• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۴۲۸۸۲۴۸
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۵
اقتصادی » صنعت

ضرر صنعت خودرو از خام فروشی مواد اولیه

رئیس کمیته ساخت داخل انجمن قطعه سازان صنایع همگن می‌گوید: متاسفانه به علت نبود زیر ساخت، مواد اولیه مورد نیاز در صنعت خودرو به صورت خام فروشی صادر می‌شود و به محصول تبدیل و دوباره به ایران وارد می شود.

ضرر صنعت خودرو از خام فروشی مواد اولیه// عکس لوگو دارد عوض شود لطفا
آقای مهدی مطلب زاده در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری صدا و سیما، گفت: اکنون قطعات اکثر خودرو‌های ساخت داخل مانند خانواده پژو که شامل ۲۰۷ و ۲۰۶, پژو ۴۰۵, پرشیا و سمند (به جز تارا) بالای ۷۰ درصد داخلی سازی شده اند. 
رئیس کمیته ساخت داخل انجمن قطعه سازان صنایع همگن افزود: در خودروسازی سایپا نیز قطعات خودرو‌ها به جز خودرو شاهین بالای ۸۰ درصد داخلی سازی شده است؛ یک سال و نیم است که قرارداد ساخت داخل خودرو‌های جدید مانند ریرا که هنوز وارد بازار نشده اند، بسته شده و قرار است با داخلی سازی بالایی وارد بازار شود. 
وی با اشاره به داخلی سازی قطعات هایتک مانند‌ای سی یو (ECU) , گفت: این قطعه شامل بردی است که این برد هرگز ساخت داخل نخواهد شد؛ چند شرکت انگشت شمار در جهان است که این برد الکترونیکی را می‌سازند و به تمام صنایع مانند لوازم خانگی، فناوری و ... اختصاص می‌دهند. موضوع مهم در مورد "ای سی یو" نرم افزار آن است که شرکت‌های داخلی به دانش تولید آن دسته یافته اند و آن را تولید می‌کنند. 
مطلب زاده با اشاره به ارز مصرفی برای واردات قطعات،  افزود: این ارز، برای واردات قطعاتی است که در داخل ساخته نمی‌شود؛ قطعاتی که تولید داخل آنها صرفه اقتصادی ندارد، باید وارد شود، اما قطعاتی که صرفه اقتصادی دارد داخلی سازی می‌شوند. 
رئیس کمیته ساخت داخل انجمن قطعه سازان صنایع همگن گفت: به جز رایانه خودرو (ای سی یو) , مواد اولیه، آهن ربا و مواد پلیمری را باید وارد کرد؛ متاسفانه این مواد در داخل کشور موجود است، اما به دلیل نداشتن زیرساخت به صورت خام فروشی صادر می‌شود و با فناوری خارجی ها، تبدیل به موادی می‌شود که در داخل به آن نیاز داریم. معادن با ارزش کشورمان را در اختیار خارجی‌ها قرار داده ایم، در حالی که خودمان می‌توانستیم از آن بهره ببریم. اکنون آنها مس را از ما دریافت کرده و تبدیل به ورق می‌کنند، در نهایت به چند ده برابر قیمت به خودمان می‌فروشند. 
وی افزود: یکی دیگر از مشکلات در صنعت خودرو، قیمت گذاری دستوری است؛ فرض کنید قیمت تمام شده خودرو در کارخانه ۱۰ ریال باشد,، اما می‌گویند باید آن را ۵ ریال بفروشید، همین کار باعث می‌شود کارخانه‌ها زیان ده باشند. 
مطلب زاده اضافه کرد: متاسفانه در کشور بها به ساخت داخل داده نمی‌شود؛ طی سال‌های اخیر ارز برای مونتاژکاران بیشتر از صنعت داخل اختصاص داده شده، این در حالیست که میزان داخلی سازی مونتاژکاران تا ۲۵ درصد، اما میزان داخلی سازی صنعت داخل ۸۰ درصد است. 
رئیس کمیته ساخت داخل انجمن قطعه سازان صنایع همگن تشریح کرد: از طرفی می‌بینیم ارگانی مانند شهرداری که تخصص در صنعت خودرو ندارد، تبدیل به واردکننده اتوبوس می‌شود، این در حالیست که اتوبوس‌های ساخت داخل روی دست خودروسازان مانده است.
به گفته وی، میانگین قیمت یک خودرو چینی حدود ۱۴ هزار دلار است، ارز مورد نیاز خودرو‌های تولید انبوه داخلی ۲ هزار دلار است، از طرفی برای ۷۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد کرده که اگر این اشتغال نباشد چه اتفاقی خواهد افتاد؟ خودرو، لوکوموتیو صنعت است که ۵۸ صنعت، وابسته دارد و اگر این صنعت نباشد آن صنایع هم تعطیل خواهند شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
تحقق زیرساخت برق‌رسانی به ۹۱۳۰ واحد از نهضت ملی مسکن
پایان مسابقات دستجات آزاد اسکیت اینلاین هاکی با معرفی تیم‌های برتر
بازآفرینی فضای خانه اندیشمندان با حضور بزرگان علوم انسانی
پدر شهید فتح‌الله بهاری آسمانی شد
توقیف دستگاه حفاری غیرمجاز در شهرستان میاندوآب 
سرعت گرفتن طرح‌های راهداری در استان بوشهر
برگزاری دوره تربیت ممتحن حفظ عمومی قرآن در استان تهران
امضا تفاهم‌نامه کشت فراسرزمینی میان فارس و ازبکستان
آفتاب مطبوع پاییزی گرما بخش هوای گیلان
کشف بیش از یک تن آرد قاچاق و خارج از شبکه توزیع در اسدآباد
تولید بیش از ۴۲ هزار تن کنسانتره دامی در آذربایجان‌غربی
بومی‌سازی کامل تعمیرات کارخانه شمش آلومینیوم جاجرم تا پایان آذر
برپایی نمایشگاه فاطمی در گرمسار
استخدام در سازمان صداوسیما
وضعیت بازار برنج خارجی
افتخارآفرینی ورزشکاران ایلامی در مسابقات قهرمانی کشور پارا‌سنگ‌نوردی
برنامه های «پرسشگر»، «انارستان» و «مثبت آموزش»، از قاب تلویزیون
تیم فوتسال بانوان بهنمیر در جمع ۴ تیم برتر کشور
کشف ۹۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در عملیات مشترک سه استان
تأمین انسولین بیماران یزدی
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
تهران تا آخر پاییز بارش باران ندارد
مربی ایتالیایی جدید تیم ملی فوتبال رونمایی شد
اتحادیه اروپا: الفاشر تبدیل به گورستان بشریت شده است
آغاز گازسوز کردن رایگان خودرو‌های شخصی
مهارت‌افزایی نیروی کار، مؤثر در رشد اقتصادی و عدالت آموزشی
رد قاطع مذاکرات مستقیم با رژیم صهیونیستی
رونمایی از مجسمه زانوزنندگان برابر ایران
ساکنان و گردشگران کیش مهمان ویژه برنامه محفل
تیم ایران به مصاف میزبان می‌رود
ایران اعتراف ترامپ را در مجامع بین المللی پیگیری می‌کند
تقویم و اوقات شرعی جمعه ۱۶ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
درخشش آذربایجان‌شرقی در پدافند غیرعامل
پیوند دو ملت ایران و پاکستان ناگسستنی است
دست‌اندازی بانک‌های‌ناتراز به‌منابع بانک‌مرکزی باید متوقف شود
ایرانِ ضعیف مطلوب انگلیسی‌هاست
تقویت نظام مدیریت زمین برای مقابله با زمین‌خواری و تخریب محیط زیست  (۲ نظر)
آغاز همکاری سازمان راهداری و پلیس‌راه برای شناسایی هزار نقطه پرخطر  (۲ نظر)
حقوق کارکنان باید مستقیم به حسابشان واریز شود  (۱ نظر)
والیبال ایران عزادار شد؛ صابر کاظمی درگذشت  (۱ نظر)
جنگ نامتقارن؛ کابوس آمریکا در صورت تهاجم به ونزوئلا  (۱ نظر)
واکنش محیط‌زیست هرمزگان به کشتن الاغ‌ها  (۱ نظر)
تهران تا آخر پاییز بارش باران ندارد  (۱ نظر)
نیروهای مسلح ایران قوای ناتو را شکست دادند   (۱ نظر)
ده‌ها هزار غیرنظامی در سودان کشته شدند  (۱ نظر)
اتحادیه اروپا: الفاشر تبدیل به گورستان بشریت شده است  (۱ نظر)
پیوند دو ملت ایران و پاکستان ناگسستنی است  (۱ نظر)
تسهیلات وام ازدواج  (۱ نظر)
همکاری‌ سازنده ایران، چین و روسیه در مقابله با یک‌جانبه‌گرایی آمریکا  (۱ نظر)
تشییع و خاکسپاری مادر شهید محمد سلیمانی در شهر ورزنه  (۱ نظر)
هوای اصفهان و ۳ شهر مجاور آلوده است  (۱ نظر)