• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۴۱۰۳۹۱۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۹
اقتصادی » صنعت

تاثیر تعارض منافع بر افزایش قیمت خودرو

در سال‌های اخیر قیمت خودرو‌های داخلی با شیب تندی افزایش یافته است و مسئولان با روش‌های مختلف نظیر قیمت گذاری دستوری یا ورود شورای رقابت هم نتوانستند ترمز افزایش قیمت را بکشند.

تاثیر تعارض منافع بر افزایش قیمت خودرو
 
به گزارش خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صدا و سیما؛ مقایسه قیمت خودرو‌های داخلی با خودرو‌های خارجی، نامتوازن بودن قیمت را نسبت به امکانات و کیفیت نشان می‌دهد، بطور مثال یک خودروی ایرانی که امروز در کارخانه حدود ۶۰۰ میلیون تومان عرضه می‌شود در مقایسه با یک خودروی چینی یا کره‌ای که معادل همین قیمت را در کشور مبدا دارد، فاصله زیادی از نظر توان موتور، تجهیزات رفاهی و حتی طراحی دارند.
 
یکی از دلایل این موضوع، افزایش هزینه‌های تمام شده تولید در خودروساز‌های داخلی است، هزینه‌هایی که عمدتا شامل تامین قطعات می‌شود.
 
عبدالله توکلی لاهیجانی مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت می‌گوید: در همه دنیا سهم قطعات در قیمت خودرو کمتر از ۶۰ درصد است، اما در خودرو‌های داخلی این سهم به ۸۵ درصد می‌رسد. خودروسازان بزرگ ما قطعات را گران‌تر از نرخ واقعی خریداری می‌کنند و ما هر چقدر هم قیمت خودرو‌های داخلی را بالا ببریم باز هم ۸۵ درصد از قیمت به زنجیره تامین قطعات اختصاص می‌یابد.
 
وی گفت: این گرانفروشی قطعات، ریشه‌های متفاوتی دارد، نخست اینکه رابطه قطعه ساز و خودروساز درست تعریف نشده و گاهی قطعه سازان با نفوذ در هیئت مدیره خودروسازی باعث تعارض منافع می‌شوند.
 
در برخی از شرکت‌های خودروسازی، شاهد حضور قطعه سازان بعنوان اعضای هیئت مدیره هستیم، این حضور با واکنش‌ها و انتقادات مختلفی روبرو شده است. 
 
مهدی عسگری نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در اینباره می‌گوید: گرانی خودرو برای مردم ضرر و فاجعه است، اما برای یک عده نفع دارد که بخشی از قطعه‌سازان در این نفع شریک هستند، پس باید این موضوع به صورت دقیق ریشه یابی شود.
 
عسگری عنوان کرد: مجلس در لایحه برنامه هفتم، اصلاح ساختار سهامداری شرکت‌های خودروساز را تصویب کرد به گونه‌ای که سهام دارای تعارض منافع حذف می‌شود. همچنین باید قطعه سازان دارای سهام در شرکت‌های خودروساز و مشمول تعارض منافع و مخل رویه رقابتی، سهامشان را واگذار کرده یا اینکه از آن‌ها سلب حق رای می‌شود؛ این روشی برای خارج کردن ریشه‌های تعارض منافع است.
 
در حال حاضر، شورای رقابت تعیین کننده قیمت خودرو است، سخنگوی این شورا پیش‌تر اعلام کرده بود که ما به بدنه کارشناسی وزارت صمت برای تعیین افزایش قیمت اعتماد داریم و فقط درصورت ضرورت به بررسی تک تک تجهیزات در یک خودرو می‌پردازیم.
 
منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت می‌گوید: قیمت خودرو از طریق سه مرحله شامل اخذ اطلاعات از تولیدکننده، بررسی صورت‌های مالی و هزینه‌ها و تعیین قیمت از سوی سازمان حمایت و تایید قیمت از سوی شورای رقابت مشخص می‌شود.
 
وی افزود: سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بر مبنای هزینه‌های شرکت‌ها و بررسی صورت‌های مالی، یک عددی را به عنوان افزایش قیمت تعیین می‌کند و آن را به شورای رقابت ارسال می‌کند تا درباره آن تصمیم‌گیری شود.
کارشناسان معتقدند اعتماد به صورت‌های مالی شرکت‌ها یعنی نقش اصلی خودروساز در تعیین قیمت، در چنین شرایطی و با توجه به تعارض منافع برخی قطعه سازان در خودروسازی، هزینه‌ها در صورت‌های مالی افزایش می‌یابد و باعث می‌شود قیمت تعیین شده برای خودرو بالا برود.
 
 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
واردات را دولت آزاد بکند هم جان و هم مال مردم حفظ می شود دولت نمی خواهد خودرو ارزان شود و انحصار از بین برود
چطور خودرو ساز ضرر ده ۲۶۰۰ نیرو جذب می کند
نظر شما
آخرین اخبار
کشور، با همراهی مردم و نیروهای مسلح، پیروز جنگ ۱۲ روزه شد
سقوط با موتور سیکلت به دره در جاده وردیج
کشف سوخت قاچاق در آب‌های ساحلی خوزستان
رشد اقتصادی خراسان جنوبی با فرآوری محصولات معدنی در داخل استان
موافقت با استقرار ۴۲۹ واحد صنعتی در زنجان
نصب سقاخانه‌های جدید به یاد شهدای اقتدار در زنجان
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۱۷ آبان ۱۴۰۴
تقویم و اوقات شرعی شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
برداشت سیب‌زمینی از اراضی کشاورزی شهرستان ابهر
پیروزی استقلال بجنورد در والیبال دسته اول کشور
ورزشی‌های شانزدهم آبان ماه در استان سمنان
بررسی قضایی حادثه خودسوزی جوان اهوازی
آسمان صاف تا قسمتی ابری در چهارمحال و بختیاری
سقوط پاراگلایدر در منطقه جنگلی سوردار نور
بابل فاتح جایزه بزرگ والیبال دودانگه
نمایشگاه رنگارنگ پاییزه با دست پُر به مهران آمد
پیروزی خانگی شوکاشور آمل 
آغاز ثبت‌نام رویداد سرمایه‌گذاری پویانمایی کوتاه
شکار حیوانات با دوربین تله‌ای در متراکم‌ترین جنگل مازندران
جشنواره مجسمه‌های شنی در ساحل خلیج فارس
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
مهارت‌افزایی نیروی کار، مؤثر در رشد اقتصادی و عدالت آموزشی
رونمایی از مجسمه زانوزنندگان برابر ایران
ساکنان و گردشگران کیش مهمان ویژه برنامه محفل
تیم ایران به مصاف میزبان می‌رود
درخشش آذربایجان‌شرقی در پدافند غیرعامل
تقویم و اوقات شرعی جمعه ۱۶ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
آغاز دوره میکرو رسانه همارسا از مخاطب منفعل تا روایتگر فعال
یکطرفه شدن جاده چالوس از بعدازظهر امروز جمعه
ضرورت تعامل و همکاری‌ صداوسیما با حوزه‌های علمیه
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۱۶ آبان ۱۴۰۴
برپایی کاروان سلامت در مایان 
دست‌اندازی بانک‌های‌ناتراز به‌منابع بانک‌مرکزی باید متوقف شود
دیدار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با دبیر کل سازمان ملل
مربی ایتالیایی جدید تیم ملی فوتبال رونمایی شد
ایران اعتراف ترامپ را در مجامع بین المللی پیگیری می‌کند
سه نفر با اهدای عضو مرحومه مبینا حمصیان به زندگی بازگشتند  (۲ نظر)
شرایط دریافت مجدد وام اشتغالزایی و مشاغل خانگی اعلام شد  (۲ نظر)
تقویت نظام مدیریت زمین برای مقابله با زمین‌خواری و تخریب محیط زیست  (۲ نظر)
آغاز همکاری سازمان راهداری و پلیس‌راه برای شناسایی هزار نقطه پرخطر  (۲ نظر)
تأکید چین بر گسترش مناسبات اقتصادی با روسیه  (۲ نظر)
حقوق کارکنان باید مستقیم به حسابشان واریز شود  (۱ نظر)
والیبال ایران عزادار شد؛ صابر کاظمی درگذشت  (۱ نظر)
لزوم اجرای روش‌های نوین در دامداری‌های کردستان  (۱ نظر)
پزشکیان: مساجد بهترین کانون ساماندهی امور اجتماعی هستند  (۱ نظر)
سخنگوی سپاه: برای شکست سنگین‌تر دشمن آماده شده‌ایم  (۱ نظر)
جنگ نامتقارن؛ کابوس آمریکا در صورت تهاجم به ونزوئلا  (۱ نظر)
واکنش محیط‌زیست هرمزگان به کشتن الاغ‌ها  (۱ نظر)
نیروهای مسلح ایران قوای ناتو را شکست دادند   (۱ نظر)
نصب ۱۳ کیلومتر نیوجرسی در محور‌های مواصلاتی ایلام  (۱ نظر)
ده‌ها هزار غیرنظامی در سودان کشته شدند  (۱ نظر)