پخش زنده
امروز: -
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش گفت: خانوادهها در صورت جا ماندن از بازه زمانی اعلامشده، نگران نباشند؛ زیرا امکان ثبتنام در فرصتهای بعدی نیز فراهم خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، رضوان حکیمزاده در گفتوگو با شبکه خبر، با اشاره به آغاز فرایند ثبتنام دانشآموزان برای سال تحصیلی جدید افزود: مبنای وزارت آموزشوپرورش آن است که همه دانشآموزان واجبالتعلیم بدون دغدغه ثبتنام شوند. بر همین اساس، پیشبینی اولیه برای ثبتنام کلاس اولیها تا ۱۰ تیرماه انجام شده است، اما چنانچه خانوادهای به هر دلیل در این بازه موفق به ثبتنام نشود، فرصتهای تکمیلی نیز پیشبینی خواهد شد.
وی با تأکید بر اهمیت ثبتنام بهموقع افزود: ثبتنام زودهنگام، امکان برنامهریزی دقیقتر برای **ساماندهی کلاسهای درس، تخصیص معلم، کلاسبندی و مدیریت فضاهای آموزشی را فراهم میکند و به همین دلیل از خانوادهها انتظار میرود این فرایند را در نخستین فرصت انجام دهند.
ثبتنام یکپارچه و هوشمند از طریق سامانه
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش با اشاره به راهاندازی سامانه یکپارچه ثبتنام گفت: امسال با تلاش همکاران مرکز فناوری وزارت آموزشوپرورش، سامانهای یکپارچه برای ثبتنام دانشآموزان فراهم شده است که به سامانههای پشتیبان از جمله ثبت احوال متصل است و فرایند ثبتنام را برای خانوادهها تسهیل میکند.
حکیمزاده توضیح داد: خانوادههای نوآموزان پایه اول میتوانند با مراجعه به پنجره واحد خدمات الکترونیک آموزشوپرورش، اطلاعات هویتی خود و فرزندشان را مشاهده و پس از بررسی و در صورت نیاز ویرایش، مراحل پیشثبتنام را انجام دهند. همچنین امکان رهگیری همه مراحل ثبتنام با کد پیگیری برای خانوادهها فراهم شده است.
وی درباره ثبتنام میانپایهها نیز خاطرنشان کرد: ثبتنام دانشآموزان میانپایه به صورت خودکار و توسط مدیران مدارس انجام میشود و خانوادهها فقط در صورت درخواست جابهجایی و تغییر مدرسه، نیاز به اقدام خواهند داشت.
بیش از ۸۲۰ هزار کلاس اولی پیشثبتنام شدهاند
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش با اشاره به آمار نوآموزان ورودی پایه اول گفت: در سال تحصیلی جدید، یک میلیون و ۱۵۴ هزار و ۵۴کودک ششسال تمام، مشمول ورود به پایه اول ابتدایی هستند که تاکنون حدود ۸۲۰ هزار نفراز آنان پیشثبتنام شدهاند.
وی با اشاره به روند مطلوب ثبتنامها تصریح کرد: خوشبختانه تا این لحظه، روند ثبتنام پایه اولیها در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رو به رشد بوده و مشکل خاصی در سامانه گزارش نشده است.
سنجش بدو ورود؛ شرط مهم برای ثبتنام قطعی
حکیمزاده با تأکید بر ضرورت انجام سنجش بدو ورود برای نوآموزان گفت: در مرحله پیشثبتنام، خانوادهها نیاز به ارائه مدارک متعدد ندارند و اطلاعات از طریق سامانههای پشتیبان بارگذاری میشود؛ اما برای ثبتنام قطعی، لازم است سنجش بدو ورود دانشآموز انجام شده باشد و اصل مدارک نیز در مراجعه حضوری به مدرسه توسط مدیر مدرسه رؤیت شود.
وی افزود: فرایند سنجش از مهرماه سال گذشته آغاز شده و تا پایان خرداد ادامه داشته است. بر اساس گزارش سازمان آموزشوپرورش استثنایی، اکثریت نوآموزان این مرحله را پشت سر گذاشتهاند، با این حال برای جاماندگان نیز فرصت تکمیلی پیشبینی خواهد شد.
ثبتنام قطعی تا پایان تیرماه نهایی میشود
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش اعلام کرد: پیشبینی ما این است که تا پایان تیرماه، فرایند ثبتنام قطعی نوآموزان تکمیل و نتیجه از طریق پیامک به خانوادهها اطلاعرسانی شود. این زمانبندی به آموزشوپرورش کمک میکند تا مراحل بعدی از جمله کلاسبندی، ابلاغ معلمان و ساماندهی آموزشی را با دقت بیشتری انجام دهد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است پیشثبتنام به ثبتنام قطعی منجر نشود، توضیح داد: اصل بر ثبتنام همه دانشآموزان است، اما ممکن است مدرسه انتخابشده خارج از محدوده ثبتنام خانواده باشد که در این صورت، لازم است ثبتنام در مدرسهای انجام شود که در محدوده سکونت یا محل کار والدین قرار دارد.
سن ورود به مدرسه، شش سال تمام است
حکیمزاده درباره دغدغه برخی خانوادهها نسبت به آمادگی کودکان برای ورود به مدرسه گفت: سن رسمی ورود به آموزش ابتدایی در کشور، شش سال تمام است و این معیار، در بسیاری از کشورهای جهان نیز مبنای ورود به آموزش رسمی است.
وی افزود: البته سنجش بدو ورود دقیقاً با همین هدف انجام میشود تا اگر کودکی از نظرآمادگی زبانی، شناختی، اجتماعی یا سایر مؤلفههای ضروری نیازمند بررسی بیشتر باشد، موضوع بهصورت تخصصی تشخیص داده شود. از خانوادهها انتظار میرود در این زمینه به ارزیابیهای تخصصی همکاران آموزشوپرورش اعتماد کنند.
کاهش تراکم کلاسها و اولویتدهی به پایه اول
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دغدغه خانوادهها درباره تراکم دانشآموزان در کلاسهای درس گفت: هرچند در مصوبه شورای عالی آموزشوپرورش، سقف تراکم در دوره ابتدایی ۲۶ نفر تعیین شده بود، اما در قانون برنامه هفتم این عدد به ۳۵ نفرافزایش یافته و در حال حاضر ملاک عمل، همین سقف قانونی است.
وی ادامه داد: سال گذشته حدود ۱۹ هزار کلاس با تراکم بالای ۳۵ نفرساماندهی و به زیر این عدد رسانده شد و برای سال تحصیلی جدید نیز در دستورالعمل ساماندهی نیرو، کاهش تراکم کلاسها مورد تأکید قرار گرفته است. در این میان، پایههای ورودی بهویژه کلاس اول از اولویت بیشتری برای تخصیص نیرو برخوردارند.
انتخاب معلمان توانمند برای کلاس اول
حکیمزاده با تأکید بر اهمیت کیفیت آموزش در پایه اول ابتدایی گفت: از استانها و مناطق خواسته شده است برای تخصیص معلم به کلاس اول، تمهیدات ویژهای در نظر بگیرند. در برخی استانها حتی جذب و انتخاب نیرو برای پایه اول بهصورت هدفمند و پایلوت انجام شده است.
وی افزود: توصیه جدی ما این است که معلمان پایه اول، از میان فارغالتحصیلان دانشگاه فرهنگیان، نیروهای آموزشدیده با رشتههای مرتبط و همچنین معلمان باتجربه این پایه انتخاب شوند. خوشبختانه در سراسر کشور، آموزگارانی داریم که سالها تجربه تدریس در کلاس اول را دارند و از سرمایههای ارزشمند نظام تعلیم و تربیت بهشمار میروند.
دریافت هزینهها باید داوطلبانه و خارج از زمان ثبتنام باشد
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش درباره نگرانی خانوادهها نسبت به هزینههای جانبی مدارس نیز تصریح کرد: تأکید وزیر آموزشوپرورش بر سهولت ثبتنام و کاهش دغدغه خانوادهها است. در همین راستا، درباره لباس فرم نیز تأکید شده است که استفاده از آن با رویکرد کاهش فشار مالی بر خانوادهها مدیریت شود و الزام به تهیه سالانه لباس جدید وجود نداشته باشد.
وی ادامه داد: همچنین هرگونه مشارکت مالی خانوادهها باید کاملاً داوطلبانه باشد و مدارس مجاز نیستند همزمان با ثبتنام، مطالبه مالی داشته باشند. در صورت نیاز به مشارکت اولیا، این موضوع باید در چارچوب انجمن اولیا و مربیان و با هماهنگی و رضایت خانوادهها دنبال شود.
اجرای گسترده طرح «حامی» برای جبران ضعفهای یادگیری
حکیمزاده در ادامه، به برنامههای جبرانی معاونت آموزش ابتدایی برای ارتقای کیفیت یادگیری دانشآموزان اشاره کرد و گفت: آموزش مجازی در سالهای اخیر، انتخاب آموزشوپرورش نبود، بلکه در بسیاری از مقاطع، یک ضرورت ناشی از شرایط خاص بود. با این حال، برای جبران بخشی از آسیبهای ناشی از وقفههای آموزشی و تقویت مهارتهای پایه، برنامهای با عنوان «حامی»؛ حمایت آموزشی مستمر یادگیرندگان در دستور کار قرار گرفت.
وی افزود: این طرح از سال گذشته با نتایج مطلوب اجرا شد و دانشآموزانی که در کارنامه آنان سطح «نیازمند تلاش» یا «قابل قبول» ثبت شده بود، تحت آموزشهای حمایتی قرار گرفتند. امسال نیز پایگاههای تابستانی طرح حامی بهصورت رسمی از ۱۵ تیرماه تا پایان مرداد در سراسر کشور فعال خواهند شد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش خاطرنشان کرد: این طرح اگرچه اجباری نیست، اما یک فرصت بسیار مؤثر و ضروری برای تقویت مهارتهای سواد پایه بهشمار میرود و مدارس موظفاند دانشآموزان نیازمند حمایت آموزشی را شناسایی و به خانوادهها معرفی کنند. حتی اگر دانشآموزی در کارنامه خود عملکرد مطلوبی داشته باشد، اما خانواده احساس کند نیاز به تقویت بیشتر وجود دارد، امکان بهرهمندی از این پایگاهها فراهم است.
عدالت آموزشی؛ از توسعه فضاهای آموزشی تا توانمندسازی معلمان
حکیمزاده در بخش پایانی این گفتوگو، عدالت آموزشی را از اولویتهای جدی نظام تعلیم و تربیت دانست و گفت: عدالت آموزشی تنها به معنای ثبتنام همه کودکان نیست، بلکه به معنای برخورداری برابر از فرصتهای یادگیری باکیفیت برای همه دانشآموزان، در سراسر کشور است.
وی در تبیین اقدامات انجامشده در این حوزه افزود: این رویکرد در دو محور اصلی دنبال میشود؛ نخست، محرومیتزدایی از فضاهای آموزشی از طریق ساخت و تجهیز مدارس با مشارکت مردم و دستگاهها، و دوم، تحول در روشهای آموزش و محیطهای یادگیری از طریق توانمندسازی معلمان و مدیران.
به گفته معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش، در همین راستا، برنامه «توانا» برای ارتقای شایستگیهای حرفهای معلمان و مدیران مدارس ابتدایی اجرا شده و امسال نیز ادامه خواهد یافت. همچنین شکلگیری اجتماعات یادگیری معلمان، تبادل تجربههای تخصصی و بهرهگیری از روشهای نوین تدریس، از دیگر برنامههای این معاونت برای ارتقای کیفیت آموزشی و تحقق عدالت تربیتی است.
حکیمزاده در پایان، با قدردانی از تلاشهای مدیران مدارس و آموزگاران دوره ابتدایی گفت: همکاران ما در سراسر کشور، با وجود شرایط دشوار، با همه توان برای تداوم آموزش، حفظ ارتباط با دانشآموزان و امیدآفرینی تلاش کردند و این تلاشهای ارزشمند، شایسته سپاس و تقدیر است.