• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۵۵۵۹۹۴۱
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۱:۵۱
اقتصادی » صنعت

کاهش تعرفه واردات خودرو برای تعادل بازار

وزارت صنعت، معدن و تجارت برای کاهش تعرفه واردات خودرو عزم خود را جزم کرد و آن را به سرانجام رساند تا با واردات بیشتر بازار به تعادل واقعی برسد، هرچند با گذشت حدود نیمی از سال هنوز واردات خودرو اثری در بازار نداشته است.

کاهش تعرفه واردات خودرو برای تعادل بازار
 
به گزارش خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صداوسیما با کاهش تعرفه واردات خودرو به ۲۰ درصد برای خودرو‌های با حجم موتور کمتر از ۲۰۰۰ سی سی و همچنین شکسته شدن انحصار واردات خودرو‌های بالای ۲۵۰۰ سی‌سی پس از ۱۳ سال، امیدواری‌ها برای تعدیل قیمت‌ها در بازار افزایش یافته است. 
 
تحولات اخیر بازار خودرو در ایران، دو تغییر مهم را رقم زده است: نخست، کاهش تعرفه واردات خودرو و دوم، شکسته شدن انحصار ۱۳ ساله خودرو‌های بالای ۲۵۰۰ سی‌سی که به گفته مقامات وزارت صمت، می‌تواند نقش مؤثری در کاهش قیمت این دسته از محصولات ایفا کند.
 
سیدحامد عاملی، معاون وزیر صمت می‌گوید: امسال برای نخستین بار پس از ۱۳ سال خودرو‌های با حجم موتور بالا وارد کشور می‌شود که می‌تواند قیمت این رده از محصولات را تعدیل کند. همچنین با تعرفه ۲۰ درصدی برای خودرو‌های اقتصادی، شرایط ثبات قیمت و تنظیم بازار برای مصرف‌کننده واقعی فراهم می‌شود.

وی همچنین از رشد ۲۵ درصدی واردات نسبت به سال گذشته خبر داده و اعلام کرده است که امسال ۲۵ هزار دستگاه خودرو وارد کشور خواهد شد.
 
آیا کاهش تعرفه کافی است؟
با وجود این تحولات، کارشناسان نگاه محتاطانه‌ای دارند. ابراهیمی‌نژاد، کارشناس خودرو می‌گوید: تعرفه، مهم‌ترین عامل گرانی خودرو در ایران بود. کاهش اخیر می‌تواند بخشی از مشکل را حل کند، اما هزینه‌های جانبی همچنان قیمت را بالا نگه می‌دارد.

این هزینه‌ها شامل حمل‌ونقل، بیمه، مالیات بر ارزش افزوده و سود واردکننده است که باعث می‌شود حتی پس از کاهش تعرفه‌ها، خودرو‌های وارداتی همچنان ۷۰ تا ۲۸۰ درصد گران‌تر از قیمت جهانی عرضه شوند.
 
تولید داخلی همچنان گرفتار
در طرف دیگر، تولید داخلی نیز از مشکلات مزمن رنج می‌برد. کاهش میزان تولید( تیراژ، کمبود قطعات و هزینه بالای تولید، باعث افزایش قیمت تمام‌شده شده است.
 
محمدرضا پوردهقان، نماینده اردکان در این باره گفت: اگر انحصار ادامه پیدا کند و کیفیت ارتقا نیابد، اما قیمت همچنان بالا باشد، این ظلم آشکار به مصرف‌کننده است.
 
به گفته کارشناسان، گران بودن واردات و ناکارآمدی تولید داخلی، مصرف‌کننده ایرانی را در یک چرخه بن‌بست قرار داده است.
 
آیا واردات می‌تواند قیمت‌ها را بشکند؟
برخی تحلیلگران امیدوارند ورود خودرو‌های بالای ۲۵۰۰ سی‌سی و افزایش حجم واردات، رقابت ایجاد کند و قیمت‌ها را کاهش دهد. اما کارشناسانی مانند کریمی‌سنجری هشدار می‌دهند: تا زمانی که رقابت واقعی میان تولیدکننده و واردکننده شکل نگیرد، واردات تأثیر جدی بر قیمت خودرو‌های داخلی نخواهد داشت.
 
هرچند کاهش تعرفه به ۲۰ درصد و ورود خودرو‌های بالای ۲۵۰۰ سی‌سی می‌تواند فضای بازار را اندکی رقابتی‌تر کند، اما واقعیت این است که هزینه‌های جانبی واردات از حمل‌ونقل و بیمه گرفته تا مالیات و سود واردکننده، همچنان باعث می‌شود قیمت خودرو‌های خارجی در ایران بسیار بالاتر از نرخ جهانی باشد.

به نظر می‌رسد تنها با ترکیب سیاست‌های کاهش تعرفه، مدیریت واردات، آزادسازی تدریجی بازار و اصلاح ساختار تولید داخلی، می‌توان به رقابتی شدن واقعی بازار خودرو و تعدیل پایدار قیمت‌ها امیدوار بود.
 
گزارش مکتوب از فائزه شعبانی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
تمدید شرکت در جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی دراصفهان
رونق گلخانه‌های هوشمند در ساوجبلاغ
آغاز طرح توزیع شیر رایگان در مدارس ابتدایی استان همدان 
اجرای طرح ملی قرار دوازدهم در استان سمنان
مصوبات شورای فرهنگ عمومی باید جدی گرفته شود
پوشش ویژه رقابت‌های همبستگی کشور‌های اسلامی در شبکه ورزش
بررسی استقلال حوزه انتخابیه بردسکن در کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور
مسابقات چندجانبه کشتی آلیش بانوان در خرم آباد
امضای تفاهم‌نامه همکاری میان بهزیستی خوزستان و دانشگاه شهید چمران اهواز
تلاش برای زنده کردن توافق در حال احتضار
اعزام ۱۴۵ دانش آموز دختر گلپایگانی به سرزمین آسمانی ها
افتتاح مدرسه ۱۸ کلاسه سیادک زاهدان با حضور معاون روستایی و مناطق محروم
پاراجودو قهرمانی آسیا؛ ایران نایب قهرمان شد
معرفی برگزیدگان مچ اندازی، قهرمانی باشگاه‌های خراسان رضوی و انتخابی کشور
صندوق‌های صدور و ابطال طلا؛ و کاهش محدودیت معاملات
اخبار کوتاه از مناطق مخلتف کهگیلویه و بویراحمد
عروج مادر شهید قیام‌علی احمدی در استان زنجان
خارج کردن توده ۱۰ کیلویی از شکم بیمار در کرج
۳هزار و ۸۰۰ کیلومتر راه در چهارمحال و بختیاری تحت پوشش نگهداری و بهسازی
اعزام دانش آموزان بسیجی لنده به مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
استخدام در سازمان صداوسیما
آغاز گازسوز کردن رایگان خودرو‌های شخصی
تهران تا آخر پاییز بارش باران ندارد
مربی ایتالیایی جدید تیم ملی فوتبال رونمایی شد
اتحادیه اروپا: الفاشر تبدیل به گورستان بشریت شده است
مهارت‌افزایی نیروی کار، مؤثر در رشد اقتصادی و عدالت آموزشی
رد قاطع مذاکرات مستقیم با رژیم صهیونیستی
رونمایی از مجسمه زانوزنندگان برابر ایران
تیم ایران به مصاف میزبان می‌رود
ساکنان و گردشگران کیش مهمان ویژه برنامه محفل
ایران اعتراف ترامپ را در مجامع بین المللی پیگیری می‌کند
تقویم و اوقات شرعی جمعه ۱۶ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
پیوند دو ملت ایران و پاکستان ناگسستنی است
درخشش آذربایجان‌شرقی در پدافند غیرعامل
دست‌اندازی بانک‌های‌ناتراز به‌منابع بانک‌مرکزی باید متوقف شود
آغاز همکاری سازمان راهداری و پلیس‌راه برای شناسایی هزار نقطه پرخطر  (۲ نظر)
حقوق کارکنان باید مستقیم به حسابشان واریز شود  (۱ نظر)
تهران تا آخر پاییز بارش باران ندارد  (۱ نظر)
واکنش محیط‌زیست هرمزگان به کشتن الاغ‌ها  (۱ نظر)
نیروهای مسلح ایران قوای ناتو را شکست دادند   (۱ نظر)
ده‌ها هزار غیرنظامی در سودان کشته شدند  (۱ نظر)
اتحادیه اروپا: الفاشر تبدیل به گورستان بشریت شده است  (۱ نظر)
پیوند دو ملت ایران و پاکستان ناگسستنی است  (۱ نظر)
تسهیلات وام ازدواج  (۱ نظر)
همکاری‌ سازنده ایران، چین و روسیه در مقابله با یک‌جانبه‌گرایی آمریکا  (۱ نظر)
تشییع و خاکسپاری مادر شهید محمد سلیمانی در شهر ورزنه  (۱ نظر)
هوای اصفهان و ۳ شهر مجاور آلوده است  (۱ نظر)
پلمب ۶ کافه به علت برگزاری جشن هالووین  (۱ نظر)
تحویل هزار مسکن ملی به مردم کرمانشاه در دهه فجر امسال  (۱ نظر)