• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۴۲۳۸۳۷۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۵
اقتصادی » صنعت

ضرورت توقف تولید خودرو‌های باری قدیمی

برخی از خودرو‌های باری با بن سازه‌های قدیمی با اینکه فاقد استاندارد‌های ۸۵ گانه هستند همچنان تولید می شوند و در جاده ها تردد دارند.

  • لزوم توقف تولید خودرو‌های باری قدیمی
 
به گزارش خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صدا و سیما؛ یکی از خودرو‌هایی که از ۵۰ سال پیش در حال تولید است، نیسان زامیاد معروف به نیسان آبی است. شماره گذاری این خودرو اوایل سال ۱۴۰۲ متوقف شد، اما مرداد ۱۴۰۲ با وساطت دولت، تولید این خودرو از سرگرفته شد. 
یکی دیگر از خودرو‌های باری قدیمی کامیون ۱۹۲۴ است که قدمت تولید آن به حدود ۶۰ سال می‌رسد.
مهدی اسلام پناه رئیس سازمان ملی استاندارد می‌گوید: تولید خودرو‌های باری و تجاری قدیمی بخاطر نداشتن استاندارد‌های لازم و معیار‌های مصرف سوخت متوقف خواهد شد.
وی گفت: با برنامه ریزی‌های صورت گرفته بین وزارت صمت، سازمان ملی استاندارد و شرکت‌های خودروساز بنا شده امسال تولید بن پایه‌های قدیمی متوقف و بجای آنها محصولات جدید عرضه شود.
رئیس سازمان ملی استاندارد در این‌باره می‌گوید: برای خودرو‌هایی نظیر وانت نیسان زامیاد، دوره‌ای گذار در نظر گرفته بودیم تا با محصولات جدیدجایگزین شوند، این دوره در سال ۱۴۰۳ به پایان میرسد و باید بن سازه‌های جدید در حوزه خودرو‌های تجاری و باری عرضه شوند چرا که خودرو‌های باری قدیمی امکان تغییرات متناسب با استاندارد‌ها را ندارند.
سعید تاجیک مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران می‌گوید: برخی از خودرو‌ها با بن سازه‌های قدیمی از نظر ایمنی مسئله دارند و اگر آزمون ایمنی از آنها اخذ شود نمی‌توانند نمره قبولی بگیرند.
وی با شاره به ادامه تولید خودرو‌هایی نظیر نیسان آبی افزود: ایجاد تغییرات ظاهری در خودرو‌های قدیمی دلیلی بر این نمی‌شود که ما به خودرویی که آزمون ایمنی را پاس نمی‌کند اجازه تولید دهیم، آنچه امروز بعنوان استاندارد‌ها برای تولید خودرو در نظر گرفته می‌شود در واقع تعیین حداقل‌های کیفیت است، آنچه در استاندارد، تعیین شده با آنچه که انتظار مصرف کننده است تفاوت دارد و ما خودرو‌هایی داریم که استاندارد دارند، اما از نظر کیفی، مردم از آنها راضی نیستند.
تمایل خودروسازان برای تولید خودروی قدیمی، سود بالای این محصولات است چرا که خودرو‌های قدیمی نیازی به سرمایه گذاری جدید برای ایجاد خطوط تولید ندارند و قالب‌های قطعات آنها برای سالیان سال سود میدهد.
حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت خودروسازی در اینباره می‌گوید: یکی از دلایل اصلی کیفیت پایین خودرو‌های ساخت داخل مربوط به خودرو‌هایی با بن سازه‌های قدیمی است، سال‌ها پیش برای این خودرو‌ها سرمایه گذاری شده و قالب‌های قطعات تهیه شده است و با گذشت زمان، هزینه سرمایه گذاری آنها در صورت‌های مالی صفر می‌شود و این خودرو‌ها حاشیه سود بالایی دارند، چون دیگر نیاز به سرمایه گذاری جدید برای طراحی و تولید قطعات نیست.
وی گفت: در صنعت خودروسازی ما، خودر‌وهایی با بن سازه‌های (پلت فرم ها) قدیمی برای مدت طولانی تولید می‌شوند، چون خودروسازان و قطعه سازان می‌خواهند بدون سرمایه گذاری جدید، با همان قالب‌ها و طراحی‌های قدیمی از محصولاتشان سود ببرند.
گفتنی است؛ تولید نیسان آبی از سال ۱۳۴۹ در شرکت زامیاد وابسته به سایپا آغاز شد، زامیاد در طول این ۵۴ سال بار‌ها از تولید انبوه خودرو‌های جدیدتر نظیر وانت شوکا، وانت دُرکا، وانت ریچ، دیلی ایویکو، کارون و زاگرس خبر داد، اما هیچکدام از آنها دوام تولید نداشتند و نیسان آبی بیش از ۵ دهه بدون تغییر باقی ماند، همچنین تولید کامیون ۱۹۲۴ نیز از ۶۵ سال پیش آغاز شده و همچنان شرکت ایرانخودرو دیزل مشغول تولید آن است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
هنوز بهترین ماشین بار است که هیچ جایگزینی ندارد واقعا بهتر این است که اپشنهای انها اضافه بشود
نظر شما
آخرین اخبار
درخشش و راهیابی وزشکار چهارمحال و بختیاری به مسابقات استعداد‌های برتر کشور
افزایش ۱۲ درصدی ارزش معاملات بورس انرژی در دومین هفته آبان
معرفی برترین‌های هفته سوم لیگ برتر پومسه بانوان
دستگیری متخلفان شکار غیرمجاز توسط یگان حفاظت محیط زیست در دنا
آغاز عملیات ساخت نیروگاه ۳ مگاواتی در سفیدسنگ فریمان
شرکت آلومینیوم لامرد پیشتاز در تولید شمش آلومینیوم
عرضه بیش از ۳۵۰ هزار تن محصول در بورس کالا
۷ مصدوم و ۲ فوتی در حوادث رانندگی محور‌های منتهی به آبادان
آغاز ثبت نام وام‌های دانشجویی از امروز
طرح نهضت آسفالت در ۱۰ روستای بویین میاندشت
صعود رن به نیمه نخست جدول
مرد میدان، شهید بسیجی که پیکرش بعد از ۱۱ سال به زادگاهش برگشت
جابه‌جایی بیش از ۶ میلیون تن کالا از مبادی کردستان
نشست حقوق و سینما در موزه هنر‌های معاصر
راه اندازی و فعالیت پایگاه انتقال خون در قائمشهر
جاده شاهان گرماب فریمان آسفالت می شود
تأکید امام جمعه لنگرود بر برنامه‌ریزی هوشمند فرهنگی
ایجاد واحد فرآوری شرط واگذاری معادن
تداوم طرح «مراقب همراه» چندقلو‌ها در قالبی جدید
افتتاحیه بازی‌های همبستگی اسلامی
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
مهارت‌افزایی نیروی کار، مؤثر در رشد اقتصادی و عدالت آموزشی
تهران تا آخر پاییز بارش باران ندارد
مربی ایتالیایی جدید تیم ملی فوتبال رونمایی شد
اتحادیه اروپا: الفاشر تبدیل به گورستان بشریت شده است
رد قاطع مذاکرات مستقیم با رژیم صهیونیستی
رونمایی از مجسمه زانوزنندگان برابر ایران
ساکنان و گردشگران کیش مهمان ویژه برنامه محفل
تیم ایران به مصاف میزبان می‌رود
درخشش آذربایجان‌شرقی در پدافند غیرعامل
تقویم و اوقات شرعی جمعه ۱۶ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
ایران اعتراف ترامپ را در مجامع بین المللی پیگیری می‌کند
آغاز دوره میکرو رسانه همارسا از مخاطب منفعل تا روایتگر فعال
یکطرفه شدن جاده چالوس از بعدازظهر امروز جمعه
ضرورت تعامل و همکاری‌ صداوسیما با حوزه‌های علمیه
دست‌اندازی بانک‌های‌ناتراز به‌منابع بانک‌مرکزی باید متوقف شود
سه نفر با اهدای عضو مرحومه مبینا حمصیان به زندگی بازگشتند  (۲ نظر)
شرایط دریافت مجدد وام اشتغالزایی و مشاغل خانگی اعلام شد  (۲ نظر)
تقویت نظام مدیریت زمین برای مقابله با زمین‌خواری و تخریب محیط زیست  (۲ نظر)
آغاز همکاری سازمان راهداری و پلیس‌راه برای شناسایی هزار نقطه پرخطر  (۲ نظر)
تأکید چین بر گسترش مناسبات اقتصادی با روسیه  (۲ نظر)
حقوق کارکنان باید مستقیم به حسابشان واریز شود  (۱ نظر)
والیبال ایران عزادار شد؛ صابر کاظمی درگذشت  (۱ نظر)
لزوم اجرای روش‌های نوین در دامداری‌های کردستان  (۱ نظر)
پزشکیان: مساجد بهترین کانون ساماندهی امور اجتماعی هستند  (۱ نظر)
جنگ نامتقارن؛ کابوس آمریکا در صورت تهاجم به ونزوئلا  (۱ نظر)
واکنش محیط‌زیست هرمزگان به کشتن الاغ‌ها  (۱ نظر)
نیروهای مسلح ایران قوای ناتو را شکست دادند   (۱ نظر)
ده‌ها هزار غیرنظامی در سودان کشته شدند  (۱ نظر)
تهران تا آخر پاییز بارش باران ندارد  (۱ نظر)
اتحادیه اروپا: الفاشر تبدیل به گورستان بشریت شده است  (۱ نظر)