پخش زنده
امروز: -
سامانه تاکسی اینترنتی پایتخت با نام تجاری «شهرزاد» از شنبه چهارم مرداد بطور رسمی با حضور مدیران شهری رونمایی شد تا فعالیت خود را آغاز کند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مدیرعامل تاکسیرانی تهران روز شنبه در رویداد بزرگ رونمایی از سرویس تاکسی اینترنتی همزمان با پویش شنبههای امید و افتخار با حضور مدیران شهری، خانواده معظم شهدای تاکسیران و جمعی از تاکسیرانان پایتخت برگزار شد، افزود: در حوزه خدماترسانی به شهروندان با راهاندازی «سیستم تاکسی برخط»، گام مهمی در نظارت آنلاین بر عملکرد تاکسیرانان، پایش هوشمند تاکسیها و اجرای طرح نرخ شناور کرایه برداشته شده است.
شادی مالکی ادامه داد: این طرح بهمنظور ترغیب رانندگان به فعالیت در ساعات اوج ترافیک طراحی شده و در فاز نخست، در خطوط تاکسیرانی عملیاتی شد که تاکسیرانان با نصب اپلیکیشن تاکسیبرخط، سفرها را ثبت میکنند و مسافران میتوانند از طریق اسکن کد QR نصبشده روی شیشه تاکسی، کرایه خود را بهطور الکترونیک پرداخت کنند.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران اضافه کرد: در مرحله دوم این برنامه، خدمات مشابه پلتفرمهای اینترنتی حملونقل پیادهسازی خواهد شد تا شهروندان بتوانند درخواست سفر را از هر نقطه، ثبت و تاکسی موردنظر را انتخاب کنند.
وی یادآور شد: این سامانه از امروز به صورت رسمی با اپلیکیشن خاص کار خود را شروع کرد.
مالکی همچنین گفت: از ۳۷ درصد قدرالسهم حمل و نقل عمومی، ۱۸ درصد سهم تاکسیرانی است و سه میلیون نفر توسط تاکسی سفر درون شهری انجام میدهند.
به گفته مالکی، انعقاد یک قرارداد در پروژه برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت با کمک دولت برای تاکسی برقی بی سابقه بود.
وی ادامه داد: پلتفرم تاکسی اینترنتی مطالبه همه تاکسیرانان بود و این تنها یک پلتفرم اینترنتی نیست بلکه ارتقای خدمترسانی، بهبود وضعیت معیشیتی تاکسیرانان و ایجاد امنیت است.
سوپر اپلیکیشن شهرزاد در همکاری راهبردی با سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، از سامانه نوین «تاکسی برخط شهرزاد» رونمایی کرد؛ سرویسی مبتنی بر فناوری که قرار است با استفاده از تاکسیهای شاسیبلند تمامبرقی چهرهای تازه به حملونقل درونشهری پایتخت ببخشد.
«تاکسی برخط شهرزاد» به سفارش سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با هدف ارتقای کیفیت سفرهای درونشهری، کاهش آلودگی هوا و بهکارگیری فناوریهای نوین در سیستم حملونقل عمومی طراحی شده است.
«تاکسی برخط شهرزاد» تنها یک سرویس تازه در حوزه حمل ونقل نیست بلکه گامی جدی برای هوشمندسازی سفرهای شهری است، این سامانه با تمرکز بر امنیت، کیفیت خدمات و انطباق کامل با ضوابط مدیریت شهری طراحی شده و از چندین جنبه، تجربهای متمایز را برای شهروندان تهرانی رقم خواهد زد.
یکی از مهمترین مزیتهای «تاکسی برخط شهرزاد» اعتمادپذیری آن برای شهروندان است، تمام رانندگان این سامانه، پس از گذر از مراحل تایید و احراز صلاحیت توسط شهرداری تهران، اجازه فعالیت دارند، همین موضوع، امنیت و اطمینان خاطر را برای مسافران به همراه میآورد.
مدیرعامل تاکسیرانی تهران گفت: در حوزه خدماترسانی به شهروندان نیز شهرداری تهران با راهاندازی «سامانه تاکسی برخط»، گام مهمی در نظارت آنلاین بر عملکرد تاکسیرانان، پایش هوشمند تاکسیها و اجرای طرح نرخ شناور کرایه برداشته است.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران اضافه کرد: در مرحله دوم این برنامه، خدمات مشابه بسترهای اینترنتی حملونقل پیادهسازی خواهد شد تا شهروندان بتوانند درخواست سفر را از هر نقطه، ثبت و تاکسی موردنظر را انتخاب کنند.
وی یادآور شد: این سامانه از امروز به صورت رسمی با نرم افزار خاص کار خود را شروع کرد.
وی ادامه داد: بستر تاکسی اینترنتی مطالبه همه تاکسیرانان بود و این تنها یک بستر اینترنتی نیست بلکه ارتقای خدمترسانی، بهبود وضعیت معیشیتی تاکسیرانان و ایجاد امنیت است.
راهاندازی «تاکسی برکت شهرزاد» با کرایه مصوب شورای شهر و بدون کارمزد
خانم مالکی گفت: تمام تلاش ما این است که این خدمت بهزودی روی پلتفرمهای دیگر هم فعال شود و شهروندان بتوانند بهراحتی نرم افزار مخصوص تاکسی اینترنتی شهرداری تهران با عنوان تاکسی برکت شهرزاد را دانلود و استفاده کنند.
وی در تشریح عملکرد این سامانه گفت: مدل فعالیت این پلتفرم دقیقاً مشابه سایر پلتفرمهای اینترنتی شناختهشده است؛ با این تفاوت که نرخ کرایه کاملاً براساس مصوبه شورای شهر دریافت میشود، هیچ کارمزدی از راننده دریافت نمیشود و اگر هم دریافت شود، عدد آن بسیار ناچیز است.
نظارت هوشمند و شفاف بر عملکرد رانندگان
وی با تأکید بر لزوم نظارت دقیق بر عملکرد رانندگان افزود: تاکسیها همچنان تحت نظارت مستقیم سازمان تاکسیرانی فعالیت میکنند. اما این سامانه جدید باعث میشود نظارتها هوشمند، لحظهای و شفاف باشد. اگر تخلفی صورت بگیرد، مثل گذشته در هیأتهای انضباطی بررسی میشود.
او ادامه داد: در حال حاضر ۸۰ هزار دستگاه تاکسی در شهر تهران فعالیت میکنند و نظارت سنتی بر این حجم امکانپذیر نیست. اما در سامانه هوشمند، از لحظه شروع سفر، اطلاعات ثبت میشود و ما میتوانیم بهراحتی متوجه شویم یک تاکسی در روز چند ساعت فعال بوده، چه مسافتی پیموده و چه میزان کرایه دریافت کرده است.
استقبال رانندگان از پلتفرم تاکسی شهرداری
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی با اشاره به روند استقبال رانندگان گفت: تا این لحظه بیش از ۵۰ هزار راننده تاکسی ثبتنام کردهاند و ۵ هزار تاکسی نرم افزار را نصب کرده و در حال خدماترسانی هستند. پیامک اطلاعرسانی برای تمام رانندگان ارسال شده و روند ثبتنام ادامه دارد.
ورود تاکسیهای برقی؛ حملونقل پاک در راه است
خانم مالکی در بخشی از این نشست خبری از ورود تاکسیهای برقی به ناوگان خبر داد و افزود: در کمتر از دو هفته آینده نخستین تاکسیهای برقی وارد خیابانهای تهران میشوند. این خودروها از نوع شاسیبلند و بسیار با کیفیت هستند و با هر بار شارژ، تا ۵۰۰ کیلومتر پیمایش دارند.
وی گفت: بسیاری از رانندگان در پایانهها بهصورت آزمایشی از این خودروها استفاده کردهاند و رضایت کامل داشتهاند. از ۱۷۵۲ دستگاه تاکسی برقی که در مرحله ورود هستند، نزدیک به هزار دستگاه تاکنون ثبتنام شدهاند و روند اداری بانکیشان در حال انجام است.
زیرساخت شارژ؛ آماده برای تاکسیهای برقی
وی در پاسخ به پرسشی درباره زیرساختهای شارژ، توضیح داد: در حال حاضر بیش از ۲۰۰ نازل شارژ سریع در شهر تهران فعال است. فقط در پایانه بعثت، روزانه بیش از ۱۲۰۰ تاکسی میتوانند شارژ شوند. بنابراین، تاکسیهای برقی برای شارژ با هیچ مشکلی مواجه نخواهند شد.
وام ویژه برای خرید تاکسی برقی
وی درباره تسهیلات مالی گفت: در قالب یک توافقنامه، برای خرید ۶ هزار تاکسی برقی در تهران، وام یک میلیارد و دویست میلیون تومانی بدون کارمزد به رانندگان اختصاص یافته است. همچنین، با همکاری بانک شهر، وام ۳۵۰ میلیون تومانی مکمل نیز برای کاهش آورده رانندگان در نظرگرفته شده است.
تاکسی بانوان، کودک و سالمند بهزودی فعال میشوند
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی همچنین گفت: در پاسخ به مطالبات شهروندان، خدمات ویژهای از جمله تاکسی بانوان، تاکسی کودک و تاکسی سالمند نیز در این سامانه پیشبینی شده که بهزودی ارائه خواهد شد.
رقابتی با پلتفرمهای دیگر نداریم؛ هدف، خدمت به مردم است
وی در پاسخ به پرسشی درباره رقابت با اسنپ و تپسی، تأکید کرد: ما رقابتی با سایر پلتفرمهای حملونقل نداریم. همه فعالان این حوزه، همکار ما در خدمترسانی به مردم هستند. با تعامل دوجانبه، امیدواریم همافزایی خوبی شکل بگیرد. البته اولویت رانندگان تاکسی، استفاده از پلتفرم شهرداری خواهد بود.
ساعات غیر اوج و تاکسیهای خطی نیز در برنامه هستند
خانم مالکی گفت: تاکسیهای خطی طبق روال گذشته فعالیت دارند، اما در برخی خطوط که در ساعات غیر اوج ترافیک مسافر کمتری دارند، رانندگان میتوانند بهصورت درصدی وارد پلتفرم شوند. این کار هم به حل مشکل کمبود مسافر کمک میکند، هم بهبود معیشت رانندگان را به همراه دارد.
در مراسم رسمی رونمایی از سامانه «تاکسی برکت شهرزاد»، احمد خورشیدی، مدیر سامانه شهرزاد با تأکید بر هوشمندسازی به عنوان رویکرد اصلی مدیریت شهری در دوره جدید، از ارائه ۲۵ سرویس فعال شهرداری تهران در بستر سوپراپلیکیشن شهرزاد خبر داد.
آقای خورشیدی گفت: ماموریت اصلی ما در سامانه شهرزاد، امتداد خدمات شهرداری تهران در فضای مجازی است. در حال حاضر، این نرم افزار به عنوان درگاه واحد خدمات شهری، میزبان ۲۵ سرویس فعال است که توسط معاونتها و شرکتهای مختلف شهرداری ارائه میشود.
هدف، مقابله با تاکسیهای اینترنتی نیست
وی با رد شائبههایی مبنی بر مقابله شهرداری با تاکسیهای اینترنتی تصریح کرد: وقتی به تجربه شهرهای دیگر دنیا نگاه میکنیم، میبینیم که برخی شهرداریها خودشان نرم افزار مستقل برای حملونقل راهاندازی کردهاند و برخی نیز با مدلهای مشارکتی وارد عمل شدهاند. اما هیچکدام این صنعت را به حال خود رها نکردهاند. ۀآخورشیدی افزود: در تهران نیز با دستور مستقیم شهردار، پلتفرمی طراحی شد تا بر عملکرد ۸۰ هزار تاکسی فعال بهصورت هوشمند و برخط نظارت شود، زیرا پیش از این، این نظارت بهروز و کارآمد نبود.
مدیر سامانه شهرزاد ادامه داد: مسأله مهم در این پروژه، ایجاد امنیت، پوشش کامل مناطق شهری، و ارائه سرویس به اقشار خاص مانند سالمندان، بانوان، و کودکان بود. با طراحی این اپ، امروز تمام این خدمات در یک اپلیکیشن واحد تجمیع شدهاند.
آقای خورشیدی با اشاره به استقبال چشمگیر کاربران گفت: بیش از یک میلیون نفر بهصورت مستمر ازنرم افزار شهرزاد استفاده میکنند و در کمتر از ۲۴ ساعت از رونمایی سامانه تاکسی برخط، ۶ هزار راننده در این بستر فعال شدهاند. طراحی ان بهگونهای است که بسیار ساده و کاربرپسند بوده و برای تمام رانندگان قابل استفاده است.
وی ادامه داد: در این بستربا تدبیر مدیریت شهری، کمیسیون بسیار پایین بین ۳ تا ۱۰ درصد برای رانندگان در نظر گرفته شده است. همچنین، سفرهای اولویتدار مانند سرویس مدارس و تاکسی بانوان از ویژگیهای جذاب این سامانه هستند.
وی افزود:نرم افزار مسافر نیز با قابلیت انتخاب نوع خودرو، سیستم قیمتگذاری شفاف و منطقی، و امنیت بالا طراحی شده و در اختیار شهروندان قرار گرفته است.
نسخه بهروزرسانی اینترنتی بهزودی منتشر میشود
مدیر سامانه شهرزاد در پایان از توسعه نسخههای جدید این نرم افزار خبر داد و گفت: بهزودی نسخه اینترنتی نرم افزار شهرزاد بهروزرسانی خواهد شد و این روند به مرور بر روی تلفن همراه ۱.۵ میلیون کاربر راننده و مسافر که به این سامانه افزوده میشوند، اجرا خواهد شد.