• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۴۵۲۵۳۰۲
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۰:۰۷
علمی و فرهنگی » معارف

روابط عمومی‌ها باید صداقت، حکمت و اخلاق را در کار خود دخیل کنند

رئیس روابط عمومی ستاد اقامه نماز گفت: روابط عمومی‌ها باید صداقت، حکمت و اخلاق را در کار خود دخیل کنند، یعنی هم شفاف، هم متعهد و هم آگاه به تحولات جامعه باشند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حامد صالحی، مدیر روابط عمومی ستاد اقامه نماز درباره روابط عمومی مؤمنانه گفت: روابط عمومی مؤمنانه چیزی فراتر از بروشور و بنر و اطلاعیه است، ما در روابط عمومیِ مجموعه‌ای مثل ستاد اقامه نماز با پیام‌های معمولی سروکار نداریم. ما حامل پیام‌هایی هستیم که با جان انسان‌ها سروکار دارد. وقتی می‌گوییم نماز، از ذکر و یاد خدا حرف می‌زنیم؛ و صحبت از مهدویت، صحبت از امید به آینده‌ای روشن و تحقق عدالت جهانی است.

صالحی افزود: روابط عمومی مؤمنانه باید صداقت، حکمت و اخلاق را در کار خود دخیل کند. یعنی هم شفاف، هم متعهد، و هم آگاه به تحولات جامعه باشد.

وی درباره تبیین رسانه بودن نماز برای نسل جدید، گفت: ما عادت کرده‌ایم رسانه را فقط با تصویر و صدا و شبکه‌های اجتماعی بشناسیم، اما به گمان من، نماز یکی از قدیمی‌ترین و عمیق‌ترین رسانه‌های انسانی است. رسانه‌ای که در آن، انسان بدون واسطه با خدا صحبت می‌کند، رسانه‌ای که هم پیام، هم تربیت و هم تأثیرگذاری دارد.

رئیس روابط عمومی ستاد اقامه نماز ادامه داد: وظیفه ما در روابط عمومی این است که این پیام پنهان را آشکار کنیم. مثلاً در یکی از طرح‌های فرهنگی، نوجوانان در پاسخ به این سؤال که «نماز برای تو چه معنایی دارد؟»، جواب‌های تأمل برانگیزی داده بودند، یکی از مصاحبه شوندگان نوشته بود نماز برای من وقتی است که گوشی‌ام رو کنار می‌گذارم و خودم می‌مانم و خدا، این یعنی رسانه‌بودنِ نماز برای نسل نو.

صالحی درباره چگونگی روایت فرهنگ انتظار به زبان امروزی، توضیح داد: مهدویت فقط یک عقیده نیست، سبک زندگی است. منتظر واقعی، یعنی کسی که دروغ نمی‌گوید، ظلم را نمی‌پذیرد، امیدش را از دست نمی‌دهد. نسل جوان امروز به مسائلی مثل عدالت، آزادی و پاکی بسیار حساس است وقتی ما مهدویت را به عنوان «امامِ امید و عدالت» معرفی می‌کنیم، نسل جدید با آن ارتباط برقرار می‌کنند.

وی اضافه کرد: در برخی برنامه‌های فرهنگی، مثل مسابقات محتوایی یا پویش‌های رسانه‌ای، خود جوان‌ها دست به قلم می‌شوند، آنها درباره اینکه «اگر امروز امام زمان ظهور کند، من چه می‌کنم؟» می‌نویسند، می‌سازند و اجرا می‌کنند. ما فقط جهت می‌دهیم، روایت نمی‌کنیم. نسل امروز خودش روایت‌گر خوبی‌است اگر راه را بشناسد.

رئیس روابط عمومی ستاد اقامه نماز درباره ارتباط با نسل جدید و شکاف بین نسل ها، گفت: نسل جدید با نسل‌های قبل خیلی متفاوت است. سرعت دریافت اطلاعات، ابزار‌های ارتباطی، سبک فکر کردن، حتی واژگان مورد استفاده آنها فرق دارد. ما در روابط عمومی، اگر بخواهیم موفق باشیم، باید خود را به‌روز کنیم، نه اینکه نسل نو را به عقب برگردانیم.

صالحی اظهار کرد: در طرح‌هایی مثل «پیام منتظر»، از نوجوانان و دانشجویان دعوت کردیم روایت خود را از مهدویت بسازند. یا در برنامه‌های نماز، نوجوانان و جوانان دهه هشتادی، کلیپ ساختند، شعر خواندند، گفت‌و‌گو کردند. اینها نشان می‌دهد که نسل نو اگر احساس کند حرفش شنیده می‌شود، با علاقه وارد میدان می‌شود.

وی درباره تأثیر تولیدات رسانه‌ای بر نسل جدید افزود: ما دیگر نمی‌توانیم فقط با پوستر و بنر کار را پیش ببریم، دنیا تصویرمحور شده است، مخاطب می‌خواهد ببیند، بشنود و حس کند در روابط عمومی تلاش می‌کنیم تولیداتی با کیفیت، جذاب و محتوای عمیق ارائه دهیم. از کلیپ‌های کوتاه با محور نماز گرفته تا انیمیشن‌های ساده درباره امام زمان (عج). خوشبختانه با همکاری هنرمندان متعهد، گروه‌های دانشجویی و طلبه‌های خلاق، این فضا ایجاد شده که جوان ایرانی بتواند از طریق ویدئو، پادکست و حتی یک استوری، به مفاهیم دینی متصل شود.

رئیس روابط عمومی ستاد اقامه نماز ادامه داد: روابط عمومی فقط کار با واژه نیست؛ کار با دل است. شغلی است که شب و روز نمی‌شناسد، تعطیلی ندارد و گاهی از وقت خانه و خانواده‌ات هم می‌زنی تا پیام یک حقیقت دینی، درست و به‌موقع منتقل شود. بار‌ها اتفاق افتاده در لحظه‌ای که کنار خانواده هستی، پیامی، تماس فوری‌ای، یا یک بحران خبری تو را به صحنه برگردانده است. با همه سختی‌ها، وقتی بدانی وظیفه ات رساندن نور است، خستگی رنگی دیگر می‌گیرد. آنچه دل روابط عمومی را گرم می‌کند، فقط امکانات نیست؛ درک و احترام است. اینکه بدانند تو با دل کار می‌کنی، نه فقط برای یک گزارش. روابط عمومی اگر فهمیده شود، می‌درخشد؛ چون از جنس عشق است، نه وظیفه.

صالحی در پاسخ به این سئوال که فضای مجازی، فرصت است یا تهدید؟ و روابط عمومی چطور باید در فضای مجازی فعال باشد؟ گفت: فضای مجازی، هم فرصت است، هم تهدید؛ اما تهدید فقط برای آنهایی که برنامه ندارند. اگر در این فضا هوشمندانه، صادقانه و با هنر ورود کنیم، قطعاً فرصت است. جوان امروز را نمی‌شود با تکرار، جذب کرد. باید با محتوا، طراحی و تعامل واقعی، دل او را به‌دست آورد. روابط عمومی در فضای مجازی باید از شعارزدگی فاصله بگیرد. باید به‌جای اینکه فقط پیام بدهد، زمینه گفت‌و‌گو ایجاد کند. مخاطب اگر ببیند که با او حرف زده می‌شود، نه صرفاً به او حرفی تحمیل می‌شود، همراه می‌شود.

وی دربارۀ رسالت نهایی روابط عمومی فرهنگی اضافه کرد: روابط عمومی باید چشم بینای سازمان باشد، اما در عین حال، گوش شنوا و دلِ حساس هم داشته باشد. ما فقط نباید آنچه اتفاق افتاده را پوشش دهیم؛ باید آینده را ببینیم، مسیر را بسازیم، زبان مردم را بفهمیم، و زبان دین را ترجمه کنیم. رسالت روابط عمومی، در عصر انقلاب رسانه‌ای، این است که مرز بین حقیقت و هیاهو را نشان دهد. باید روایتی صادقانه، روشن، و امیدبخش از دین، ایمان، و آینده بسازد نه با تحمیل، بلکه با فهم و همراهی.

صالحی در پایان گفت: روابط عمومی، کار با واژه‌ها نیست؛ کار با دل‌هاست. وقتی پیام ما از دل برخیزد، به دل می‌نشیند... و اگر نیت‌مان ساختن فردایی روشن‌تر و الهی‌تر باشد، خدا خود راه رساندن پیام را باز می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
حضور مدیران آذربایجان غربی در سامانه سامد برای پاسخگویی به سؤالات مردم
مسابقات کشتی آزاد در شهر اقبالیه
پروژه گازرسانی به دو روستا و چهار واحد تولیدی درکنگاور افتتاح شد
امیر خلیفه اصل: فقط خدا را شاکریم که بازیکنانم مصدوم نشدند
برداشت چغندر قند از ۱۴۰۰ هکتار اراضی کشاورزی
شکست نمایندگان فوتسال استان در لیگ دسته یک باشگاه‌های کشور
واترپلوئیست‌های یزدی در مسیر المپیک ۲۰۳۲
توزیع ۹۵۴ تُن برنج تنظیم بازاری در استان 
تقویت بهداشت عمومی با مسدود سازی چشمه‌های خروجی فاضلاب در دررود
پرداخت ۸۰ درصد مطالبات وزارت بهداشت از طریق نهادهای بیمه ای
علم و توسعه باید در خدمت بشر و رفع گرفتاری انسانها قرار گیرد
برگزاری محفل انس با قرآن در پاتاوه
اوسمار ویه‌را: پرسپولیس تیمی است که همه با هم پیشرفت می‌کنند
جبران ناکامی پلیس انگلیس در بازداشت محکومان با گزارش‌های مردمی
برگزاری محفل انس با قران در گچساران
برگزاری دوره تشکل تراز در دانشگاه یاسوج
اختتامیه جشنواره مالک اشتر با معرفی برترین ها در دهدشت
برگزاری نشست هم اندیشی جوانی جمعیت در لنده
شکست خانگی نماینده بسکتبال استان در لیگ برتر
برگزاری همایش دیار عارفان در بسطام
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
پیش بینی باران برای هفته آخر آبان در کهگیلویه و بویراحمد
خبر خوش برای کارگرانی که بیمه آنها قطع شده است
سفر رئیس جمهور به کردستان با حاشیه‌های شنیدنی
چین: آمریکا در یمن قانون‌شکنی می‌کند
عجیب، اما واقعی، صف‌های طولانی غذای رایگان در آمریکا
داستان یک نردبان
بسته هنر و سینما ۱۴۰۴/۰۸/۱۵
انتقام کشته‌های فاشر و جنینه را خواهیم گرفت
نتایج هفته نهم لیگ برتر بسکتبال ایران
هشدار نخست‌وزیر سودان درباره سرایت جنگ
حزب الله: مذاکره با دشمن منفعت ملی ندارد
بیروت بدون مقاومت، به شهری بی‌دفاع بدل می‌شود
گروه‌بندی رقابت‌های فوتبال قطع عضو قهرمانی آسیا اعلام شد
ویژه برنامه قرآنی محفل در کیش
یادداشت قالیباف در دفتر یادبود مجلس ملی پاکستان
سه نفر با اهدای عضو مرحومه مبینا حمصیان به زندگی بازگشتند  (۲ نظر)
شرایط دریافت مجدد وام اشتغالزایی و مشاغل خانگی اعلام شد  (۲ نظر)
تقویت نظام مدیریت زمین برای مقابله با زمین‌خواری و تخریب محیط زیست  (۲ نظر)
آغاز همکاری سازمان راهداری و پلیس‌راه برای شناسایی هزار نقطه پرخطر  (۲ نظر)
تأکید چین بر گسترش مناسبات اقتصادی با روسیه  (۲ نظر)
حقوق کارکنان باید مستقیم به حسابشان واریز شود  (۱ نظر)
والیبال ایران عزادار شد؛ صابر کاظمی درگذشت  (۱ نظر)
لزوم اجرای روش‌های نوین در دامداری‌های کردستان  (۱ نظر)
پزشکیان: مساجد بهترین کانون ساماندهی امور اجتماعی هستند  (۱ نظر)
سخنگوی سپاه: برای شکست سنگین‌تر دشمن آماده شده‌ایم  (۱ نظر)
جنگ نامتقارن؛ کابوس آمریکا در صورت تهاجم به ونزوئلا  (۱ نظر)
واکنش محیط‌زیست هرمزگان به کشتن الاغ‌ها  (۱ نظر)
نصب ۱۳ کیلومتر نیوجرسی در محور‌های مواصلاتی ایلام  (۱ نظر)
نیروهای مسلح ایران قوای ناتو را شکست دادند   (۱ نظر)
ده‌ها هزار غیرنظامی در سودان کشته شدند  (۱ نظر)