• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۵۶۵۶۹۰۸
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۴۰۴ - ۱۷:۰۷
اجتماعی » تعاون و اشتغال

وزیر رفاه: به منظور ایجاد عدالت آموزشی در کنار آموزش و پرورش هستیم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:­ ­هرچند شرایط سخت است، در کنار آموزش و پرورش به دنبال هدایت دانش‌آموزان به سمت آموزش‌های مهارتی برای ایجاد برابری آموزشی هستیم. ­

وزیر رفاه: به منظور ایجاد عدالت آموزشی در کنار اموزش و پرورش هستیم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، ­وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در­ ­گردهمایی هم اندیشی با­عنوان «راهبرد عدالت در کیفیت آموزشی» که به میزبانی معاونت راهبردی رئیس‌جمهور و با همکاری وزارت آموزش و پرورش و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد گفت: در ایران در همه این سال‌ها، ­­اعتقاد همه رؤسای جمهور این بوده که ما مدرسه کپری نداشته باشیم و امکانات بیشتری در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد، اما در دولت چهاردهم هدف این است که عدالت را ازطریق برابری ایجاد کند که برابری ایجاد کارآمدی می‌کند.

وی افزود: برخی نظام‌ها بر این باور بودند که نابرابری می‌تواند زمینه کارایی را فراهم کند، ­ این در حالی است که آمار‌ها نشان می‌دهد در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ سهم مشخصی در نظام رسمی و عمومی کشور وجود داشت که به‌تدریج کاهش یافت که این مسئله به این دلیل است که مسئله آموزش و نظام­ آموزشی در کشور دیگر­مسئله ثروتمندان و طبقات بالای جامعه نیست.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی کاهش حضور طبقه متوسط در آموزش رسمی­را یکی از پیامد‌های نابرابری شدید توصیف کرد و گفت: ما معتقدیم از طریق برابری می‌توان نظام‌های کارآ و کارآمد ایجاد کرد ولی در عمل طبقات ثروتمند خرج خودشان را در این مسئله جدا کردند و مدارس غیر انتفاعی شکل گرفت.

وی افزود: تجربه موفق جهانی در برابری نشان می‌دهد بهترین نظام سلامت دنیا متعلق به کشوری مانند فرانسه است که با حدود ۹ هزار دلار هزینه، رتبه نخست جهان را دارد، در حالی که آمریکا با هزینه ۱۴ هزار دلار چنین جایگاهی ندارد و رتبه سی و هفتم توسعه سلامت است.
میدری درباره ساختار نظام آموزشی و پیامد‌های آن بر تشدید نابرابری گفت: یک رویکرد این است که نظام آموزشی فقط برای دانش‌آموزان کنکوری، المپیادی یا کسانی که امکان داشتن معلم خصوصی دارند، طراحی شود. تجربه کشور‌های مختلف نشان داده نظام هایی که فقط برای نخبگان ساخته شده، باعث می‌شوند عموم دانش‌آموزان نتوانند حتی با کتاب‌های درسی ارتباط مؤثر برقرار کنند؛ به‌ویژه دانش‌آموزانی که والدین کم‌سواد دارند و امکان آموزش خصوصی برایشان فراهم نیست.


میدری افزود: نتیجه این وضعیت را در ایران نیز مشاهده کرده‌ایم؛ آزمون‌ها نشان می‌دهد دانش‌آموز پایه پنجم در حد پایه دوم است، در حالی که همزمان در المپیاد‌ها شاهد درخشش هستیم. درخشان بودن در المپیاد اتفاق مثبتی است، اما سؤال اصلی این است که سطح سواد عمومی جامعه کجاست؟ و چرا افت تحصیلی در مقاطع بالاتر از ابتدایی به‌طور وحشتناکی افزایش پیدا می‌کند؟


میدری درباره نسبت ماموریت‌های وزارت رفاه در ایجاد­ عدالت آموزشی گفت: آنچه ما در وزارت تعاون دنبال می‌کنیم، بهره‌گیری از تجربه نظام‌های آموزشی دیگر کشورهاست؛ به‌گونه‌ای که حتی در کشور‌های اروپایی ۷۰ تا ۸۰ درصد دانش‌آموزان به سمت آموزش‌های مهارتی هدایت می‌شوند. در همین زمینه، با وزارت آموزش و پرورش و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای همکاری بسیار نزدیکی در دولت چهاردهم شکل گرفته و به دنبال تحول در نظام مهارت‌آموزی کشور هستیم.
احمد میدری­ گفت: طرح‌هایی مانند «همنوا» در آموزش و پرورش اجرا شده که در آن دانش‌آموزان دو یا سه روز در هفته به مراکز فنی و حرفه‌ای اعزام می‌شوند و آموزش می‌بینند. اکنون ۷۰۰ مرکز مهارت‌آموزی در­ کشور در اختیار داریم که در تعامل با آموزش و پرورش قرار گرفته و این یک هم‌افزایی مهم برای ایجاد برابری اموزشی است.


میدری درباره نقش بخش خصوصی در بهبود نظام آموزشی با ذکر یک مثال در شهر شاهرود، گفت: هفته گذشته در این شهر، ۴۰ نفر از دانش‌آموزان در سه رشته، سه روز در هفته به یکی از پیشرفته‌ترین کارخانه‌های ایران اعزام شدند و دوره‌های عملی خود را در همان محیط صنعتی گذراندند. این طرح در حال گسترش است و پیش‌بینی می‌شود تعداد بیشتری از دانش‌آموزان تحت پوشش قرار گیرند.


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: عدالت آموزشی از ایده عدالت اجتماعی جدا نیست. هرچند شرایط سخت است، اما همین شرایط می‌تواند زمینه‌ساز تحولات بنیادین در آموزش و پرورش شود. در چنین دوره‌هایی باید بتوان حداقل‌های آموزشی را برای جامعه تضمین کرد. تحقق عدالت در نظام محتوای آموزشی، در کنار سایر مسائل نیازمند منابع و تصمیم‌گیری‌های درست است؛ چرا که وقتی تأمین منابع با فشار‌های غیرکارشناسی و سیاسی همراه شود، امکان تحول واقعی از بین می‌رود.

وی همچنین گفت: در حوزه کودکان بازمانده از تحصیل نیز آ در وزارت رفاه این کودکان رصد و اطلاعات انان برای پیگیری ادامه تحصیل به وزارت اموزش و پرورش داده می شود که با حمایت نهادهای حمایتی به تحصیل ادامه بدهند. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
کمبود ذخیره خون در چهارمحال و بختیاری
توزیع ۶ هزار بسته حمایتی یلدا در مازندران
آغاز هجدهمین هفته فیلم و عکس مراغه
اجرای طرح سفیران امنیت در خراسان جنوبی
پیکر بی جان بانوی کوهنورد گیلانی در دماوند پیدا شد
تعیین مجری بازسازی تأسیسات آسیب‌دیده صداوسیما
پنج شنبه، بارش‌های گسترده از شمال تا جنوب استان بوشهر
پیگیری دانشگاه یزد برای فعال‌سازی پردیس مهریز
دیدار حضوری و الکترونیک مسئولان قضائی لرستان با ۱۱۹ نفر از مردم
کشف و ضبط ۹۴۰دستگاه ماینر غیر مجاز در آذربایجان‌غربی
تسریع در رسیدگی و کاهش موجودی شعب نامتعارف اولویت دادسراست
سند آشفته و متناقض امنیت ملی آمریکا
ارتقای رنکینگ نوجوانان ایران پس از درخشش در کانتندر جوانان عربستان
قیمت سکه و طلا ۲۵ آذر ۱۴۰۴ در بازار رشت، تا ساعت ۱۱:۴۵
کشف پیکر بی جان بانوی کوهنورد
توزیع یخچال بین خانواده‌های کم برخوردار شهرستان میرجاوه
آغاز طرح نظارتی ویژه بازار شب یلدا در قم
دلایل عقب‌ماندگی حوزه معادن از اهداف قانون برنامه هفتم
استقرار ۳ هزار و ۵۰۰ خانوار عشایر در مناطق قشلاقی استان کرمانشاه
افتتاح مدرسه ۴ کلاسه «فرزندان میهن» با مشارکت خیران
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
باران و برف مدارس فارس را غیرحضوری کرد
معلم کهگیلویه و بویراحمدی نمونه کشوری جشنواره اصلاح روش‌ تدریس
رحمتی: خیبر برنده واقعی بازی بود
عزیزی و رفیعی جریمه شدند
شهروندان برای پیشگیری از یخ‌زدگی و پس‌زدگی فاضلاب اقدام کنند
تعداد فوتی های واژگونی اتوبوس مسافربری به ۱۳ نفر رسید
برف و باران به فارس رسید
ریل گذاری بیش از ۵۰ درصد راه آهن چابهار به زاهدان
مخالفت مردم لبنان با خلع سلاح حزب الله
هشدار بارش باران شدید در ۴ استان
بازگشت به آغوش گرم خانواده پس از ۸۳ سال
بخشنامه تغییر ساعت کاری ادارات ابلاغ شد
ارسال بیش از ۱۱۳۳ اثر به دومین همایش ملی امامت‌پژوهی در واحد پردیس
جزئیات تازه طرح دولت برای حقوق کارکنان
ورود سامانه بارشی به استان قم از فردا شب
باران و برف مدارس فارس را غیرحضوری کرد  (۱۵ نظر)
آمار جنجالی زندانیان مهریه صحت ندارد  (۲ نظر)
عراقچی: آمریکا در هیچ موضوعی صادق نبوده است  (۲ نظر)
نخستین پرواز آزمایشی هواپیمای بویینگ ۷۷۷ شرکت هواپیمایی ماهان  (۱ نظر)
معلم کهگیلویه و بویراحمدی نمونه کشوری جشنواره اصلاح روش‌ تدریس  (۱ نظر)
اعلام پایان مأموریت سازمان ملل متحد در عراق  (۱ نظر)
اصلاح قیمت شیر خام و ۴ محصول لبنی  (۱ نظر)
کشف انبار احتکار روغن و شکر به ارزش ۱۲۰ میلیارد ریال در زنجان  (۱ نظر)
مدارس ابتدایی هرمزگان غیر حضوری شد  (۱ نظر)
کنکور تمام طرح‌های تربیتی را نقش بر آب می‌کند  (۱ نظر)
امروز؛ آخرین مهلت ثبت‌نام در مرحله اول المپیاد‌های علمی کشور  (۱ نظر)
سردار زهرایی: ایجاد ۱۱۰ هزار فرصت شغلی از ابتدای سال تاکنون  (۱ نظر)
هشدار سطح قرمز هواشناسی در هرمزگان  (۱ نظر)
بارش برف وباران در برخی نقاط استان کرمان  (۱ نظر)
ممنوعیت استفاده از گرما تابش و میز آتشدان در مراکز گردشگری و تجاری خراسان رضوی  (۱ نظر)