیت‌های اقتصادی هماهنگ کنیم.
وی افزود: آموزش‌های دوگانه در بسیاری کشورهای جهان اجرایی شده و تجارب موفقی در این راستا شکل گرفته است. این نوع آموزش‌های با همکاری نظام آموزشی و کارفرما زمینه اجرایی پیدا می‌کند.

یکی از رویکردهای ما توسعه مراکز آموزشی هیأت امنایی
به گفته محمدی: در بسیاری از کشورها سازمان‌هایی برای ارائه فراخوان فرصت‌های شغلی و سنجش صلاحیت افراد برای حضور در بازار کار وجود دارند؛ افراد در صورت عدم صلاحیت مهارتی برای اشتغال، به چرخه آموزش معرفی می‌شوند. ما نیز در کشور به واسطه هم‌آفرینی نظام آموزش تفاضامحور، مشارکت‌جو و تنظیم گر را عملیاتی می‌کنیم. ما اعتقاد داریم تاکنون این هم‌آفرینی در نظام آموزشی رخ نداده و به این دلیل موضوع مذکور در اولویت برنامه‌های سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای قرار گرفته است.
وی خاطرنشان ساخت: در ۶ ماهه گذشته ۱۳ استان بازدید و نشست‌هایی را با دانشگاه‌ها برگزار کرده‌ایم. یکی از رویکردهای ما در سال‌جاری توسعه مراکز آموزشی هیات امنایی است؛ معنی شکل‌گیری این مراکز، خروج سازمان از تصدی‌گری است. ظرفیت‌های بالای این مراکز باعث شکل‌گیری خروجی‌های مناسب خواهد شد.
رئیس سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای، تأکید کرد: طرح کنسرسیوم مهارت را در هفت استان اجرایی کرده‌ایم؛ به این واسطه سرمایه‌گذاری در مهارت‌های تقاضامحور و هماهنگی زیست‌بوم اشتغال صورت می‌گیرد. براساس کنسرسیوم مهارت، شرکت‌های مختلف در قالب اعضا امکان درخواست یا تقاضای مهارت و دریافت این مهارت‌ها را خواهند داشت. این اقدام بازار کار را بی‌واسطه به بازار مهارت متصل می‌کند.

۲۰همت برای نوسازی زیرساخت‌های آموزشی کشور نیاز داریم
محمدی اضافه کرد: شناسایی و فراخوان یکصد فرصت مشارکت و سرمایه‌گذاری از دیگر برنامه‌های اجرا شده در این دوره فعالیت سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای است. این برنامه با هدف توسعه مشارکت‌های مدنی، آموزش در محیط کار واقعی و مهارت‌های پیشرفته طراحی شده است.
وی ادامه داد: همچنین توسعه زیرساخت‌های آموزشی مراکز آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای سراسر کشور را در دوره جدید در دستور کار قرار داده‌ایم. سال‌جاری حدود ۲۰ همت برای نوسازی زیرساخت‌های آموزشی کشور نیاز داریم؛ در این راستا به مشارکت‌های مردمی نیاز داریم. همچنین در این ارتباط مسئولیت اجتماعی همه شرکت‌های زیرمجموعه وزارت کار به این موضوع اختصاص یافته است.
معاون وزیر کار، تأکید کرد: طرح همنوا نیز امسال به صورت رسمی رونمایی خواهد شد؛ در قالب این طرح، زیرساخت‌های آموزشی سازمان در اختیار دانش‌آموزان هنرستان‌ها قرار می‌گیرد. معتقدیم که این طرح، آموزش کشور را با تغییر جدی مواجه می‌کند. شکل‌دهی به امکان‌سنجی و ایجاد مراکز ملی سنجش مهارت از دیگر برنامه‌های جدید سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای در سال‌جاری است.
وی همچنین توضیح داد: همچنین تربیت نیروی کار ماهر در حوزه اقتصاد دیجیتال را در چارچوب اولویت‌های سال‌جاری قرار داده‌ایم. تربیت ۵۰۰ هزار نفر نیروی کار ماهر در این حوزه را مورد هدف داریم. همینطور در طرح کارآفرین، اتصال مهارت‌آموز به کسب وکار موردنظر وی هدفگذاری شده است. در واقع در قالب این طرح، توسعه زیرساخت‌های خوداشتغالی کارآموزان مورد توجه است. شکل‌گیری زنجیره‌های خوداشتغالی و تولید و فروش در کشور ما جای خود را پیدا نکرده است.
محمدی ادامه داد: ما در سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای وفاق برای ایران ماهر را در چارچوب عنوان میثاق مهارت دنبال می‌کنیم. مهارت را باید کلید تغییر در زندگی افراد برشمرد. ما برای این کار با رویکردی فرابخشی، هم‌آفرینی با دستگاه‌ها را در دستور کار داریم.

سالانه ۱۷۰ هزار سرباز مهارت‌های آموزشی دریافت می‌کنند
رئیس سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای اضافه کرد: سالانه ۱۷۰ هزار سرباز مهارت‌های آموزشی خود را از طریق سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای دریافت می‌کنند.
او گفت: ما برای تحقق برنامه‌های مشخص سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای، مشارکت مردمی و بخش خصوصی را نیاز داریم. منابع پیش‌بینی شده در حوزه مسئولیت اجتماعی حوزه نفت و شرکت‌های زیرمجموعه وزارت کار در صورت تأمین و تخصیص برابر با بودجه سالانت سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای است.
وی ادامه داد: توسعه هنرستان‌ها در هر بخش هزینه‌های هنگفتی دارد و راهکار آن استفاده از زیرساخت‌های آموزشی سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای برای بهره‌مندی دانش‌آموزان هنرستان‌ها است که در قالب طرح همنوا برنامه‌ریزی و دنبال می‌شود.
معاون وزیر کار بیان کرد: سیاست دوره جدید مدیریتی سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای تربیت مربیان بسیاری در رشته‌های مختلف است؛ این افراد ارتباط استخدامی با این سازمان نخواهند داشت و در واقع این بخش از مربیان به صورت حق‌التدریس با سازمان همکاری می‌کنند. همچنین مراکز هیات امنایی و مراکز مشارکتی نیز امکان جذب مربی را خواهند داشت.
او در ادامه توضیح داد: ما در سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای ۱۲ هزار نفر همکار داریم که بیش از ۵ هزار نفر از این افراد در حوزه آموزش به عنوان مربی فعالیت دارند. رویکرد ما برای تامین نیروی انسانی موردنیاز به ویژه در حوزه مربیان، حق‌العمل و حق‌التدریس است. البته پیگیری جذب نیروی انسانی نیز هستیم.
محمدی گفت: اخیرا با معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم توافقی را برای اجرای طرح‌های مهارتی در اوقات فراغت دانشجویان را مطرح و در حال مذاکره داریم.
وی همچنین تاکید کرد: سالانه ۱۵۰ تا ۱۷۰ هزار سرباز از طریق سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای موفق به کسب آموزش‌های مهارتی می‌شوند. در این طرح علاوه بر آموزش، فرصت جذب در بازار کار نیز برای سربازان ماهر وجود خواهد داشت؛ نمونه‌هایی از این اقدام با مشارکت برخی کارفرمایان انجام شده است.

حوزه امنیت سایبری نیاز به ۵ هزار نفر نیروی ماهر دارد
رئیس سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای افزود: در حال حاضر یک مرکز آموزش ایمنی بزرگی در طبس مشغول به کار در حوزه آموزش‌ها و استانداردهای آموزشی ایمنی است. توسعه اینگونه آموزش‌ها را در دستور کار داریم. سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای ظرفیت لازم را برای ارائه این اموزش‌ها دارد که البته باید الزام همه کارگران جهت گذراندن دوره‌های آموزش ایمنی باید وجود داشته باشد.
به گفته وی؛ برآورد می‌شود که در حوزه امنیت سایبری سالانه نیاز به ۵ هزار نفر نیروی ماهر داریم. البته به دلیل عدم تناسب اشتغال و حقوق، بخشی از این افراد حاضر به کار با بازار داخل نیستند؛ به این واسطه باید آموزش گسترده‌تری صورت گیرد تا شاهد اشتغال موردنظر در حوزه داخل کشور باشیم. مشارکت عمومی و خصوصی، راهکار افزایش آموزش‌های مربوط به این حوزه است.
معاون وزیر کار گفت: در سال ۱۴۰۴ استراتژی کارفرمایان عموما کنترل هزینه‌ها است؛ بنابراین با توجه به شعار سال ما از کارفرمایان تقاضا داریم که در راستای توسعه مهارت نیروی کار و سرمایه‌گذاری در این زمینه حرکت کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
حضور نماینده کاراته قم با نام استقلال در سوپرلیگ کاراته کشور
فرصت‌ها و چالش‌های روابط تجاری ایران و چین
تقویت جایگاه حماس در غزه و کرانه باختری
«میکی ۱۷»، «خانواده باراتان» و «جست‌و‌جو در هیرکانی»، در راه سیما
جلوه‌ای از حضور دانش آموزان دیروز و امروز در راهپیمایی ۱۳ آبان
امضای قرارداد حسن یزدانی با باشگاه استقلال
پیام تسلیت رئیس جمهور در پی درگذشت ۴ پاکبان زحمتکش
جشنواره ای برای صرفه جویی در مصرف آب در شهرستان آباده
برگزاری مجمع انتخاباتی هیئت کونگفو و هنر‌های رزمی استان
برپایی نمایشگاه اسوه در ملایر
جلوگیری از ادامه تخریب خانه مرحوم نمازی در شیراز
رسانه، میدان و دیپلماسی سه ضلع مکمل قدرت ملی هستند
تاکید ایران و پاکستان بر گسترش همکاری ها
ابلاغ آیین‌نامه ارتقای کیفیت خودرو‌های داخلی
درخشش فعالان رسانه‌ای ایلام در جشنواره هگمتانه
انتشار فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۴
هشداری برای خانواده‌ها درباره دسترسی کودکان و سالمندان به دارو‌ها
جزئیات واردات خودرو‌های پلاک منطقه آزاد به مازندران
تجلیل از مدال آوران و قهرمانان ورزشی نهاوند
افزایش غلظت آلاینده‌ها در جنوب غرب خوزستان
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
حقوق کارکنان باید مستقیم به حسابشان واریز شود
والیبال ایران عزادار شد؛ صابر کاظمی درگذشت
واکنش چین به تهدید نظامی آمریکا علیه نیجریه
فاصله قیمت زعفران از تولید تا مصرف
استعفا در شرایط حساس
زهران ممدانی، اولین شهردار مسلمان نیویورک شد
پاسخ اعضای دولت به پرسش خبرنگاران
عملکرد دستگاه‌ها در صدور مجوز‌های کسب و کار
روزنامه‌های فردای ۱۳ آبان
کشف ۱۵۶ دستگاه خودروی لوکس قاچاق به ارزش ۸۸۵ میلیارد تومان
هدف از جنگ ۱۲ روزه براندازی نظام جمهوری اسلامی بود
آغاز دهمین سوگواره نمایش آیینی «نگین شکسته» در مشهد
وزیر خارجه ارمنستان: روابط ما با ایران راهبردی است
ایروانی: اظهارات ترامپ تهدید علیه صلح‌وامنیت بین‌المللی است
پخش زنده والیبال ایران و بحرین در شبکه ورزش
تعطیلی مدارس برخی مناطق هرمزگان  (۳ نظر)
نتایج قرعه کشی طرح عادی ایران خودرو اعلام شد  (۱ نظر)
با قاطعیت از حاکمیت خود دفاع می‌کنیم  (۱ نظر)
به جزایر ایران حمله شود همانجا پاسخ کوبنده می‌دهیم  (۱ نظر)
ارتش رژیم اشغالگر محور «فیلادلفیا» را بست  (۱ نظر)
والیبال ایران عزادار شد؛ صابر کاظمی درگذشت  (۱ نظر)
سه نفر با اهدای عضو مرحومه مبینا حمصیان به زندگی بازگشتند  (۱ نظر)
بازتاب گسترده بیانات رهبر معظم انقلاب در رسانه‌های آمریکای لاتین  (۱ نظر)
برگزاری راهپیمایی ۱۳ آبان در مشهد، متمرکز در میدان شهدا  (۱ نظر)
لزوم اجرای روش‌های نوین در دامداری‌های کردستان  (۱ نظر)
شرایط دریافت مجدد وام اشتغالزایی و مشاغل خانگی اعلام شد  (۱ نظر)
پزشکیان: مساجد بهترین کانون ساماندهی امور اجتماعی هستند  (۱ نظر)
سخنگوی سپاه: برای شکست سنگین‌تر دشمن آماده شده‌ایم  (۱ نظر)
جنگ نامتقارن؛ کابوس آمریکا در صورت تهاجم به ونزوئلا  (۱ نظر)
تقویت نظام مدیریت زمین برای مقابله با زمین‌خواری و تخریب محیط زیست  (۱ نظر)